ADAC měří spotřebu aut a šetrnost k životnímu prostředí: uspěly malé i velké vozy
Německý autoklub ADAC testuje
spotřebu paliva a vypouštěné škodliviny aut. Před půl rokem zpřísnil svá
kritéria a nyní vyhlásil, která auta jsou šetrná, a nešetrná ke svému okolí.

ADAC tvrdí, že jeho měření spotřeby paliva a vypouštěných škodlivin mnohem více odpovídá realitě než údaje, které ke svým modelům uveřejňují automobilky.
Spotřeba aut podle výrobců je téměř vždy - a někdy i o dost - nižší, než je apetit auta při běžném užívání.
Autoklub svůj EcoTest provádí už od roku 2003, od letošního dubna používá novou metodiku.
Každé auto zkouší v několika navlas stejných režimech. Laboratorní měření začíná nastartováním studeného motoru po ránu, následuje simulace jízdy hustým městským provozem.
Poté auto vyjíždí mimo město, kde dosahuje maximálně rychlosti 120 km/h.
Jedenáct kilometrů ujede auto asi za 20 minut.
Následuje ještě jedno podobné měření, ve kterém se střídají různé zátěže motoru.
Nakonec auto v laboratoři „uhání po dálnici“ 130kilometrovou rychlostí, během tohoto deset kilometrů dlouhého testu přijde na řadu i plná zátěž při maximálním zrychlení na dálniční rychlost.
Ze všech těchto testů spočítá ADAC průměrnou spotřebu aut s různými motory a také škodliviny, které vypouštějí do ovzduší.
(Výsledky EcoTestu v němčině jsou k nalezení zde. Autoklub uvádí, že tuto stránku navštíví ročně asi 40 milionů internetových uživatelů. Porovnávat lze mezi stovkami modelů aut s různými motory).
Pracovníci ADAC měří a vyhodnocují spotřebu a vypouštěné škodliviny aut
ADAC nyní uveřejnil premianty a propadlíky podle nových měření. Do laboratoří postupně přivezl 53 aut. Vozy dělí podle velikosti do sedmi tříd a auta srovnává navzájem v těchto kategoriích.
Chválí například Ford Focus s benzinovým litrovým turbomotorem, kterému naměřil průměrnou spotřebu 5,52 litru benzinu na sto kilometrů.
Čtyři z pěti možných hvězdiček v celkovém hodnocení získal také Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI a stejným motorem poháněné Audi A4. Passat podle ADAC vystačí průměrně se 4,78 litry nafty.
Mezi pěti nejčistšími benzinovými modely z letošních měření EcoTestu jsou vedle litrového fokusu také malý Peugeot 107, velký Mercedes SL 350 7G-Tronic Plus i zástupci střední třídy Ford Mondeo 1.6 EcoBoost a Volvo S60 T3.
Naopak v nejhorším světle se představila Mazda 3 MPS se spotřebou 9,2 litru benzinu na 100 km.
Mezi dieselovými vozy uspěly kromě passatu a Audi A4 také Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Seat Exeo ST 2.0 TDI a Mercedes B 180 7G-DCT.
Ve velmi dobrém světle se představil rovněž Hyundai i30 1.6 CRDi. Podle měření EcoTestu vystačí se 4,51 litru na 100 km.
Nejhorších výsledků mezi auty na naftu naopak v letošních měřeních dosáhnul Nissan Navara Double Cab 2.5 dCi s téměř desetilitrovou spotřebou.
(buč)
Čtěte také:
Které auto je „nejzelenější“? Vedou hybridy, neztrácejí ani diesely
Ocenění pro nejlepší motor současnosti získal benzinový litrový tříválec pro fordy