reklama  
   
Domů > Zprávy

Rámy z čel aut nezmizí, ale musí být stále bezpečnější


velikost textu:
     
1.prosince 2009 00:05
 
Od roku 2007 musí trubkové rámy, které si na přídě aut často nechávají montovat hlavně majitelé vozů SUV, plnit podmínky stanovené evropskou legislativou. Ta předepisuje jejich tvarování a připevnění na auto tak, aby neohrožovaly chodce. Nyní se dočkaly dalšího zpřísnění, z aut však úplně nezmizí.

Cobra
Trubkový rám plnící evropské normy nesmí být nebezpečný pro chodce 

 

Automobilky vylepšují přídě aut kvůli bezpečnosti pěších. Do roku 2007 však sebelépe tvarované auto o své bezpečí vůči chodcům přišlo, když jeho majitel na vůz namontoval módní ochranný rám. Aby se jeho auto podobalo drsnému terénnímu vozu.

Už více než dva roky platí, že kdo si chce nechat zapsat to technického průkazu tento „okrasný“ doplněk, musí doložit, že zohýbaná trubka mířící před chladič vozu neodporuje zákonu.

„Rámy musí mít absorpční schopnost při střetu s chodcem. Dříve mohl člověk skončit při nárazu rámu pod autem, které ho ještě přejelo. Dnešní výrobky nebrání tomu, aby se tělo převalilo přes kapotu jako při nárazu bez rámu,“ vysvětluje Karel Dvořák, majitel firmy Luxor, která dováží do Česka doplňky německé značky Cobra.

Trubkové rámy jsou tak od roku 2007 mnohem menší, nižší, nepřesahují šířku auta. Změnilo se také jejich upevnění. „Spodní část je uchycena pevně, ale horní díl je na pružinách. Díky tomu se rám při střetu posune nahoře až k nárazníku a není tolik nebezpečný,“ tvrdí Karel Dvořák.

Koncem listopadu vstoupila v Evropské unii v platnost nová norma, která klade na trubkové rámy ještě přísnější požadavky. Platí, že čím je auto bezpečnější s továrny, tím lepší musí být rám na přídi.

„Majitelé starších aut si mohou pořídit jakýkoliv rám schválený podle legislativy z roku 2007. Ale u nových vozů jsou požadavky nyní ještě přísnější. Hlavně u těch aut, které plní nejtvrdší kritéria pro bezpečnost chodců,“ říká Bohuslav Kovanda ze společnosti TÜV SÜD Czech, která se zabývá homologací aut a jejich částí.

V praxi to podle Bohuslava Kovandy znamená, že například fabia druhé generace, roomster nebo yeti plní náročnější kritéria pro bezpečnost chodců, a musí proto dostat bezpečnější rám než octavia první generace z roku 1996. Ta se sice stále ještě prodává jako nový vůz, ale vzhledem ke stáří tohoto modelu už tak vysoké nároky na bezpečnost chodců plnit nemusí.

Například firma SOR, která v Německu rámy a podobné doplňky pro auta pod značkou Cobra vyrábí, však tvrdí, že se její produkty nyní měnit nebudou. "Nové nařízení Evropské unie naše čelní rámy významně nezmění," říká Joachim Mörtenhuber ze společnosti SOR. 

(buč)



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.4.2021 21:45:40
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku