reklama  
 
 
Domů > Cestování > Chorvatsko

Autem na sever Chorvatska uprostřed léta: zácpy u Grazu a tipy na rychlý průjezd mýtnicemi


velikost textu:
     
5.srpna 2013 00:00
 

Projeli jsme trasu mezi Prahou a Chorvatskem v hlavní turistické sezoně. Na co si dát pozor?


Michaela Bučková
Na mýtných branách v Chorvatsku se tvoří i hodinové kolony 


Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela trasu mezi Prahou a chorvatským ostrovem Krk. Zvláště do jeho nejjižnější části - do města Baška - vyráží mnoho Čechů.¨

Severní Chorvatsko má své kouzlo spočívající ve své blízké poloze od Česka.

Z Prahy cesta na ostrov Krk trvá osm hodin, z Brna je ještě o půldruhou hodinu kratší.

Češi nejčastěji vyrážejí po ose Brno-Vídeň-Graz-Slovinsko-Záhřeb-sever Chorvatska. My vyrážíme z Prahy.

Ačkoliv se čekalo, že oprava dálnice D1 bude ve znamení neustálých kolapsů, realita je mnohem lepší. Na cestu se vydáváme v pondělí večer, na palubě vozu máme dvě šestileté děti.

Ubytování v Chorvatsku jsme objednali od úterý, abychom se vyhnuli cestování o víkendu. Zvláště v sobotu, kdy vyráží k jižním mořím nejvíce turistů ze střední Evropy, bývá na dálnicích hodně plno.

Noční cestování chce zkušenosti

Cestování s malými potomky přes noc má své výhody. Díky jejich spánku nemusí rodiče neustále čelit otázkám typu: „Kdy už tam budeme? nebo: „Jak je to ještě daleko?“

Noční řízení má však svá specifika. Dobře je za volantem řidiči, který má s cestováním přes noc zkušenosti, za sebou má několik dobře prospaných nocí a před jízdou se nabil kofeinovými nebo energetickými nápoji.

Za Brnem odbočujeme na Vídeň, nejlepší trasa vede přes hraničních přechod v Mikulově.

Rakouskou dálniční známku lze pořídit už u českých čerpadel, další možností je nonstop prodejna přímo na hraničním přechodu a poslední šanci představuje čerpací stanice ÖMV v místě, kde končí rakouská okreska a začíná dálnice. Poblíž vesnice Hobersdorf.

U této pumpy se vyplatí i natankovat. Ceny jsou tu nižší než u českých čerpadel na dálnici D1 nebo před hraničním přechodem. Litr benzinu tu v přepočtu přijde na 36 korun a nafta na 34,50 Kč (ceny k 1. srpnu 2013).

Češi nejčastěji kupují 10denní dálniční známku nutnou pro cestování po rakouských dálnicích. Stojí 8,30 eura (to je asi 220 korun, u českých čerpadel stojí až 280 Kč).

Následuje dálnice do Vídně a dále až ke slovinské hranici za Grazem neboli Štýrským Hradcem. Podobně jako v Česku nabízejí rakouské dálniční pumpy palivo o dost dražší než pumpy na okreskách.


Slovinské okresky ušetří

Před vjezdem do Slovinska se rozhodujeme, jestli budeme pokračovat po dálnici přes Maribor, nebo se vydáme po okreskách.

Řidiči mohou zvolit buď asi 45 kilometrů po slovinské dálnici za sedmidenní dálniční známku v ceně 15 eur (400 Kč). Anebo se rozhodnou několik stokorun ušetřit a vydají se po okresních silnicích.

Volíme druhou variantu a do navigace postupně volíme trasu Mureck-Trate-Lenart-Gočova-Ptuj.

Cesta se tím protáhne asi o půlhodinku, děti však mají nárok na několik zmrzlinových pohárů v Chorvatsku navíc.


Pro děti je dlouhé cestování nekonečné


Hlavně první kilometry po slovinských okreskách jsou ve znamení řady nerovností, silnice se tu navíc začíná uprostřed léta opravovat.

Hodinky ukazují třetí hodinu ranní. Mezi druhou a třetí hodinou obvykle padá na řidiče největší únava. Nejsme výjimkou, zastavujeme a dopřáváme si dvouhodinový odpočinek.

Jedno z dětí má však za sebou pět hodin spánku, budí se a asi hodinu odmítá usnout. Pak se mu to konečně daří.

Kudy přes mýtné brány

S vycházejícím sluncem se vydáváme na závěrečný díl cesty. Ve Slovinsku netankujeme, protože jsou tu nejvyšší ceny ze všech projížděných zemí.

V Chorvatsku je levněji. Litr nafty tu přijde v přepočtu na 35 korun, benzin stojí okolo 36 Kč. Některé dálniční pumpy v Chorvatsku přitom nabízejí palivo i levněji než čerpadla na okreskách nebo ve městech.

Ačkoliv Chorvatsko patří od července mezi státy Evropské unie, pasová kontrola tu probíhá i nadále. Proto si je dobré připravit doklady, stačí občanský průkaz.

Kromě hraničního přechodu brzdí cestování po Chorvatsku mýtné brány. U těch se vybírají poplatky. Platit lze hotově, kartou nebo se lze zapojit do systému předplatného ENC.

Cestou tam platím hotově. Je úterý ráno, u mýtnic potkáváme vždy jen pár aut. Mýto k ostrovu Krk nás stojí 108 kun. To je téměř 400 korun. Kdo se vydává až na jih Chorvatska a po dálnici pojede až za Split, zaplatí zhruba dvojnásobek.

Nás čeká ještě jeden poplatek. Přejezd přes moře po mostě na ostrov Krk přijde na 35 kun. Platí se však jen v jednom směru, zpáteční cesta je zadarmo.

U Grazu jsou hodinové kolony

Zpátky se na cestu vydáváme přes den. Ve velkém horku si lidské tělo moc neodpočine a vyrážet na cestu po celodenním pobytu na pláži se nám nechce.

Dopředu počítáme s tím, že děti bude dlouhá cesta nudit. Připravujeme pohádky na DVD, každé z dětí má před svým sedadlem obrazovku. První otázka, kdy už budeme doma, však na sebe nenechá dlouho čekat.

Na zpáteční cestě už je doprava hustší, na chorvatských mýtnicích potkáváme první fronty. Dálniční poplatky však tentokrát hradíme bankovní kartou, k branám proto najíždíme podle cedulí s nápisem BANK CARD.

Kdo platí kartou, vyhne se na chorvatských mýtnicích dlouhým kolonám


Na rozdíl od těch, kteří platí hotově, nečekáme na zaplacení ani minutu. Do automatu před závorou řidič zastrčí lísteček, který stejným způsobem získal na zpoplatněného úseku, druhým krokem je vsunutí bankovní karty do vedlejšího otvoru.

Automat nevyžaduje PIN, kdo chce stvrzenku, musí zmáčknout tlačítko vedle dírky na kartu.

Pokračujeme do Slovinska a u Ptuje se vydáváme na objížďku kolem dálnice. Abychom nemuseli platit za dálniční známku.

Od ostatních řidičů už přitom víme o opravě dálnice před rakouským Grazem. Ve všední dny se u ní stojí asi hodinu. V sobotu, kdy se vrací do Česka nejvíc turistů, hrozí ještě větší zácpy.

V autě máme navigaci se službou Live, která aktuálně reaguje na dopravní situaci. Po přejezdu slovinsko-rakouské hranice nás varuje, že budeme u Grazu čekat asi 76 minut.

Navigace nabízí trasu po rakouských okreskách. Využíváme této možnosti a odměnou nám je prohlídka na české poměry malebných rakouských vesnic a jejich okolí, kde se pěstují meruňky, víno, jablka a dýně.

Na dálnici se vracíme několik desítek kilometrů za Grazem a bez potíží pokračujeme až do Česka.

Až na pravidelné otázky dětí: „Kdy už tam konečně budem???“

Petr Buček 


Čtěte také:

V Chorvatsku pozor na placených parkovištích. Stačí čtvrthodinka a auto má botičku


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 
 
Evžen - Re: V sezóně???
Vy jste ale chytrák! Proč sem nenapíšete vlastní zkušenost, když ...
 
Dan22 - V sezóně???
Napsat článek o cestě do Chorvatska v sezóně a jet v týdnu mimo ...

Celkem 2 příspěvků, poslední 6.8.2013 0:04:00.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

23.10.2017 8:04:15
reklama
  reklama