reklama  
   
Domů > Zprávy

Mezi Prahou a Havířovem najezdil půl milionu kilometrů, nyní se dočkal dálnice


velikost textu:
     
26.listopadu 2009 14:06
 
Petr Zahraj patří k těm, kdo pracují v Praze, ale bydlí na severu Moravy. Za 13 let dojíždění do hlavního města ujel na pravidelné trase z Havířova do Prahy okolo pěti set tisíc kilometrů. Tento pátek poprvé mezi Prahou a Ostravou při cestě domů za rodinou nesjede ani na chvíli mimo dálniční síť. Díky nově otevřené části mezi Bělotínem a Bílovcem na Novojičínsku.

ceskedalnice.cz
Ne všude je trasa mezi Ostravou a Prahou rovná a široká, jak to má na dálnici být 

 

„Ale to mě trochu štve, jak všude teď slyším, že se po dálnici jezdí až do Ostravy. Přitom mezi Vyškovem a Olomoucí se dále jede po rychlostní silnici. Ta se nedá s dálnicí srovnávat, má jiné oblouky i další parametry,“ říká stavební inženýr Petr Zahraj.

Plnohodnotná dálnice vedoucí kolem Kroměříže a míjející Olomouc nahradí jízdu po rychlostní silnici až za pár let.

„Do té doby si na rychlostní silnici budu muset dávat velký pozor. Když z ní sjedu na nový úsek u Hranic na Moravě, najednou se cítím za volantem mnohem bezpečněji. Mám lepší přehled a nehrozí tolik nebezpečných situací,“ uvádí Petr Zahraj.

K rychlostní silnici mezi Brnem a Olomoucí vždy patřily krátké přípojné pruhy, které mnohé řidiče překvapí, když na ni najíždějí. Rychle jedoucí auta musí v takové situaci na poslední chvíli uhýbat nebo prudce brzdit. Odstavné pruhy na mnoha úsecích této silnice chybí úplně.

Informační tabule neinformují

Když před 13 lety Petr Zahraj přijal pracovní nabídku v Praze, začal mu pravidelný rituál. V pondělí brzy ráno autem z Havířova přes Ostravu do hlavního města a v pátek nazpátek.

Dálnice tehdy vedla z Prahy kousek za Brno, pak následovala čtyřproudá rychlostní silnice, která končila před Olomoucí. Následovala více než stovka závěrečných kilometrů vedoucí po okreskách a přes vesnice.

Od té doby se mnohé změnilo. Přibyl obchvat Olomouce, tu a tam se přidal kousek nové dálnice. 400 kilometrů dlouhá trasa se postupně zrychluje. Zatímco v 90. letech trvala jízda z Prahy do Ostravy většinou okolo čtyř hodin, dálniční rychlost ji zkrátí až o hodinu.

„Na dálnici D1 jsem zažil mnohé, jednou jsem kvůli sněhové kalamitě jel skoro 10 hodin,“ vzpomíná Petr Zahraj.

Třináctileté zkušenosti z tuzemské dopravní tepny ho naučily pracovat s dopravními informacemi. „Jakmile slyším o větším problému, z dálnice sjíždím a jedu po okreskách,“ prozrazuje.

Kladně hodnotí telefonní linku 1220, na které jsou dostupné aktuální informace o problémech na D1. Během jízdy pak poslouchá střídavě Radiožurnál a Impuls.

Slova chvály naopak Petr Zahraj nemá pro informační tabule zavěšené nad dálnicí. Málokdy se podle jeho zkušeností stane, že řidičům dobře poradí.

Nyní může stejně jako řada dalších řidičů jen doufat, že se jednou vyhne přeplněné dálnici mezi Prahou a Brnem. Stavba severní rychlostní spojnice přes Hradec Králové a Mohelnici však zůstává v nedohlednu.

(buč)



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.4.2021 23:36:02
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku