reklama  
   
Domů > Zprávy

Ford přichází s nafukovacími bezpečnostními pásy


velikost textu:
     
12.listopadu 2009 00:46
 
Další krok evoluce bezpečnostních prvků je doslova za rohem. Automobilka Ford bude na zadní sedadla svých vozů montovat nafukovací bezpečnostní pásy. Ochránit by měly zranitelnější pasažéry, než jsou běžní dospělí cestující - děti a starší lidi, kteří na zadních místech sedávají nejčastěji.

Ford
Nafukovací bezpečnostní pásy pokryjí při nehodě pětkrát větší plochu těla než pásy běžné

 

Mnohé crash testy dokazují, že bezpečnostní pásy dokáží při nehodě tělo cestujícího účinně zadržet, ale velký tlak vyvinutý na jeho hrudník může způsobit zranění. Součástí předpínačů pásů bývají někdy omezovače síly, ale ani takové zařízení není stoprocentní.

Nafukovací airbagy by riziko poranění měly snížit tím, že rozprostřou tlak po ploše těla cestujícího, která je pětkrát větší, než do jaké se zakousnou běžné bezpečnostní pásy. Tím se při nárazu sníží tlak na hrudník a rychlost pohybu krku a hlavy připoutané osoby je také menší.

Jako první by se měl novým bezpečnostním prvkem od příštího roku pochlubit Ford Explorer, určený pro severoamerický trh. Poté zamíří nafukovací pásy i v dalších fordech do celého světa.

A pár let si jejich výhod budou užívat asi jen cestující ve vozech této značky. Ford a firma Key Safety Systems, která novou technologii vyvinula, na ni mají patent a nějakou dobu si budou chtít podržet exkluzivitu.

Chladné, ale bezpečné objetí

Princip nafukovacího pásu je jednoduchý – při nehodě se během 40 milisekund naplní plynem, rozvine a pohltí váhu těla, které se do něj zaboří hrudníkem a ramenem. Čím větší plocha, do které se opře, tím menší tlak na tělo.
Senzory při bouračce vyhodnotí intenzitu nárazu a podle toho se bezpečnostní pásy nafouknou chladným stlačeným plynem. Ten do pásů proudí skrz speciální upínací sponu z kapsle umístěné pod sedačkou.

Běžné airbagy se vlivem chemické reakce při vystřelení zahřejí, a to není u nafukovacích bezpečnostních pásů žádoucí. Proto se v případě nehody plní chladným plynem, který by neměl pásy zahřát na větší teplotu, než jaká panuje uvnitř auta. Budou totiž zadržené tělo obepínat déle, než když se hlava na krátkou dobu zaboří do normálního airbagu.

Pohodlí až na prvním místě

Běžnému užívání by nafukovací pásy neměly nijak vadit, kompatibilita s dětskými autosedačkami bude muset být dodržena. Ford si nechal udělat průzkum, jak potenciální uživatelé tyto pásy snášejí - pocitově jsou pro 90 % respondentů měkčí než pásy běžné.

Alespoň ve Spojených státech je hledisko komfortu velice důležité. Pohodlnější bezpečnostní pásy by tedy možná mohly vylepšit statistiku, podle které se při jízdě poutá na zadních místech 61 % cestujících, na předních 82 procent pasažérů.

(rub)

 

Čtěte také:

Nové Volvo S60 se v malých rychlostech vyhne chodcům 

Test dětských autosedaček: Nebezpečí hrozí při nárazu ze strany 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

23.4.2021 13:52:56
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku