Ford přichází s nafukovacími bezpečnostními pásy

Nafukovací airbagy by riziko poranění měly snížit tím, že rozprostřou tlak po ploše těla cestujícího, která je pětkrát větší, než do jaké se zakousnou běžné bezpečnostní pásy. Tím se při nárazu sníží tlak na hrudník a rychlost pohybu krku a hlavy připoutané osoby je také menší.
Jako první by se měl novým bezpečnostním prvkem od příštího roku pochlubit Ford Explorer, určený pro severoamerický trh. Poté zamíří nafukovací pásy i v dalších fordech do celého světa.
A pár let si jejich výhod budou užívat asi jen cestující ve vozech této značky. Ford a firma Key Safety Systems, která novou technologii vyvinula, na ni mají patent a nějakou dobu si budou chtít podržet exkluzivitu.
Chladné, ale bezpečné objetí
Princip nafukovacího pásu je jednoduchý – při nehodě se během 40 milisekund naplní plynem, rozvine a pohltí váhu těla, které se do něj zaboří hrudníkem a ramenem. Čím větší plocha, do které se opře, tím menší tlak na tělo.Senzory při bouračce vyhodnotí intenzitu nárazu a podle toho se bezpečnostní pásy nafouknou chladným stlačeným plynem. Ten do pásů proudí skrz speciální upínací sponu z kapsle umístěné pod sedačkou.
Běžné airbagy se vlivem chemické reakce při vystřelení zahřejí, a to není u nafukovacích bezpečnostních pásů žádoucí. Proto se v případě nehody plní chladným plynem, který by neměl pásy zahřát na větší teplotu, než jaká panuje uvnitř auta. Budou totiž zadržené tělo obepínat déle, než když se hlava na krátkou dobu zaboří do normálního airbagu.
Pohodlí až na prvním místě
Běžnému užívání by nafukovací pásy neměly nijak vadit, kompatibilita s dětskými autosedačkami bude muset být dodržena. Ford si nechal udělat průzkum, jak potenciální uživatelé tyto pásy snášejí - pocitově jsou pro 90 % respondentů měkčí než pásy běžné.
Alespoň ve Spojených státech je hledisko komfortu velice důležité. Pohodlnější bezpečnostní pásy by tedy možná mohly vylepšit statistiku, podle které se při jízdě poutá na zadních místech 61 % cestujících, na předních 82 procent pasažérů.(rub)
Čtěte také:
Nové Volvo S60 se v malých rychlostech vyhne chodcům
Test dětských autosedaček: Nebezpečí hrozí při nárazu ze strany