Méně než čtyři litry na sto kilometrů? Rio, fabia i corsa to slibují
Ještě nedávno byly turbodieselové motory tak drahé, že se jejich pořízení do malého auta nevyplácelo. Protože však evropské předpisy nutí automobilky k výrobě úsporných modelů, cena naftových vozů postupně klesá. Server AutemBezpečně.cz otestoval tři malá auta, která deklarují průměrnou spotřebu v rozmezí od 3,4 do 3,9 litru nafty na 100 kilometrů. Nejlevnější z nich vyjde na necelých 300 000 korun.

Recept na spotřebu 3,6 litru? Opelu Corsa Ecoflex k tomu stačí "obyčejná" naftová třináctistovka od Fiatu a systém start-stop, který automaticky vypíná motor, jakmile auto zastaví.
To nová Kia Rio jde na nízkou spotřebu ještě jednodušeji. Kvůli rychlejšími zahřívání motoru na provozní teplotu použije místo čtyř válců pouze tři a objem motoru sníží na nevídaných 1,12 litru.
K udávané spotřebě 3,9 litru pak stačí už jen přidat šestý stupeň na převodovce a není nutný ani start-stop systém, který má testovaná kia za příplatek 10 000 korun.
Škoda Fabia GreenLine má být z celé trojice nejúspornější, potřebuje k tomu však nejen tříválec, start-stop systém, ale i speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ty ale může obout jenom v létě, takže při zimním testu o svou výhodu přichází.
Opel má víc síly
Koncern Volkswagen už definitivně opustil vstřikování systémem čerpadlo-tryska a připojil se tak k ostatním výrobcům používajícím common-rail.
Kdo ve fabii pamatuje starší dieselovou jedna-čtyřku, jejíž vibrace a hučení dokázaly spolehlivě přehlušit i nahlas hrající rádio, bude novým motorem okouzlen.
Je podstatně tišší a lépe si rozumí i s nově odstupnovanou převodovkou. Ta má sice stále jen pět stupňů, ale propad otáček mezi čtyřkou a "do rychla" laděnou pětkou už není tak zjevný, aby to při jízdě rušilo.
Na rozdíl od starších motorů TDI nová dvanáctistovka také samovolně nezhasíná, pokud řidič při rozjezdu nepřidá dostatečné množství plynu.
Palubní počítač v Opelu Corsa ukazoval na některých trasách i slibovanou spotřebu, ve skutečnosti však bude jeho apetit asi o litr vyšší
Pokud lze naftové jedna-dvojce něco vytknout, pak je to relativně úzké pásmo otáček, ve kterém se chová pružně. Ožívá až někde kolem 1800, maximum točivého momentu přitom leží už na 2000. A víc než 4000 diesel točit nelze.
Zcela nový motor v riu je sice papírově nejslabší, při běžném ježdění to ale není příliš znát. Jedenáctistovka je navíc tak kultivovaná, že po zahřátí agregátu lze jen těžko tipovat na její tříválcovou konstrukci i fakt, že jezdí na naftu.
Pro pružnou jízdu si vystačí s nižšími otáčkami než fabia, pěkně zabírá už od 1300. Šestý rychlostní stupeň tak lze řadit poměrně brzy, což svědčí spotřebě.
Slabší výkon motoru je znát jen při rychlé dálniční jízdě nebo v táhlých kopcích, kde je třeba podřadit i o dva stupně.
V kopcích a na dálnici je naopak suverénem corsa, která má proti konkurentům dvacet koní k dobru. I když italský čtyřválec při studených startech chrchlá tak, že je na místě obava o jeho zdraví, po zahřátí na provozní teplotu je z něj příjemný společník i pro svižnou jízdu.
Pokud si chce někdo užít pro diesely typický mohutný záběr v nízkých otáčkách, pak je u Opelu Corsa na správné adrese.
BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENY | |
Crashtesty EuroNCAP | Opel Corsa a Kia Rio získaly pět hvězdiček, Škoda Fabia čtyři. |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční a boční hlavové) má jen Kia Rio. Zájemce o stejný počet airbagů si v případě Opelu Corsa musí připlatit 3750 Kč a u Škody Fabia 7200 Kč. |
ESP | V základní výbavě mají u testovaných motorů tento systém Škoda Fabia a Kia Rio. K Opelu Corsa si jej lze přiobjednat za 12 tisíc korun. |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech mají standardně všechny tři testované vozy. Opel Corsa je může mít také na sedadle spolujezdce - za příplatek 2500 Kč. |
Záruka | Opel Corsa: 2 roky bez omezení nebo 6 let do ujetí max. 80 000 km na motor, převodovku a rozvodovku. Kia Rio: 3 roky bez omezení nebo 7 let do ujetí max. 150 000 km na celé vozidlo. Škoda Fabia: 2 roky. |
Cena | Nejlevnější ze tří srovnávaných aut je Kia Rio - stojí 299 980 Kč. Opel Corsa přijde na 354 400 korun a Škoda Fabia s krátkou karoserií je k mání za 353 900 Kč (kombík stojí 368 900 Kč). |
Poznámka: březen 2012
Ve spotřebě rozdíl jen minimální
Test jihokorejské novinky začíná slibně. I když má zcela nové auto na tachometru jen pár set kilometrů, po projetí z jednoho konce Prahy na druhý svítí na palubním počítači údaj 3,9 litru.
Autem naměřená spotřeba v následujícím týdnu pak sice vždy začíná čtyřkou, přesto se jeví v zimním počasí téměř zázračně. Jak se později ukáže, údaje na displeji sice vypadají lákavě, přesto jsou palubní počítače všech tří aut velkými optimisty.
Ve skutečnosti si Kia Rio řekne v průměru o 5,3 litru nafty na každých sto kilometrů.
To počítač Škody Fabie je o něco střízlivější. Nejnižší naměřenou spotřebu hlásil 4,4 litru, krátké projížďky pak ohodnotil 6,5 litru.
Skutečný účet za týdenní ježdění ale zněl na průměrných 5,5 litru nafty.
Fakt, že fabia jako jediná přijela do testu v těžším provedení Combi, nemá na spořebu žádný vliv. Rozdíl šestnácti kilogramů oproti hatchbacku je tak zanedbatelný, že automobilka uvádí pro obě karosářské verze totožné hodnoty.
Překvapující spotřebou se v testu blýskl motor Opelu Corsa. Ukázalo se, že dvacet koní navíc oproti konkurentům, ani čtyřválcová konstrukce, nutně nemusí znamenat vyšší spotřebu.
Palubní počítač corsy ukazující průměrné hodnoty od 4,3 do 5,5 litru apetit auta poněkud podceňuje, ale ani skutečný výsledek není vůbec špatný. Se spotřebou 5,4 litru se corsa zařadila doprostřed mezi nejúspornější rio a fabii.
Rozdíl ve spotřebě všech tří aut je překvapivě tak minimální, že případné malé odchylky lze přičíst na vrub odlišných provozních podmínek.
Všechna vozidla byla testována ve stejném období zimy, výsledná spotřeba je úhrnem týdenních jízd v řádu několika set kilometrů, nikoliv však vždy po stejné trase a za stejného provozu.
Prostornost fabie vyvažuje opel chytrostí
Fakt, že všechny malé turbodiesely v testu bez výjimky potěší svého majitele nízkou spotřebou, o to více může ztížit rozhodování, který vůz si nakonec vybrat.
Domácí Škoda Fabia jde do souboje s nejužší karosérií a nejkratším rozvorem náprav, přesto díky svým účelným tvarům nabízí nejpohodlnější přístup k zadním sedadlům, nejvzdušnější místo pro pasažéry jedoucí vzadu a také největší kufr.
A to nejen u testovaného kombíku, ale i srovnatelného hatchbacku (viz tabulka). Výhodou škodovky je i velmi dobrý výhled z vozu, ve srovnání s oběma konkurenty je tu ale relativně těsno v oblasti loktů a ramen.
Výhodou fabie je nabídka dvou různých karoserií - úsporně lze jezdit také s hromadou zavazadel v kombíku
Fabia má i nejméně šikovné sklápění zadních sedadel pro případ, že je nutné převézt objemnější zavazadlo.
Zatímco v opelu stačí pouze sklopit opěradla, ve škodovce je nutné ještě demontovat hlavové opěrky a vyklopit sedací část. Pro zvětšení kufru v riu je nutné sundat opěrky, pak už ale stačí jen sklopit opěradla.
I když je v kufru corsy nejméně místa, opel nabízí příjemnou možnost zvýšit podlahu kufru tak, aby tvořila jednu rovinu s nákladovou hranou a opěradly sklopených sedadel. Nakládání těžkých a objemných předmětů tím lze jednoznačně velmi usnadnit.
Opel Corsa je z trojice nejširší a ve vzdušnosti interiéru na předních sedadlech je to znát.
Kia má zase rozvor náprav, za který by se nemusela stydět ani auta nižší střední třídy. Svažující se střecha nad zadními sedadly ale dojem z velkého prostoru na nohy poněkud relativizuje.
Hladivá corsa, precizní fabia a ticho v riu
Kdo kolem sebe potřebuje milé a vstřícné prostředí, bude mu nejlépe vyhovovat interiér corsy.
Fabia je v tomto směru chladná až odtažitá, díky preciznímu zpracování a kvalitním materiálům má ale i tento přístup cosi do sebe.
Kvalitě výroby ria také nelze nic vytknout, použité materiály v interiéru však nejvíce prozrazují snahu o úspory.
Na čem se v riu naopak nešetřilo, je odhlučnění interiéru. Jízda s naftovou kiou je subjektivně velmi tichá, což je však zároveň jediný jízdní aspekt, ve kterém nad svými soupeři vyniká.
Corsa si je z trojice testovaných aut nejjistější v zatáčkách a má i sympaticky přesné řazení, škodovka zase ční nad ostatními citlivostí řízení a podvozkem, který nejlépe zvládá drobné silniční nerovnosti.
Kia je výrazně nejlevnější
Cena hraje při koupi malých aut rozhodující roli, což si kupodivu nejlépe uvědomují v Jižní Koreji.
Necelých tři sta tisíc za naftovou Kiu Rio vybavenou rádiem, klimatizací a všemi dostupnými bezpečnostními prvky, to je nabídka, která manažerům Opelu i Škodovky musí nutně dělat starosti.
Fabia ve verzi hatchback za 353 900 korun je jen o pětistovku levnější než podstatně výkonnější corsa, zájemce o opel si však musí připlácet nejen za stabilizační systém podvozku ESP, ale i za boční airbagy.
Škodovka i opel chtějí peníze navíc i za rádio a klimatizaci. Fabia naopak dodává ve standardu litá kola a mlhovky, které stojí u konkurentů peníze navíc.
Jakub Stehlík
TECHNICKÉ SROVNÁNÍ TESTOVANÝCH AUT | |||
Vůz | Opel Corsa 1.3 CDTI Enjoy EcoFlex | Kia Rio 1.1 CRDi Edition One | Škoda Fabia 1.2 TDI GreenLine (Combi)* |
Motor | Turbodiesel, čtyřválec | Turbodiesel, tříválec | Turbodiesel, tříválec |
Výkon (kW/koní) | 70/95 | 55/75 | 55/75 |
Max. točivý moment (Nm) | 190 | 170 | 180 |
Poháněná kola | Přední | Přední | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová | Manuální šestistupňová | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 177 | 158 | 172 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,3 | 16,1 | 14,3 |
Spotřeba paliva - město/mimo město/kombinace (l/100 km) | 4,5/3,1/3,6 | 4,5/3,5/3,9 | 4,1/3,0/3,4 |
Emise CO2 (kombinace) | 95 g/km | 102 g/km | 89 g/km |
Exhalační norma | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 3999/1737/1488 | 4045/1720/1455 | 4000(4247)/1642/1498 |
Rozvor (mm) | 2511 | 2570 | 2465 |
Hmotnost celková/užitečná (kg) | 1635/495 | 1640/449 | 1658(1674)/530 |
Objem kufru (l) | 285 | 288 | 315 (505) |
Pramen: Výrobci
Poznámka: * údaje v závorce platí pro verzi kombi
Čtěte také:
Test Toyoty Yaris 1,33: malé auto, které chce ulovit také muže
Test Citroënu C3 1,6 HDI: úsporné auto, které má styl