Test Citroënu C4 Picasso 1,6 e-HDi: zaujme především designem
Jeden primát nelze Citroënu C4 Picasso upřít: hezčí rodinný van na trhu nenajdete.
Přední světla nového picassa mají tvar úzkých štěrbin, celkově však design karoserie patří k tomuto modelu už po tři jeho generace.
Typická je přední část s rozměrným oknem sahajícím až nad hlavy řidiče a spolujezdce. A záď pozvolně padající nad kufrem.
První Citroën Xsara Picasso vzbudil vlnu zájmu. Druhý už s číselným označením C4 byl přece jen méně extravagantní. Nová třetí generace opět na sebe strhává pohledy okolí.
A je to právě design, který je největším trumfem v boji proti mnohem konzervativnějším konkurentům, jako jsou Volkswagen Touran nebo Ford C-Max.
Také uvnitř rodinného citroënu se koná malá revoluce. Jeho hlavní ukazatele se promítají na obrazovce, která se svými rozměry podobá notebookům.
Velký displej při prvním nasednutí do Citroënu C4 Picasso nejdříve „bouchne“ do očí.
Proč je tak velký? napadne leckoho.
Nejeden řidič si však po přesednutí z picassa do jiného auta asi řekne: Ten velký displej není zas tak špatný.
Obzvláště efektní je zobrazení navigačních údajů, které jakoby podkresluje rychloměr.
Majitel Citroënu C4 Picasso si totiž může vybrat, co si na velké obrazovce promítne a v jaké grafice. Třeba si pod rychloměr uloží fotku svých dětí.
Kromě velkého displeje nahoře uprostřed palubní desky má rodinný citroën ještě jeden menší.
Jedná se o dotykovou obrazovku, na které řidič ovládá klimatizaci, rádio, telefon, navigaci a přehrávač hudby.
Vedle malého televizního studia zaujme volant posetý ovladači.
Na něm se ovládá tempomat, rádio, telefon a také příplatkový adaptivní tempomat, který hlídá, jestli auto nejede příliš blízko jiným vozidlům.
CITROËN C4 PICASSO 1,6 e-HDi: BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Citroën C4 Picasso získal maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde) |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, hlavové). |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Tři páry úchytů na zadních sedadlech. |
Další bezpečnostní doplňky | Za příplatek jsou k mání asistenční systém sledující mrtvý úhel zpětných zrcátek a asistent pro jízdu v pruzích. V nabídce je také kamera sledující dění za autem a aktivní tempomat s omezovačem rychlosti. |
Záruka | Dvouletá. Prodloužená pětiletá přijde na 12 620/ 19 070/ 26 269 Kč (s omezením na 60 000/90 000/120 000 km). |
Cena | Nejlevnější Citroën C4 Picasso stojí 399 900 Kč (s benzinovým motorem 1,6 s výkonem 120 koní). Nejdostupnější dieselovou verzi představuje motor 1,6 HDI s výkonem 90 koní - jeho cena je 439 900 Kč. S testovanou silnější verzí (115 koní) přijde na 464 900 korun. |
Výbava | Citroën C4 Picasso má v základní výbavě mimo jiné hands-free startování, manuální klimatizaci, dotykový displej pro ovládání rádia a hands free pro telefonování. |
Poznámka: listopad 2013
Vzadu je picasso dětským autem
Přední sedadla nabízejí dost komfortu a méně boční opory pro jízdu v zatáčkách. Vzadu se však sedí skromněji.
Citroën C4 Picasso je v tomto ohledu rodinným autem. Vpředu vozí pohodlně rodiče a na místě spolujezdce si je dokonce možné natáhnout nohy díky podkolenní opěrce.
Zadní sedáky jsou naproti tomu krátké. Jejich poloha nad podlahou navíc není vysoko tak, aby se na zadních sedadlech jezdilo se vším komfortem také dospělým. Děti v dětských autosedačkách tu ale nestrádají.
Malí cestující ocení odkládací stolky vybavené čtecí lampičkou.
Sedadla jsou vzadu celkem tři, jsou samostatná a stejně velká. Variabilita zvětšeného kufru je proto velká.
Díky třem párům isofixů se Citroën C4 Picasso pokusí vyjít vstříc rodinám se třemi dětmi. Záleží však také na šířce používaných dětských autosedaček.
Kufr nabízí objem 537 litrů a má pevné plato. Nad ním už moc místa vzhledem k tvarování zádě není.
Testovaný vůz měl příplatkové elektrické ovládání pátých dveří. Když máte plné ruce zavazadel, tak se automatické otvírání kufru hodí.
CITROËN C4 PICASSO 1,6 e-HDi: HODNOCENÍ | |
Přednosti | Zajímavý design karoserie, nízká spotřeba nafty, pružný motor. |
Slabiny | Zadní sedadla s krátkými sedáky jsou nízko umístěná. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Technika krásou nehýří
Testovaný vůz měl pod kapotou dieselový motor 1,6 e-HDi s výkonem 115 koní. Nechybí mu start-stop systém.
I díky tomuto vypínání motoru při zastavení a v malých rychlostech se spotřeba v pražském hustém provozu pohybovala jen okolo 7,5 litru nafty na sto kilometrů.
Na dálnici vystačil Citroën C4 Picasso s 6,5 litry nafty a na okreskách klesal jeho apetit k hranici pěti litrů.
Průměrná spotřeba se po sedmi stovkách testovacích kilometrů zastavila na údají 5,8 litrů na 100 km.
115koňový motor sice v nejnižších otáčkách chvíli čeká na záběr turba, když se však vytočí o něco výše, odmění se slušnou dynamikou.
Nedá se o něm říct, že by byl hlučný, ale k nejtišším také nepatří.
Šestistupňová převodovka řadí na školní stupnici na dvojku, občas působí trochu gumově.
Že je největší předností Citroënu C4 Picasso jeho design, si řidič uvědomí, když chce rychleji projíždět zatáčkami. Francouzský rodinný minivan si rozhodně nelibuje v ostřejší jízdě.
Na výmolech, dírách a hlubších kanálech není picasso ani z nejkomfortnějších. Tyto technické nedostatky vyvažuje pohled na karoserii Citroënu C4 Picasso.
Pěknému autu je někdy nutné odpouštět.
Petr Buček
CITROËN C4 PICASSO 1,6 e-HDi: TECHNIKA | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 85/115 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 270/1750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 189 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,5 město/3,8 mimo město/4,0 kombinace |
Objem nádrže (l) | 55 |
Emise CO2 | 105 |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4428/1826/1610 |
Rozvor (mm) | 2785 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1480 |
Objem kufru (l) | 537/1709 (při sklopených zadních sedadlech) |
Pramen: Citroën
Čtěte také: