Test: ne všechny kabriolety jsou při převrácení bezpečné
Německý autoklub ADAC porovnal bezpečnost čtyř kabrioletů nižší střední třídy. Jak obstály vozy Opel Cascada, Renault Mégane CC, Peugeot 308 CC a Volkswagen Golf Cabrio?

Chybějící střecha je ve srovnání s běžným autem handicapem.
ADAC testované kabriolety převrátil a zjišťoval, jakou bezpečnost poskytují v takové situaci přední i zadní sedadla.
Opel Cascada a Renault Mégane CC zaručují své posádce dobrou ochranu, více bodů získal opel.
V Opelu Cascada došlo při převrácení k deformaci předního sloupku karoserie a výsledkem byly uspokojivé hodnoty zatížení cestujících na předních sedadlech. Zadní sedadla poskytla při statických i dynamických zkouškách větší bezpečí.
Také zadní sedadla Renaultu Mégane CC se ukázala být bezpečným místem pro cestování. Hlava řidiče a spolujezdce však čelila většímu zatížení a došlo také k jejich kontaktů s vozovkou.
Přesto autoklub udělil renaultu stejnou celkovou známku jako opelu - dvojku.
Video z testu kabrioletů
O stupeň hůře dopadl ve zkouškách Peugeot 308 CC. Na vině byly přední bezpečnostní pásy, které neudržely řidiče a spolujezdce pevně v sedadlech. Jejich hlavy utrpěly při převrácení auta citelný kontakt se silnicí.
Pouhou dostatečnou si z testu odnesl Volkswagen Golf Cabriolet. Jeho čelní sklo se neočekávaně hodně při převrácení zkřivilo, čímž došlo ke značnému omezení bezpečného prostoru v kabině vozu.
Ani předpínače předních pásů nefungovaly tak, aby udržely cestující pevně v sedadlech. Řidič a spolujezdec narazili hlavami tvrdě do asfaltu.
ADAC majitelům kabrioletů radí, aby si svá sedadla nastavovali do co možná nejnižší polohy. Při převrácení vozu budou mít díky nízkým sedadlům více bezpečí.
Autoklub zkoušel bezpečnost kabrioletů při převrácení už potřetí za posledních 11 let. Vybrané kvarteto vozů patří k nejprodávanějším ve své kategorii.
Speciální zařízení ve zkušebně ADAC sídlící v městě Landsberg am Lerch převrátilo testované vozy v rychlosti 50 km/h tak, že rotovaly podél své podélné osy.
Na přípravě a hodnocení testu se podílel také drážďanský ústav pro studium nehod.
Zkoušky hodnotily deformaci předních sloupků karoserie a s tím spojený bezpečný prostor pro cestující na předních i zadních sedadlech.
Vedle toho se u čtyř testovacích figurín měřila míra zatížení jejich hlav při převrácení kabrioletů - aneb účinek ochranných oblouků, předpínačů bezpečnostních pásů a airbagů.
Petr Buček
VÝSLEDKY TESTU BEZPEČNOSTI KABRIOLETŮ PŘI PŘEVRÁCENÍ | |||||
Vůz | Podíl | Opel Cascada | Renault Mégane CC | Peugeot 308 CC | VW Golf Cabrio |
Pasažéři na předních sedadlech | |||||
Zatížení hlavy | 60 % | o | o | -- | -- |
Prostor k přežití | 40 % | + | o | ++ | -- |
Pasažéři na zadních sedadlech | |||||
Zatížení hlavy | 60 % | ++ | ++ | o | o |
Prostor k přežití | 40 % | ++ | ++ | ++ | ++ |
CELKEM | + | + | o | - | |
Známka | 1,6 | 2,1 | 2,8 | 3,6 |
Pramen: ADAC
Poznámka: Hodnocení ADAC: ++ (0,6-1,5) velmi dobrý, + (1,6-2,5) dobrý, o (2,6-3,5) uspokojivý, - (3,6-4,5) dostatečný, -- (4,6-5,5) nedostatečný
Čtěte také:
Volkswagen Golf Cabriolet v testu převrácení propadl