Česká dálniční známka je dražší než švýcarská, ale levnější než slovinská

Známka na celý rok 2010 přijde v Česku na 1200 korun, měsíční podraží z 330 na 350 korun a desetidenní bude stát 250 korun. Kupon s nejkratší platností nahradí sedmidenní vinětu, která nyní stojí 220 korun.
Každá země si účtuje za jízdu po dálnici různé sumy. Někde nálepku na čelní sklo nepoužívají a sázejí třeba na vybírání mýtného.
V Česku je zpoplatněno zhruba tisíc kilometrů dálnic a silnic pro motorová vozidla. Sousední Rakousko nabízí přes dva tisíce kilometrů. A proto nepřekvapí, že rakouští řidiči musejí za roční kupon zaplatit více než Češi. Stojí 73,80 eur, což je v přepočtu 1900 korun.
Většinu Čechů mířících v zimě do rakouských Alp nebo v létě přes Rakousko dále na jih Evropy však více zajímá cena desetidenní známky. Ta je v Rakousku s cenou 7,70 eura (200 Kč) levnější než v Česku.
CENY ROČNÍCH DÁLNIČNÍCH ZNÁMEK V EVROPSKÝCH ZEMÍCH | ||
Země | Roční poplatek | Délka dálnic1 |
Česko | 1200 Kč | 1060 km |
Rakousko | 1900 Kč | 2095 km |
Švýcarsko | 750 Kč | 1750 km |
Slovensko | 950 Kč | 420 km |
Slovinsko | 2500 Kč | 630 km |
Německo | nevybírá se | 12 550 km |
Poznámka: 1 zpoplatněné dálnice a silnice pro motorová vozidla |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Další alpská země Švýcarsko se pyšní tím, že svých 1750 kilometrů dálnic má rozmístěno tak, že většina obyvatel žije nanejvýš deset kilometrů od rychlých silničních tepen. Nedává sice řidičům možnost zakoupit krátkodobou nálepku, roční poplatek v přepočtu 750 korun je na druhou stranu v Evropě nejlacinější.
Itálie a Francie uplatňují za jízdu po dálnici výběr peněz na mýtnicích, nálepky na čelní sklo nepoužívají. Řidiči platí částky, které odpovídají počtu ujetých kilometrů.
Doslova prošpikováno dálnicemi je Německo. Oproti tuzemské tisícovce kilometrů nabízí tamním řidičům více než dvanáctinásobek.
Německé dálnice zůstávají pro osobní auta bez poplatků, avšak všichni majitelé aut musí v zemi na západ od Aše platit daň z provozu vozidla. Vlastník Škody Fabia platí 64 až 152 eur ročně podle zvoleného motoru, u velkých a silných aut se roční daň šplhá až k hranici tisíce eur.
Daň z provozu auta německé úřady vypočítávají podle objemu motoru a množství vypouštěného CO2.
Petr Buček