Test Volkswagenu Passat Variant 2,0 TDI: kombík mířící k luxusu
Volkswagen přiblížil svůj model Passat opět o kousek blíž k luxusním vozům Audi či BMW. Nový Passat se chlubí dalšími novými asistenčními systémy, je velmi prostorný, a není levný.

Server AutemBezpečně.cz vyzkoušel vůz Volswagen Passat 2,0 TDI se šestistupňovým automatem DSG. Test potvrdil, že německý kombík střední třídy patří k absolutnímu vrcholu své třídy.
Ačkoliv celkové proporce, boční tvary a vzhled zádě hodně připomínají předchozí generaci Passatu, velkou změnou prošla příď velkého volkswagenu. Vypadá dynamičtěji i luxusněji a designérům se podařilo zajímavým způsobem zasadit subtilní lampy a přední masku na jinak robustní přední část vozu.
Jak známo, Volkswagen s designem svých vozů moc neexperimentuje, přední partie nového passatu patří k výjimkám.
Uvnitř passatu je vše naladěno podle konzervativních not. Testovaný vůz totiž dostal běžný přístrojový panel a ne digitální ukazatele – ty jsou k mání za příplatek.
Volkswagen Passat se může pochlubit výbornými sedadly vpředu i vzadu. Nabídka prostoru na zadních sedadlech je také velmi dobrá. V tomto ohledu passata trumfne z konkurentů jen Škoda Superb první i druhé generace.
VW PASSAT VARIANT 2,0 TDI - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Volkswagen Passat získal maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde) |
Airbagy | Boční airbagy vpředu a vzadu - s hlavovými airbagy. Čelní airbag řidiče a spolujezdce - u spolujezdce s možností deaktivace - airbag kolenou na straně řidiče. |
ESP | V základní výbavě pod označením ESP. |
Isofix | Dva páry úchytů na krajních zadních sedadlech. |
Další bezpečnostní doplňky | K Passatu lze za příplatek získat celou řadu asistenčních systémů: mimo jiné asistenční systém pro monitorování okolí, Lane Assist + Side Assist + Asistent vyparkování, Light Assist a další. |
Záruka | Dvouletá. Prodloužená záruka na 4 roky/do 80 000 km stojí 12 100 Kč. |
Cena | Nejlevnější Volkswagen Passat Variant (s benzinovým motorem 1,4 TSI/125 koní) stojí 672 900 Kč. Základní dieselová verze 2,0 TDI/150 koní přijde na 757 900 korun (příplatek za automatickou převodovku činí 61 000 korun, za pohon všech kol se připlácí 60 000 Kč). |
Výbava | Volkswagen Passat se nabízí ve dvou výbavách - Comfortline a Highline. Highline zahrnuje mimo jiné také systém ACC - automatická regulace odstupu od vpředu jedoucího vozu s funkcí Front Assist - zkrácení brzdné dráhy a varování při nebezpečném snížení odstupu funkce zastavení vozu (pouze u vozu s DSG), funkce City - nouzové brzdění (do 30 km/h). |
Poznámka: květen 2015
Kombíkem střední třídy za šest litrů nafty
Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní vyniká nízkou spotřebou nafty. Testovaný vůz měl dvouspojkovou automatizovanou převodovku DSG.
Jeho 67litrová nádrž uveze palivo pro zhruba 1100 kilometrů. Dieselový Volkswagen Passat totiž v týdenním testu vystačil průměrně se šesti litry nafty na sto kilometrů. Pravidelně přitom polykal městské i dálniční kilometry.
Pružnost motoru je přitom výborná. Turbodiesel se navíc chová kultivovaně a v kabině vládne příjemný klid jako ve správném autě luxusní kategorie. Převodovka DSG má šest stupňů a řadí s velkou ladností.
Na nerovnostech je Volkswagen Passat komfortní a jeho jízdní vlastnosti jsou zárukou řidičské radosti. Německý zástupce střední třídy navíc dostává řadu nových asistenčních systémů, které u ostatních vozů zatím nejsou k vidění.
Když řidič nereaguje, auto se vrtí
Volkswagen Passat se stává důkazem toho, že auto směřuje k automatickému řízení bez zásahů řidiče. V jeho příplatkové výbavě se totiž objevuje systém Emergency Assist – asistent pro stav nouze. Umí předejít nehodám, když řidič usne, zkolabuje nebo jej postihnou jiné zdravotní potíže.
Jak funguje? Jakmile senzory v autě zjistí, že je řidič až příliš klidný a nevěnuje se ovládání volantu a pedálů, vyšle k němu nejdříve upozornění. Pokud řidič na blikající kontrolky nereaguje, auto samo od sebe začne brzdit a zapnou se jeho výstražná světla.
Nový passat se navíc začne vlnit ze strana na stranu, aby upozornil na nebezpečnou situaci také auta jedoucí naproti nebo vzadu za ním.
Ke slovu v takové situaci přijde také další asistenční systém – adaptivní tempomat. Ten zabraňuje nárazu do vpředu jedoucích vozidel.
VW PASSAT VARIANT 2,0 TDI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Velký prostor na zadních sedadlech, objemný kufr, široká bezpečnostní výbava (nové asistenční systémy jsou často za příplatek), nízká spotřeba nafty. |
Slabiny | Vyšší cena. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
V koloně už auto jezdí sám
Dalším velkým pomocníkem se stává systém, který Volkswagen pojmenoval Traffic Jam Assist – pomocník pro jízdu v koloně.
Jeho základem je opět adaptivní tempomat, který už dnes v řadě moderních vozů reguluje sám odstup od aut auta jedoucího vepředu. Když se například na dálnici přiblížíte zezadu k pomalejšímu vozu, adaptivní tempomat sám auto zpomalí a když je cesta volná, přidá plyn a zrychlí na nastavenou rychlost.
Asistent pro jízdu v popojíždějící koloně využívá také funkce systému pro jízdu v pruzích. Ten už dnes běžně (například v nových octaviích) nejen upozorňuje na opuštění pruhu, ale také sám otáčí volantem, aby auto nepřejelo bílou čáru – tato funkce se vypne, když řidič zapne blikače.
Nový Volkswagen Passat díky všem těmto asistentům jede v koloně stále rovně ve zvoleném pruhu a při tom zpomaluje a rozjíždí se sám od sebe. Passat tedy automaticky řídí, zrychluje a brzdí, ovšem za předpokladu, že řidič drží volant a podílí se na řízení, aby mohl kdykoli zasáhnout.
Jednodušší parkování
Další asistenční systémy použité v novém Volkswagenu Passat sice nezažívají úplnou premiéru, ale v lecčems se vylepšují.
Příkladem může být parkovací asistent, který umožňuje poloautomatické zaparkování vozu na místo souběžné s vozovkou nebo napříč k ní. Kromě toho usnadní vyjetí z parkovacího místa.
Automatické zaměření dostatečné velkého parkovacího místa a manévrování volantem bez zásahu řidiče se u sériových aut objevuje už několik let. Proniká přitom do stále dostupnější výbavy.
Nejnovější verze parkovacího asistentu pro Volkswagen Passat se aktivuje opět tlačítkem Park Assist. Stačí mu stále menší mezera mezi auty a umí se popojížděním vpřed a vzad lépe vmanévrovat na volné parkovací místo. Navíc pomůže také při vyjíždění z tohoto místa. Kamera na přídi si všimne procházejícího chodce nebo projíždějícího cyklisty dříve než řidič, který přes okolní auta do vozovky nedohlédne.
Řidiči přijde vhod také možnost prohlédnout si na displeji situaci v okolí auta. Čtyři kamery snímají všechny čtyři strany vozu a vytvoří pohled na auto z ptačí perspektivy. Odhalí probíhající malé dítě nebo vysoký obrubník. Parkování a orientace okolo vozu je díky tomu snazší.
Přívěs řídíte joystickem
Velmi zajímavý je další z asistentů v novému passatu - Trailer Assist. Usnadňuje couvání s přívěsem.
Tento nový asistent zajišťuje automatické řízení soupravy. Řidič zařadí zpátečku, zmáčkne tlačítko a na displeji sleduje aktuální a možný směr jízdy spočítaný z dat přicházejících ze zadní kamery, která sleduje a vyhodnocuje úhel zalomení soupravy.
Pomocí ovladače pro nastavování zrcátek, který funguje jako joystick, může řidič plynule měnit požadovaný směr jízdy své soupravy. Passat přebírá prostřednictvím ovladače pro nastavování zrcátek zadávané povely k řízení od řidiče, který sám ovládá pouze pedály brzdy a plynu. Řízení je automatické, směr lze korigovat prostřednictvím ovladače pro nastavování zrcátek.
Petr Buček
VW PASSAT VARIANT 2,0 TDI - TECHNICKY | |
Motor | Naftový čtyřválec přeplňovaný |
Výkon (kW/koní) | 110/150 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 340/1750-3000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Automatická šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 216 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,5 město/4,3 mimo město/4,7 kombinace |
Objem nádrže (l) | 66 |
Emise CO2 | 122 |
Exhalační norma | Euro 6 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4767/1832/1477 |
Rozvor (mm) | 2791 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1541 |
Objem kufru (l) | 650/1780 (při sklopených zadních sedadlech) |
Pramen: Volkswagen
Čtěte také: