reklama  
   
Domů > Zprávy

Nano hoří – sen bohatších Indů se může samovolně vznítit


velikost textu:
     
27.října 2009 00:10
 
Nano mělo zahájit revoluci indického automobilismu. Koncern Tata do něj vkládal velké naděje, nekladl si za cíl nic menšího, než zajistit bezpečnější dopravu rodinám, které se dosud po jihoasijských silnicích a cestách pohybovaly na mopedu běžně v počtu tří, čtyř, ale i pěti lidí. Drobné, přesto prostorné minivozítko, do kterého se vejde malá indická rodina, nyní vzedmulo vlnu emocí, ovšem místo nadšení je to pravý opak. Samovolné vznícení několika aut zasadilo ránu důvěře, jakou Indové dosud ve své národní auto měli.

Tata
Auto s délkou 310 cm by mělo v Indii převzít po motorce roli rodinného vozidla 

 

Majitelé Taty Nano zuří a mají pocit, že byli podvedeni. Není se co divit – jen co se zmohli na své první auto, už aby se v něm báli jezdit. V několika případech, jejichž počet nelze svézt na náhodu, vůz sám od sebe začal hořet.

Ti, kdo si vozítko pořídili z patriotismu, avizované bezpečnosti v porovnání s motorkami nebo ho koupili dětem, co právě dosáhli dospělosti, volají po nápravě. Cena vozu, která se rovná zhruba 1300 amerických dolarů, není vysoká, na indické poměry jde ale poměrně o luxusní záležitost.

Dosud není úplně jisté, co samovznícení vozu způsobuje. Ve hře je hypotéza vadné elektroinstalace v okolí sloupku řízení, odkud se oheň vždy začal šířit. Na vině může být spínač, který má na starosti ovládání stěračů, světlometů a ukazatelů. Automobilka zatím nehodlá stahovat vůz z trhu.

Přitom ve hře jistě není málo – důvěra statisíců, možná milionů potenciální zákazníků. Již teď se ozývají majitelé, že Nano už by si nikdy nekoupili a přiklánějí se k všeobecnému přesvědčení, že větší auta jsou bezpečnější. A pokud by jim náhodou automobilka chtěla vadné Nano vyměnit za nové, prý nabídku nepřijmou.

Automobilka zahoření některých svých produktů jako obecný problém nevidí. Bagatelizuje i samotná vzplanutí vozu a říká, že se z auta vždy jen kouřilo a že se roztavily některé plastové součástky. Nicméně vozy chystané do výroby čeká podle mluvčího automobilky důkladná kontrola. Nevylučuje ani možnost, že by mohla povolat 7500 majitelů vozu do servisu. Radikální úprava auta ovšem prý není potřeba.

Koncern Tata, do jehož portfolia nyní patří i luxusní značky Land Rover a Jaguar, měl s minivozem od začátku problémy. Plánovanou výrobu o několik měsíců pozdrželo povstání nespokojených rolníků, jimž prý byla ukradena půda, kde automobilka postavila výrobní haly pro Nano. Tata musela čelit i skepsi vůči autu trpasličích rozměrů s plebejským původem.

Odhodlání prosadit ho na trhy, kam putuje prověřená konkurence z jiných asijských zemí, muselo bořit doslova bariéry předsudků. Nadšení, kterým dosud hořely miliony patriotů pro své národní auto, doutnající Nano paradoxně zchladilo studenou sprchou.

V sázce přitom není jen indický trh. Podle smělých vizí Taty by mělo nano brázdit v příštích letech také evropské silnice. Indické bezpečnostní normy prý splňuje, a pokud dostojí požadavkům renomované organizace Euro NCAP a získá čtyři hvězdičky, rozšíření na evropské silnice by údajně nemělo nic bránit.

Nutno dodat, že bezpečnostní prvky pro Evropu by vůz o dost prodražily, nano by mělo na starém kontinentu stát zhruba třikrát tolik co doma.

(rub)



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.4.2021 22:53:44
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku