reklama  
   
Domů > Zprávy

AutemBezpečně.cz přináší výsledky crash testů 250 aut


velikost textu:
     
2.prosince 2009 00:03
 
Tak jako usilují dobré restaurace aspoň o jedinou michelinskou hvězdičku, touží automobilky u svých nových modelů rovnou po pětici. Zavedené značky, které už pár aut oceněných pěti hvězdami mají, nesmí usnout na vavřínech a u jejich dalšího modelu se obecně očekává, že nebude méně bezpečný než ten předchozí. Když některá jejich novinka v crash testu Euro NCAP propadne, je z toho poprask. Portál AutemBezpečně.cz přináší výsledky crash testů 250 aut právě podle metodiky Euro NCAP. Výsledky nárazových zkoušek právě toho vašeho auta najdete ve vyhledávači na každé stránce pod nadpisem Je vaše auto bezpečné?

Euro NCAP
Už z obrázku crash testu Fiatu Seicento je patrné, že by posádka z nehody bez úhony nevyvázla

 

Zářným příkladem dramatické změny v přístupu k bezpečnosti cestujících je značka Chevrolet. První generace modelu Spark, což je překabátěný Daewoo Matiz, jako by ochranu posádky při případné nehodě nebrala na vědomí.

Chevrolet Matiz, jak se vůz v roce 2005 jmenoval, nedosáhl v crash testech Euro NCAP ani na tři hvězdičky. Polovinu té třetí stála matize boční nárazová zkouška, při které figurína simulující řidiče utrpěla fatální stlačení hrudníku.

To nový Chevrolet Spark, který na zdejší silnice vystartuje příští rok, to s bezpečností cestujících už myslí vážně. Cíl si vytýčil nejvyšší. Dosáhl sice „jen“ na čtyři hvězdy, ta pátá mu ovšem unikla jen o vlásek.

Ochrana posádky při bočním testu je ale ve srovnání s předchozím modelem o několik úrovní lepší. Při nárazu bokem do bariéry v crash testu Euro NCAP získal nový spark za ochranu posádky plný počet bodů, ochrana hrudníku při bočním nárazu do sloupu byla přiměřená, u ostatních částí těla dobrá. Do tohoto vozu už se posádka konečně nebude muset bát sednout.

Zřetelný posun v kvalitě je znát u dalších modelů značky Chevrolet. Sice nezapadají do stejné třídy, zas takový rozdíl ve velikosti mezi nimi ale není.

Ještě než si Chevrolet Aveo stačil odvézt ze zkušebny Euro NCAP v roce 2006 pouhé dvě hvězdičky, o další polovinu přišel vinou ohrožení řidiče na životě při čelním nárazu. Hvězdička a půl v celkovém hodnocení byl velice tristní výsledek.

Chevrolet si letos napravil reputaci výsledkem crash testu modelu Cruze. Takový počet bodů, jaký sedan nižší střední třídy nasbíral, by mohla závidět leckterá luxusní značka.

- výsledky crash testů vozů značky Chevrolet

   

O sílícím důrazu na bezpečnost posádky svědčí například malé chevrolety - matiz v roce 2005 získal jen 2,5 hvězdičky (vlevo), nástupce spark letos dosáhl téměř na pět

 

Lapsus někdy může potkat spíš nový model značky, jejíž vozy jinak mívají bezpečnostní prověrky na výbornou. Tato zkušenost potkala při posledních crash testech prověřenou Toyotu.

Nový model Urban Cruiser nelze jen tak snadno zaškatulkovat a ani přehlédnout. Na pohled sebevědomý vůz, jemuž pocit bezpečnosti dodává i možnost mít ho s pohonem čtyř kol, postihla krize sebedůvěry, když si ze zkoušek Euro NCAP odvezl jen tři hvězdičky.

- výsledky crash testů Toyoty Urban Cruiser

Aby automobilka neztratila tvář, bude muset vůz upravit a nechat přetestovat, anebo vyjede s dalším novým modelem, který bude superbezpečný.

Nic jiného jí nezbývá. Zákazníci se o bezpečnost vyhlédnutého auta zajímají čím dál tím víc a míra ochrany, jakou jim poskytuje, hraje větší a větší roli při rozhodování, který model koupit.

Značek, u kterých je bezpečnost prioritou, přibývá. Jednou z prvních, která si na ní už dlouho zakládá, byl Renault.

Například první generace Renaultu Laguna v roce 1997 smutně zahájila testy jen se dvěma a půl hvězdičkami. Druhá generace o čtyři roky později získala už plný počet hvězd. Od třetí generace, testované před dvěma lety, se takový výsledek automaticky očekával.

- výsledky crash testů vozů značky Renault

Dobrými výsledky se pak automobilky neváhají náležitě pochlubit, ať už při prezentaci svých aut na internetu nebo v tištěných médiích, tak v reklamě. Selský rozum říká, že maximální bezpečnost posádky by snad měla být automatická, ale není to tak.

Přitom zde platí přímá úměra – čím víc hvězd získá auto v crash testu, tím větší šanci má posádka na přežití. Nemluvě o nákladech na léčení těžce zraněných.

Jen na německých silnicích by podle odhadu Spolkového úřadu pro stavby silnic ubylo ročně 1000 mrtvých, kdyby všechna auta splňovala kritéria pro pětihvězdičkové ohodnocení Euro NCAP.

Těžce zraněných by pak bylo každý rok o 8000 méně. Na silnicích u našich západních sousedů ročně umírá 4000 lidí.

Na českých silnicích by auta s pěti hvězdičkami Euro NCAP dokázala statistiky úmrtnosti vylepšit ještě markantněji. Zvláště když počet smrtelných nehod v přepočtu na počet obyvatel je v Česku vysoko nad evropským průměrem.

Martin Urban

 

Čtěte také:

Nové Volvo S60 se v malých rychlostech vyhne chodcům 

V čerstvých crash testech Euro NCAP nasbíral nejvíce bodů Opel Astra 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.4.2021 23:07:20
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku