reklama  
   
Domů > Testy > Testy aut

Test Škody Octavia 1,2 TSI: dlouhá, prostorná a pěkná


velikost textu:
     
18.března 2013 00:01
 

Nová octavia je o devět centimetrů delší než předchůdkyně. Přináší dlouhé auto jen výhody, nebo je její 4,66 metru dlouhá karoserie až moc? A co záplava asistenčních systémů? Jak test ukázal, některé řidiče spíše obtěžují.


Petr Buček
Octavia jako Volkswagen Golf: základní silueta zůstává, mění se jen detaily  


Nikdo nemůže Škodovce upřít, že za 335 tisíc korun nabízí velké, moderní, prostorné auto s nadčasovým designem.

Jen pozvolnými změnami tvarů při střídání generací se začíná podobat jednomu z nejúspěšnějších aut nové historie – Volkswagenu Golf. Octavia i golf sázejí na nadčasovost, módní výstřelky ani jeden z nich nenosí.

Jestliže karoserie první generace octavie byla překvapivá a přesto nadčasová, druhá těžila ze zalíbení zákazníků do této škodovky jako takové a designem nijak neuchvátila (facelift spojený se zvětšenými světlomety byl dokonce hodně rozporuplný). Třetí generace octavie působí velmi propracovaně.

Octavia platí už po několik let v tuzemsku za bestseller. Zda první příčku v prodejích uhájí, není úplně jasné. Jejím největším konkurentem může být o 18 centimetrů kratší Škoda Rapid.

Asi o 50 tisíc korun levnější škodovka nabízí stejnou koncepci s obrovským kufrem, jakou od roku 1996 razí octavia (více o srovnání se Škodou Rapid čtěte zde).

Moc dlouhá karoserie

Týdenní testování nové Škody Octavia přinášelo příjemné i méně příjemné chvilky s její délkou. Mladoboleslavská automobilka hodlá s octavií konkurovat vozům střední třídy, a proto svou novinku natáhla na 466 centrimetrů.

Kladné body přináší dlouhá karoserie v hodnocení prostoru. Na zadních sedadlech je místa pro kolena cestujících velmi hodně.

Prostor ocení dospělí, ale také děti šplhající do dětských autosedaček. Obří, bezmála šestisetlitrový, kufr octavie je u tohoto modelu už tradicí. S každou generací navíc přidá pár litrů navíc.

Jestliže design karoserie působí konzervativně, a přesto zajímavě, to samé platí pro interiér octavie. Designéři si pohráli s každým detailem, i když nevymýšleli nic nového. 

Vytvořili „ixtou“ variantu interiéru typického pro koncern Volkswagen. Zajímavé tvary čalounění dveří například u klik působí zajímavě i hodnotně.

Uvnitř čekají na řidiče a spolujezdce výborné sedačky. Zajímavě působí čalounění velkých odkládacích kapes v předních dveřích. Co však, když se do nich něco vylije nebo vysype koláč? Kapsy bez čalounění lze jednoduše v takovém případě utřít.

Markantním prvkem palubní desky testovací octavie byla nová multifunkční obrazovka s navigací a dalšími funkcemi Columbus. Funguje jako malý počítač, skrz který se nastavuje řada funkcí – od asistenčních systémů po světla v interiéru, navigaci či rádio. Orientace v ní je snadná.

ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA

Crash testyŠkoda Octavia získala maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde)
Airbagy7 airbagů v základní výbavě (čelní, přední boční, hlavové a kolenní u řidiče). Zadní boční airbagy za příplatek 11 000 Kč.
ESPV základní výbavě pod označením ESC.
IsofixDva páry úchytů na krajních zadních sedadlech. Úchyty pro sedadlo spolujezdce za 900 korun.
Další bezpečnostní doplňky Bi-xenonová světla za 25 tisíc korun, asistent pro jízdu v pruzích přijde na 15 tisíc Kč, upozornění na únavu řidiče za 1500 Kč. Multikolozní brzda bez příplatku.
Záruka Dvouletá. Prodloužená záruka na 4 roky 5700/11 500 Kč (do 60/120 tisíc km).
CenaNejlevnější Škoda Octavia má motor 1,2 TSI (63 kW) a stojí od 334 900 Kč. S testovanou silnější verzí dvanáctistovky přijde nejméně na 364 900 Kč. S dieselovým motorem 1,6 TDI je k mání za 424 900 Kč. 
Výbava Octavia se prodává ve třech stupních výbav: Active, Ambition a Elegance. Výbava Active zahrnuje 7 airbagů, 15palcová ocelová kola s velkoplošnými kryty, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání bez dálk. ovládání, rádio Blues.

Poznámka:  březen 2013


Asistenti, pomáháte?

Dlouhá karoserie dělá octavii prostornou, jak nikdy dříve nebyla. Především srovnání místa na nohy s první generací Škody Octavia připomíná rozdíly jako u Davida s Goliášem.

Kdo však bydlí ve městě, kde mu nezbývá než pravidelně parkovat v řadě stojících aut, nebude z nové dlouhé octavie jenom nadšený. Pro zaparkování je zapotřebí o devět centimetrů delší mezera než u dobíhajícího modelu.

Tady se dostáváme k prvnímu z nabízených asistenčních systémů pro Škodu Octavia. Je jím automatický parkovací asistent.

Vyhledá za řidiče dostatečně velkou mezeru k parkování a poté převezme řízení. Stačí šlapat na pedály, volant se otáčí sám a octavie vklouzne do mezery.

Automatický parkovací asistent však není levný. K nejvyšší výbavě Elegance je k mání za 22 tisíc korun, k prostřednímu výbavovému stupni Ambition se za něj připlácí dokonce 31 tisíc Kč.

Systém chrání nejen řidičovy nervy s někdy složitým parkováním, ale také drahá litá kola, která se jinak odírají o obrubník. Parkovací asistent zajede k chodníku ladně a bez kontaktu s vyvýšeninami.

Je tu ještě jedna nevýhoda – řidič ztrácí jednu z dovedností, která k manipulaci s autem neodmyslitelně patří.

Nová Škoda Octavia (na snímku) je větší sestrou modelu Rapid


Nástup nejrůznějších asistenčních systémů do moderních aut je nabíledni. Vedle už v autech zdomácnělých ABS či ESP dostává nová Škoda Octavia například multikolizní brzdu. Sama auto zastaví po nehodě (více o ní čtěte zde).

Testovaná octavia měla na palubě také systém, který umí číst dopravní značky. Řidiče informuje především o aktuálních povolených rychlostech. Ten však na českých silnicích nepřináší nic dobrého. Naopak, řidiče umí zmást.

Asi lépe funguje v Rakousku nebo Německu, kde značky častěji informují o povolené rychlosti. V tuzemsku však ruší platnost omezených rychlostí křižovatky, což systém pro čtení dopravních značek neví.

V praxi se tak při testu například stalo, že po nájezdu na rychlostní silnici s maximálně povolenou stotřicítkou, displej řidiče varoval, že může jet maximálně padesátkou a že zde platí zákaz předjíždění. Obojí platilo před nájezdem na dálnici a ne na ní.

Kameru pro čtení značek nabízí Škoda k octavii jako součást paketu pro cestovatele Traveller. Stojí nemalých 67 800 Kč. Obsahuje také asistenci pro jízdu v pruzích, která automaticky zasahuje do řízení, když auto bez zapnutého blikače přejíždí bílý pruh. Ať už plnou nebo přerušovanou čáru.

Když je řidiči unavený, může ho takový pomocník zachránit. V jiném případě působí pohyby ve volantu rušivě.

ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - HODNOCENÍ

PřednostiVelký prostor na zadních sedadlech, objemný kufr, design karoserie i interiéru, spotřeba i dynamika dvanáctistovkového motoru.
SlabinyHorší pohodlí na nerovnostech, pro velká města až příliš dlouhá karoserie.

Pramen: AutemBezpečně.cz


Dvanáctistovka stačí

Benzinové motory 1,2 TSI se začaly objevovat už u předchozí generace octavií, v té současné však mají patřit k nejkupovanějším pohonům.

Portál AutemBezpečně.cz vyzkoušel silnější variantu přeplňované dvanáctistovky s výkonem 77 kW/105 koní.

Motor zabírá díky turbu v nízkých otáčkách, jeho projevy jsou proto příjemné jak ve městě, tak i na dálnici. Určitě nejde o žádného lenocha.

Potěší také jeho spotřeba benzinu. Testovaný vůz si v průměru vystačil s 6,5 litry na sto kilometrů. Kdo jezdí hlavně po okreskách a mimo ucpaná města, může počítat s ještě nižším apetitem.

Také nová Škoda Octavia, stejně jako předchozí modely, patří k velmi příjemným autům po stránce ovládání. Řazení rychlostních stupňů je velmi přesné.

Mezi zápory, ač spíše menší, patří komfort na nerovnostech. Svůj díl viny na něm mohly také nést pneumatiky s nízkým profilem. Ke dvanáctistovkovým motorům montuje továrna jednodušší zadní nápravu, která je o něco méně komfortní než víceprvková.

Méně pohodlí od podvozku lze ve Škodě Octavia cítit na velmi nerovných silnicích.

Petr Buček

ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - TECHNICKY

MotorBenzinový čtyřválec s přeplňováním
Výkon (kW/koní)77/105
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)174/1400-4000
Poháněná kolaPřední
PřevodovkaManuální šestistupňová
Maximální rychlost (km/h)196
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,3
Spotřeba paliva (l/100 km)

5,9 město/4,4 mimo město/4,9 kombinace

Objem nádrže (l) 50
Emise CO2114
Exhalační normaEuro 5
Rozměry (d/š/v - mm)4659/1814/1461
Rozvor (mm)2686
Pohotovostní hmotnost (kg)1230
Objem kufru (l)590 (s rezervou 568)/1580 (při sklopených zadních sedadlech)

Pramen: Škoda


Čtěte také:

Test Hyundaie i30 1,6 GDI: v mnohém lepší než předchůdci

Test Volkswagenu Golf 1,2 TSI (63 kW): ani základní model nezklame


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

27.6.2019 3:45:39
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku