Test Škody Octavia 1,2 TSI: dlouhá, prostorná a pěkná
Nová
octavia je o devět centimetrů delší než předchůdkyně. Přináší dlouhé auto jen
výhody, nebo je její
Nikdo nemůže Škodovce upřít, že za 335 tisíc korun nabízí velké, moderní, prostorné auto s nadčasovým designem.
Jen pozvolnými změnami tvarů při střídání generací se začíná podobat jednomu z nejúspěšnějších aut nové historie – Volkswagenu Golf. Octavia i golf sázejí na nadčasovost, módní výstřelky ani jeden z nich nenosí.
Jestliže karoserie první generace octavie byla překvapivá a přesto nadčasová, druhá těžila ze zalíbení zákazníků do této škodovky jako takové a designem nijak neuchvátila (facelift spojený se zvětšenými světlomety byl dokonce hodně rozporuplný). Třetí generace octavie působí velmi propracovaně.
Octavia platí už po několik let v tuzemsku za bestseller. Zda první příčku v prodejích uhájí, není úplně jasné. Jejím největším konkurentem může být o 18 centimetrů kratší Škoda Rapid.
Asi o 50 tisíc korun levnější škodovka nabízí stejnou koncepci s obrovským kufrem, jakou od roku 1996 razí octavia (více o srovnání se Škodou Rapid čtěte zde).
Moc dlouhá karoserie
Týdenní testování nové Škody Octavia přinášelo příjemné i méně příjemné chvilky s její délkou. Mladoboleslavská automobilka hodlá s octavií konkurovat vozům střední třídy, a proto svou novinku natáhla na 466 centrimetrů.
Kladné body přináší dlouhá karoserie v hodnocení prostoru. Na zadních sedadlech je místa pro kolena cestujících velmi hodně.
Prostor ocení dospělí, ale také děti šplhající do dětských autosedaček. Obří, bezmála šestisetlitrový, kufr octavie je u tohoto modelu už tradicí. S každou generací navíc přidá pár litrů navíc.
Jestliže design karoserie působí konzervativně, a přesto zajímavě, to samé platí pro interiér octavie. Designéři si pohráli s každým detailem, i když nevymýšleli nic nového.
Vytvořili „ixtou“ variantu interiéru typického pro koncern Volkswagen. Zajímavé tvary čalounění dveří například u klik působí zajímavě i hodnotně.
Uvnitř čekají na řidiče a spolujezdce výborné sedačky. Zajímavě působí čalounění velkých odkládacích kapes v předních dveřích. Co však, když se do nich něco vylije nebo vysype koláč? Kapsy bez čalounění lze jednoduše v takovém případě utřít.
Markantním prvkem palubní desky testovací octavie byla nová multifunkční obrazovka s navigací a dalšími funkcemi Columbus. Funguje jako malý počítač, skrz který se nastavuje řada funkcí – od asistenčních systémů po světla v interiéru, navigaci či rádio. Orientace v ní je snadná.
ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Škoda Octavia získala maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde) |
Airbagy | 7 airbagů v základní výbavě (čelní, přední boční, hlavové a kolenní u řidiče). Zadní boční airbagy za příplatek 11 000 Kč. |
ESP | V základní výbavě pod označením ESC. |
Isofix | Dva páry úchytů na krajních zadních sedadlech. Úchyty pro sedadlo spolujezdce za 900 korun. |
Další bezpečnostní doplňky | Bi-xenonová světla za 25 tisíc korun, asistent pro jízdu v pruzích přijde na 15 tisíc Kč, upozornění na únavu řidiče za 1500 Kč. Multikolozní brzda bez příplatku. |
Záruka | Dvouletá. Prodloužená záruka na 4 roky 5700/11 500 Kč (do 60/120 tisíc km). |
Cena | Nejlevnější Škoda Octavia má motor 1,2 TSI (63 kW) a stojí od 334 900 Kč. S testovanou silnější verzí dvanáctistovky přijde nejméně na 364 900 Kč. S dieselovým motorem 1,6 TDI je k mání za 424 900 Kč. |
Výbava | Octavia se prodává ve třech stupních výbav: Active, Ambition a Elegance. Výbava Active zahrnuje 7 airbagů, 15palcová ocelová kola s velkoplošnými kryty, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání bez dálk. ovládání, rádio Blues. |
Poznámka: březen 2013
Asistenti, pomáháte?
Dlouhá karoserie dělá octavii prostornou, jak nikdy dříve nebyla. Především srovnání místa na nohy s první generací Škody Octavia připomíná rozdíly jako u Davida s Goliášem.
Kdo však bydlí ve městě, kde mu nezbývá než pravidelně parkovat v řadě stojících aut, nebude z nové dlouhé octavie jenom nadšený. Pro zaparkování je zapotřebí o devět centimetrů delší mezera než u dobíhajícího modelu.
Tady se dostáváme k prvnímu z nabízených asistenčních systémů pro Škodu Octavia. Je jím automatický parkovací asistent.
Vyhledá za řidiče dostatečně velkou mezeru k parkování a poté převezme řízení. Stačí šlapat na pedály, volant se otáčí sám a octavie vklouzne do mezery.
Automatický parkovací asistent však není levný. K nejvyšší výbavě Elegance je k mání za 22 tisíc korun, k prostřednímu výbavovému stupni Ambition se za něj připlácí dokonce 31 tisíc Kč.
Systém chrání nejen řidičovy nervy s někdy složitým parkováním, ale také drahá litá kola, která se jinak odírají o obrubník. Parkovací asistent zajede k chodníku ladně a bez kontaktu s vyvýšeninami.
Je tu ještě jedna nevýhoda – řidič ztrácí jednu z dovedností, která k manipulaci s autem neodmyslitelně patří.
Nová Škoda Octavia (na snímku) je větší sestrou modelu Rapid
Nástup nejrůznějších asistenčních systémů do moderních aut je nabíledni. Vedle už v autech zdomácnělých ABS či ESP dostává nová Škoda Octavia například multikolizní brzdu. Sama auto zastaví po nehodě (více o ní čtěte zde).
Testovaná octavia měla na palubě také systém, který umí číst dopravní značky. Řidiče informuje především o aktuálních povolených rychlostech. Ten však na českých silnicích nepřináší nic dobrého. Naopak, řidiče umí zmást.
Asi lépe funguje v Rakousku nebo Německu, kde značky častěji informují o povolené rychlosti. V tuzemsku však ruší platnost omezených rychlostí křižovatky, což systém pro čtení dopravních značek neví.
V praxi se tak při testu například stalo, že po nájezdu na rychlostní silnici s maximálně povolenou stotřicítkou, displej řidiče varoval, že může jet maximálně padesátkou a že zde platí zákaz předjíždění. Obojí platilo před nájezdem na dálnici a ne na ní.
Kameru pro čtení značek nabízí Škoda k octavii jako součást paketu pro cestovatele Traveller. Stojí nemalých 67 800 Kč. Obsahuje také asistenci pro jízdu v pruzích, která automaticky zasahuje do řízení, když auto bez zapnutého blikače přejíždí bílý pruh. Ať už plnou nebo přerušovanou čáru.
Když je řidiči unavený, může ho takový pomocník zachránit. V jiném případě působí pohyby ve volantu rušivě.
ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Velký prostor na zadních sedadlech, objemný kufr, design karoserie i interiéru, spotřeba i dynamika dvanáctistovkového motoru. |
Slabiny | Horší pohodlí na nerovnostech, pro velká města až příliš dlouhá karoserie. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Dvanáctistovka stačí
Benzinové motory 1,2 TSI se začaly objevovat už u předchozí generace octavií, v té současné však mají patřit k nejkupovanějším pohonům.
Portál AutemBezpečně.cz vyzkoušel silnější variantu přeplňované dvanáctistovky s výkonem 77 kW/105 koní.
Motor zabírá díky turbu v nízkých otáčkách, jeho projevy jsou proto příjemné jak ve městě, tak i na dálnici. Určitě nejde o žádného lenocha.
Potěší také jeho spotřeba benzinu. Testovaný vůz si v průměru vystačil s 6,5 litry na sto kilometrů. Kdo jezdí hlavně po okreskách a mimo ucpaná města, může počítat s ještě nižším apetitem.
Také nová Škoda Octavia, stejně jako předchozí modely, patří k velmi příjemným autům po stránce ovládání. Řazení rychlostních stupňů je velmi přesné.
Mezi zápory, ač spíše menší, patří komfort na nerovnostech. Svůj díl viny na něm mohly také nést pneumatiky s nízkým profilem. Ke dvanáctistovkovým motorům montuje továrna jednodušší zadní nápravu, která je o něco méně komfortní než víceprvková.
Méně pohodlí od podvozku lze ve Škodě Octavia cítit na velmi nerovných silnicích.
Petr Buček
ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový čtyřválec s přeplňováním |
Výkon (kW/koní) | 77/105 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 174/1400-4000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 196 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 město/4,4 mimo město/4,9 kombinace |
Objem nádrže (l) | 50 |
Emise CO2 | 114 |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4659/1814/1461 |
Rozvor (mm) | 2686 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1230 |
Objem kufru (l) | 590 (s rezervou 568)/1580 (při sklopených zadních sedadlech) |
Pramen: Škoda
Čtěte také:
Test Hyundaie i30 1,6 GDI: v mnohém lepší než předchůdci
Test Volkswagenu Golf 1,2 TSI (63 kW): ani základní model nezklame