reklama  
   
Domů > Testy > Testy aut

Test Fiatu Panda 1,2: největší mezi malými


velikost textu:
     
30.července 2012 00:01
 

Od roku 2003 sjelo z výrobních pásů v polském městě Tychy bezmála dva milióny Fiatů Panda. Nová generace, jejíž výroba se přestěhovala na jih Itálie, má na úspěch své předchůdkyně navázat. V čem se nová panda liší od své starší příbuzné?


Jakub Stehlík
Mohutnější přední část pandy má větší deformační zónu a je šetrnější i při srážce s chodcem 


První dojem je poněkud rozpačitý. Jakoby do původní pandí karosérie designéři připojili hustilku a celé auto trochu přifoukli. 

Jasně definované tvary minulé generace tak poněkud ztratily na své konkrétnosti a líbezná nenucenost ustoupila praktičnosti a většímu bezpečí.

Panda teď působí především mnohem bytelněji. Masivnější je hlavně přední část automobilu s vysokým čelem, které udělá dobrou službu při střetu s chodcem. 

Pocit většího bezpečí mají ale také cestující na předních sedadlech, které od okolního světa odděluje mohutnější přístrojová deska. Přední a hlavové airbagy jsou standardem, zatímco před devíti lety měla panda v základní výbavě jen airbag řidiče.

Přesto však bezpečnostní výbava stále není pro Fiat prioritou. Boční airbagy jsou za příplatek, stejně jako elektronické řízení podvozku ESP. 

Konkurenční Škoda Citigo je v tomto případě o něco velkorysejší - ESP patří do standardu už od střední výbavy Ambition, boční airbagy jsou bez příplaku pro všechny verze. 

Právě ve srovnání s malou škodovkou má ale panda v rukávu hned několik trumfů. Dokáže nabídnout pět míst k sezení, zatímco citigo je pouze čtyřmístné. 

A kufr pandy, který nyní nabobtnal o 14 litrů na rovných 225, je na rozdíl od úzkého a hlubokého zavazadlového prostoru škodovky podstatně širší a lépe využitelný.

FIAT PANDA 1,2 - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA

Crash testyFiat Panda získal čtyři z pěti možných hvězdiček (více zde).
AirbagyČtyři airbagy v základní výbavě (čelní a hlavové), boční za příplatek 5500 Kč.
ESPZa příplatek 7900 Kč.
IsofixDva úchyty na krajních zadních sedadlech.
Záruka Dvouletá. 
CenaFiat Panda 1.2 Easy stojí 224 900 Kč. Základní varianta s nejjednodušší výbavou Pop přijde na 199 900 Kč. S dieselem 1,3 je k mání za 289 900 korun.
Výbava Výbava Easy zahrnuje ocelová kola 14", podélné střešní ližiny, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, dálkové ovládání centrálního zamykání, posilovač řízení, manuální klimatizaci s protipylovým filtrem, výškově nastavitelný volant, zadní dělené a sklopné sedadlo 40/60. Cena základní verze Pop je 199 900 Kč, auto však nemá klimatizaci, střešní ližiny ani dělené zadní sedadlo.

Poznámka:  červenec 2012


Kdo často potřebuje více místa na převoz věcí, měl by však rozhodně sáhnout po lepší testované výbavě Easy. Ta má na rozdíl od základní verze Pop dělené zadní opěradlo i střešní ližiny, které podstatně rozšiřují přepravní možnosti malé pandy. 

Mezi praktické novinky lze zařadit i sedadlo spolujezdce sklopné do tvaru piknikového stolku, inovace je však mezi příplatkovými položkami za 1500 korun.

Delší, širší, vyšší

Nejlépe si panda vede při každodenních pojížďkách po městě - tady její majitel ocení výše posazená sedadla, která usnadňují nastupování, dobrý výhled všemi směry a velký vnitřní prostor obestavěný kompaktní karosérií. 

Nová panda si zachovává obratnost - k otočení do protisměru jí stačí jen 9,3 metru prostoru, zatímco předchůdkyně potřebovala 9,5 metru. Místo k zaparkování však musí být o jedenáct centimetrů delší nebo pět centimetrů širší, karosérie narostla i o centimetr do výšky.

Přírůstek délky je však znát jen na větším kufru a výraznější deformační zóně před přední nápravou. Rozvor náprav zůstal u pandy beze změny, prostor pro cestující v podélném směru se tak prakticky nezměnil. 

Patnáct milimetrů navíc pro kolena cestujících vzadu, které hlásí automobilka, jde na vrub tenčích opěradel předních sedadel.

Citelně víc místa je však v nové pandě do šířky. Dveře auta už nejsou v těsném sousedství loktů a ramen cestujících, interiér tak působí vzdušněji.

Delší převisy nové pandy prozrazují nárůst délky o 11 centimetrů. Základní ocelová kola mají nově průměr 14", třináctipalcové pneumatiky patří minulosti


Pokud někde panda svým konkurentům ukazuje záda, pak za to může členitá a hodnotně působící přístrojová deska. 

Kombinaci tvrdých plastů a klavírního laku se Fiatu podařilo zabalit do mimořádně zajímavých tvarů, které navíc nepostrádají nadprůměrnu porci praktičnosti. 

Kromě uzavíratelné schránky má spolujezdec před sebou ještě  odkládací vaničku, ze které, na rozdíl od minulé pandy, v zatáčce nic nevyletí.

Povedený je i nový tříramenný volant s příjemně tlustým věncem a subtilnějším středem. Také u nové pandy jej lze nastavovat pouze na výšku.

FIAT PANDA 1,2 - HODNOCENÍ

PřednostiVelký vnitřní prostor, výborná manévrovatelnost, dobře odhlučněný interiér, stylová přístrojová deska. 
SlabinyHorší čitelnost ukazatelů, ESP a boční airbagy jen za příplatek.

Pramen: AutemBezpečně.cz


Poněkud rozporuplně působí přístrojový štít, jehož grafika není ideálně čitelná. Tradiční ukazatel paliva navíc nahradila digitální stupnice. Ta je možná výrobně levnější, ale pro řidiče, kterému se krátí zásoby v třicetisedmilitrové nádrži, také méně přesná.

Malý zásah, velký pokrok

Podvozek pandy nechal Fiat bez velkých změn, na jízdní vlastnosti však má podstatný vliv rozšíření stopy o pět centimetrů. 

Vrozenou nedotáčivost auta, umocněnou u minulé generace poměrně velkými náklony, se tímto drobným zásahem podařilo automobilce výrazně potlačit. Panda je teď při průjezdu zatáčkou mnohem stabilnější, výrazně menší je i náklon karosérie.

Pokud si někdo zvykl na příjemné řazení pětistupňové převodovky s pákou umístěnou na vyvýšeném místě uprostřed přístrojové desky, najde ji také v pandě nové generace. 

Vyvýšené nátazníky z šedeého plastu a šioké boční lišty lépe chrání karosérii před oděrkami při parkování


Na svém místě je i několikrát předělávaná čtyřválcová benzinová dvanáctistovka, jejíž původ sahá až do 80. let minulého století k modelu Uno. 

Posílená na 69 koní je stále velmi dobrá - má sympaticky kultivovaný projev a spotřebu do šesti litrů naturalu na sto kilometrů. 

Ve velmi dobře odhlučněném interiéru je její projev úspěšně potlačen i při dálničních rychlostech. Pro malou pandu zůstává i nadále nejlepší a prodejně nejúspěšnější volbou. 

Nic na tom pravděpodobně  nezmění ani nasazení maloobjemových dvouválců TwinAir, jejichž uvedení na trh plánuje Fiat v září. 

Jakub Stehlík

FIAT PANDA 1,2 - TECHNICKY

MotorBenzinový čtyřválec
Výkon (kW/koní)51/69
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)102/3000
Poháněná kolaPřední
PřevodovkaManuální pětistupňová
Maximální rychlost (km/h)164
Zrychlení 0-100 km/h (s)14,2
Spotřeba paliva (l/100 km)

6,7 město/4,3 mimo město/ 5,2kombinace

Emise CO2120 g/km kombinace
Exhalační normaEuro 5
Rozměry (d/š/v - mm)3655/1645/1550
Rozvor (mm)2300
Pohotovostní/přípustná hmotnost (kg)940/1440
Objem kufru (l)225/870 (se složenými sedadly)

Pramen: Fiat


Čtěte také:

Test Škody Citigo 1,0: miniauto, které nesází na krásu, ale na chytrost


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

6.3.2021 11:57:01
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku