reklama  
   
Domů > Zprávy

Mnichovská výstava dává elektromobilům velkou budoucnost


velikost textu:
     
14.října 2009 00:31
 
Nástup elektromobilů je zase o něco blíž. Alespoň podle expertů, kteří se v Mnichově ve druhém říjnovém týdnu sešli na kongresu o elektromobilech. Novému pohonu aut věří, přestože auto tankující u zásuvky zatím nenabízí žádná z velkých automobilek.

Petr Buček
Motor Fiatu 500 upraveného na elektromobil připomíná rozvodnou skříň domácí elektroinstalace  

 

„Nejde o žádné exoty, budoucnost elektromobility začíná právě teď. Máme tady přes 50 aut na elektřinu, více než půlku jde koupit,“ říká Robert Metzger ze společnosti MunichExpo, která výstavu a kongres o elektroautech pořádá.

Přehlídka na mnichovském výstavišti se nemůže rovnat autosalonům v Paříži, Frankfurtu nebo Ženevě, kde pravidelně automobilky ukazují své nejnovější výrobky. Do Mnichova přijely ukázat své nápady firmy, které si nechtějí ujít podíl na novém byznysu.

K vidění je třeba Fiat 500 přestavěný na elektřinu firmou FEV, která má své pobočky kromě Německa ve Spojených státech, Číně a Indii. Benzin a naftu pomalu začnou nahrazovat alternativní pohony a nová vlna se dotkne celého světa.

Návrat po 100 letech
„Budoucnost elektrovozů je nyní opravdu blízko,“ řekl na mnichovském kongresu eCarTec Peter Bauer ze společnosti Zvei. Připomíná, že auta s velkými bateriemi byla populární už dávno, na začátku historie automobilismu. Elektrický pohon používal vůz, pod nímž byl podepsán Ferdinand Porsche a s nímž svět překvapil na přelomu 19. století.

„Elektroauto spalo jako Šípková Růženka, teď se vrací. Tehdy se zdálo, že první elektroauta byla sázkou na špatného koně, nyní po 100 letech se ukazuje, že tomu tak nebylo,“ uvádí Peter Bauer.

Zároveň však upozorňuje: „V příštích letech ještě budou tato auta na silnicích výjimkou, až do roku 2020 se nic významně nezmění.“ Za deset let má podle záměru německé vlády jezdit na tamních silnicích milion aut na elektřinu.

Pomoc od státu
Automobilky se nyní neobejdou bez spolupráce s vládami nebo představiteli regionů.

„Je to něco zcela nového v automobilovém průmyslu. Nyní přicházejí výrobci za státem s žádostí o pomoc při budování infrastruktury. To se ve stoleté historii auta nestalo,“ tvrdí Robert Stüssi, prezident Evropské asociace pro bateriové, hybridní a elektřinou poháněné vozy s palivovými články AVERE.

Na spolupráci s vládami, regiony a dalšími politiky sází aliance Renault-Nissan a její partner pro zavádění elektromobilů - společnost Better Place. Stačila už uzavřít dohodu s desítkami států nebo regionů, které stojí o rychlé nasazení aut bez výfukových spalin.
„Spolupracujeme s Izraelem, Dánskem, Kalifornií, Kanadou a řadou dalších zemí,“ vyjmenovává na kongresu Ralf Schumann, zástupce Better Place.

Podle něj jde o jedinou cestu, jak uživatelům aut zajistit, aby platili za nové auto na elektřinu stejně, jako jsou dnes zvyklí, aby nebyl komplikovanější servis, tankování a běžný provoz.

Francie, Německo a další země dnes vymýšlejí cestu, jak pomoci v rychlém zavádění dobíjecích stanic, Německo plánuje první vlnu elektromobilů podpořit příspěvkem 5000 eur na každé auto.

Baterie zatím brzdí rozvoj
Malý a kvůli designu proslavený Fiat 500 představila firma FEV v Mnichově ve dvou verzích. Model označený 30 má motor s výkonem 30 kW, silnější varianta se chlubí dvojnásobkem.

Zatímco obvyklý dosah dnešních aut je díky nízké kapacitě baterií okolo 150 kilometrů, elektrický fiat zvládne dvojnásobek. Díky malému přídavnému Wankelovu motoru. Bez pomocných agregátů se auta zatím neobejdou, sází na ně Toyota, Mercedes nebo Honda u svých hybridních pohonů.

Po otevření kapoty motoru elektrického Fiatu 500 se neobjeví to, co známe z benzinových či naftových aut. K vidění jsou spíše oranžové elektrické kabely a krabice připomínající rozvodnou skříň domácí elektroinstalace. Rozsáhlé baterie jsou pod podlahou, zahalené v kovové krabici.

Právě baterie zatím nejvíce brzdí větším rozšíření aut na elektřinu. Lithium-ionové akumulátory dávají autu velikosti Volkswagenu Golf dojezd maximálně 200 kilometrů. „To se bohužel o moc nezmění ani v nejbližších 10 až 15 letech,“ řekl na kongresu eCarTec Andreas Jossen z Centra pro výzkum vodíku a sluneční energie (ZSW).

Elektroauta tak v nejbližších letech najdou uplatnění ve velkých městech a jejich okolí. Všude tam, kde řidiči nepotřebují auto pro jízdy dlouhé stovky kilometrů. Benzinovým vozům se elektromobily vyrovnají, až dostanou baterie s větší kapacitou.

Petr Buček, Mnichov



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.4.2021 22:09:02
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku