Škoda Rapid je bezpečná, Dacia Lodgy crash test nezvládla
Zatímco Škoda postavila své nové levné auto naprosto bezpečně, Dacia u modelu Lodgy v tomto ohledu šetřila. Rumunské rodinné auto dostalo jen tři hvězdičky v crash testech Euro NCAP, Rapid získal plný počet pět hvězd.

Celkem 15 vozů zařadila organizace Euro NCAP do podzimní várky nárazových zkoušek. Jedná se o novinky, které ve druhé polovině letoška zamířily do prodejen.
Mezi nimi se na start crash testů postavila také nová Škoda Rapid. A uspěla.
Pětihvězdičkové vysvědčení získala díky perfektním výsledkům v čelním crash testu. Také náraz jiného vozu z boku přestál rapid bez ztráty kytičky.
O něco hůře si nová škodovka poradila při náročném bočním nárazu do sloupu. Také opěrky hlav spolu s předními sedadly nabízejí jen průměrnou ochranu krční páteři, když do rapidu narazí zezadu jiný vůz.
Dětem nabízí rapid bezpečí. Malí cestující usazení v sedačkách přestáli náraz bez úhony, jejich hlava se nedostala do kontaktu s pevnými částmi interiéru.
Kritiku si nová škodovka vysloužila za nedostatečné varování na vypnutí airbagu v případě, že rodiče převážejí malé dítě v protisměrné sedačce upevněné na předním sedadle.
Slušné hodnocení si Škoda Rapid odnesla z testů, při kterých se zkoumá bezpečnost přídě vozu vůči chodcům.
Mezi 15 hodnocenými vozy patří rapid spíše k podprůměru v testu, který hodnotí bezpečnostní systémy aut. Levné škodovce chybí například varování na nezapnuté pásy na zadních sedadlech.
Dacia Lodgy pod palbou kritiky
Velkoprostorová rodinná Dacia Lodgy jako jediná mezi 15 testovanými auty nezískala za svou bezpečnost pět hvězdiček. Nedostala ani čtyři hvězdy, ale pouze tři.
Minivan s neobvykle nízkou základní cenovkou 215 tisíc korun zklamal. "Lodgy je levné auto a zákaznici jsou připraveni na kompromisy ve výkonech a v komfortu, ale ne v bezpečnosti," říká Michiel van Ratingen, generální sekretář Euro NCAP.
Při čelním nárazovém testu došlo k silnému ohnutí předního sloupku karoserie Dacie Lodgy a následně k deformaci její střechy, která sahala až k prostřednímu sloupku.
Další nebezpečí způsobily deformace podlahy. Přílišný tlak zaznamenaly figuríny zastupující řidiče a spolujezdce v oblasti kolen a stehen. V nebezpečí se ocitl také spolujezdcův hrudník a řidičovy kotníky.
Nejméně bodů získal rumunský vůz ve všech částech testu - v nárazových zkouškách, za ochranu dětí i chodců a také za bezpečnostní systémy.
Petr Buček
VÝSLEDKY CRASH TESTŮ EURO NCAP - LISTOPAD 2012 | |||||
Auto | Počet hvězd | Ochrana dospěl. (%) | Ochrana dětí (%) | Ochr. chodců (%) | Bezp. syst. (%) |
Dacia Lodgy | 3 | 72 | 77 | 44 | 29 |
Fiat 500L | 5 | 94 | 78 | 65 | 71 |
Ford Fiesta | 5 | 91 | 86 | 65 | 71 |
Ford Kuga | 5 | 94 | 86 | 70 | 100 |
Hyundai Santa Fe | 5 | 96 | 89 | 71 | 86 |
Mercedes třídy A | 5 | 93 | 81 | 67 | 86 |
Mitusbishi Outlander | 5 | 94 | 83 | 64 | 100 |
Opel Mokka | 5 | 96 | 90 | 67 | 100 |
Range Rover | 5 | 91 | 84 | 63 | 86 |
Seat Leon | 5 | 94 | 92 | 70 | 71 |
Seat Toledo | 5 | 94 | 80 | 69 | 71 |
Škoda Rapid | 5 | 94 | 80 | 69 | 71 |
Subaru Forester | 5 | 91 | 91 | 73 | 86 |
Volvo V60 Plug-In Hybrid | 5 | 93 | 83 | 65 | 100 |
Volkswagen Golf | 5 | 94 | 89 | 65 | 71 |
Pramen: Euro NCAP, listopad 2012
Čtěte také:
Nejbezpečnější auta roku 2011: Chevrolet Aveo, Ford Focus, Audi Q3, Mercedes B a Volvo V60