Test Škody Fabia 1,0: elita mezi malými auty
Škoda Fabia třetí generace opět patří na špici v kategorii malých aut. Je prostorná, příjemně se s ní jezdí, nechybí velký kufr a na rozdíl od své předchůdkyně dostává i atraktivnější tvary.
Portál AutemBezpečně.cz otestoval novou Fabii se základním litrovým tříválcovým motorem s vyšším ze dvou nabízených výkonů (75 koní). Ani ten nezklame, ukázal test.
Změna Škody Fabia oproti předchozí generaci je patrná na první pohled. Nová Fabia je širší i nižší, má ostřeji řezané tvary a především zezadu a ze strany působí velmi zajímavě. Ani předek přitom není nudný.
Když navíc dostane módní bílé lakování, černou střechu i litá kola, jako tomu bylo v případě testovacího vozu, není s ní rozhodně nuda.
Na atraktivitě jí přitom neubírá ani litrový motor. S testovanou silnější verzí tříválce 1,0 MPI stojí nová Škoda Fabia od 252 900 korun. Slabší šedesátikolové provedení je v závislosti na výbavě o 15 až 18 tisíc levnější.
ŠKODA FABIA 1,0 MPI: BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Škoda Fabia získala maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde) |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, hlavové). |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Dva páry úchytů na krajních zadních sedadlech. |
Záruka | Dvouletá. Čtyřletá s omezením na 120 tisíc km stojí 7700 Kč, pětiletá (do 150 000 km) přijde na 12 tisíc korun. |
Cena | Nejlevnější Škoda Fabia se slabším ze dvou litrových motorů (44 kW) stojí od 234 900 korun. S testovaným litrovým agregátem (55kW) je k mání za 252 900 Kč. Dieselová Škoda Fabia stojí od 322 900 korun. |
Poznámka: únor 2015
S tříválcem za šest litrů
Stačí malé škodovce litrový motor, nebo si je lepší připlatit za čtyřválec 1,2 TSI s turbem? Tuto otázku si bude klást nejeden zájemce o novinku z Mladé Boleslavi.
Týdenní test Škody Fabia 1,0 MPI (55 kW/75 koní) ukázal, že litrový motor rozhodně nezdržuje ve městě a na okreskách. Jeho zátah přichází ke slovu už okolo 1500 otáček, díky čemuž může řidič brzy řadit vyšší rychlostní stupeň.
V praxi to znamená, že na pětku lze jezdit i po městě rychlostí 50 km/h. Motor neprotestuje. Také trojku a čtyřku je možné řadit velmi brzy.
Škoda Fabia MPI se ve městě odmění spotřebou okolo šesti litrů benzinu na sto kilometrů. Více si žádá na dálnici (asi sedm litů), méně na okreskách (pět litrů).
Na okresních silnicích litrový motor malému vozu z Mladé Boleslavi stačí a řidiče nebrzdí. Snad jen předjíždění dlouhých kamionů si je zapotřebí dobře naplánovat.
Na dálnici už je nižší výkon cítit. Kdo však nespěchá a nejezdí po dálnici se železnou pravidelností, bude i v rychlostech okolo 130 km/h spokojen. Pro ty, kteří budou s fabií cestovat pravidelně na delší vzdálenosti, je lepší volbou turbobenzinová dvanáctistovka nebo turbodiesel.
K testovanému motoru se třemi válci patří charakteristický zvuk, který se nemusí každému zamlouvat. Hlukem však posádku neobtěžuje.
Příkladné je přesné řazení pětistupňové převodovky, podvozek je tužší, ale stále ještě na nerovnostech komfortní.
ŠKODA FABIA 1,0 MPI: HODNOCENÍ | |
Přednosti | Zajímavý design, vnitřní prostor a velikost kufru. |
Slabiny | Zvuk tříválcového motoru. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Personalizace na prvním místě
Možnost objednat si auto na míru je v automobilovém světě stále běžnější. Platí to především pro městská auta a pro malá SUV.
Také nová Fabia dává zákazníkovi možnost volit mezi odlišnými barvami střechy a karoserie, v nabídce jsou kola různých barev a pestrost se objevuje v interiéru. Testovaná fabia dostala palubní desku částečně v bílém laku a modrá, téměř džínová sedadla. Moc pěkná kombinace!
Na předních sedadlech se navíc příjemně sedí, nechybí jim boční opora. Zadní sedadla mají poměrně šikmé sedáky. Prostor pro kolena je na malé auto podobně jako u předchozích fabií velmi dobrý.
Nemalý je prostor pro zavazadla. 311 litrů je na malé auto velmi solidní údaj. A to se do prodeje právě dostává kombík s kufrem s 530 litry. Je jen o deset tisíc korun dražší než „krátká“ fabia.
Petr Buček
ŠKODA FABIA 1,0 MPI: TECHNIKA | |
Motor | Benzinový tříválec |
Výkon (kW/koní) | 55/75 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 95/3000-4300 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 172 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,7 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 město/4,2 mimo město/4,8 kombinace |
Objem nádrže (l) | 45 |
Emise CO2 | 108 |
Exhalační norma | Euro 6 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 3992/1732/1467 |
Rozvor (mm) | 2470 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | od 1055 |
Objem kufru (l) | 330/1150 (se sklopenými zadními sedadly) |
Pramen: Škoda
Čtěte také: