reklama  
   
Domů > Zprávy

Co čeká a nemine české motoristy v roce 2010


velikost textu:
     
31.prosince 2009 00:04
 
Každá změna je k horšímu – tento názor neochvějně zastávají někteří lidé, a pro příklady nejdou daleko. Svůj pesimistický pohled na svět v pohybu upírají i na automobily a vše, co s nimi souvisí. V roce 2010 je na programu opět dražší dálniční známka, vyšší spotřební daň na benzin či naftu, omezení a uzavírky kvůli stavbě dálnic... Ale zrovna nový úsek dálnice určitě ocení, až po něm pojedou. Uvítat by mohli také chystané přísnější kontroly ze strany policie, jestli řidiči nepili alkohol. I pesimisté si přejí, aby na silnicích bylo bezpečněji.

Volvo
Na dálnicích v Německu zatím řidiči žádné známky mít nemusejí ani v roce 2010. Pozor si ale musejí dát v některých německých městech na emisní zóny, každý rok se požadavky na přijíždějící vozidla zpří 
Kdo by chtěl řídit hned následující den po silvestrovské oslavě, měl by si včas pořídit vlastní test na přítomnost alkoholu v krvi. Od prvního ledna začne policie při každé kontrole testovat řidiče, jestli „nepožil“, nebo spíš jestli za volant usedl dostatečně dlouho po vypití alkoholického nápoje.

Mužské tělo dokáže přes noc odbourat i velkou dávku etanolu, ale pokud se oslava táhne až do rána, zbytkový alkohol se hned tak nevyplaví. Hned na Nový rok je tedy nutno počítat s tím, že i běžná kontrola nebo zastavení policií třeba kvůli nesvítícímu levému zadnímu světlu automaticky znamená i fouknutí do měřiče přítomnosti alkoholu.

Tato novinka potěší každého poctivého řidiče. Stejně jako nový úsek dálnice či silnice pro motorová vozidla, které jsou dle statistik mnohem bezpečnější než ostatní silnice, a navíc nezdržují. V roce 2010 pár úseků rychlostních silnic přibude, na dokončení nových důležitých tahů si ale budeme muset počkat.

V listopadu 2010 by měl být zprovozněn úsek frekventované dálnice D1 označený Kroměříž-východ – Říkovice. Úsek dlouhý 11,3 kilometru zrychlí dopravu kroměřížského okresu ve Zlínském kraji a přerovského okresu v kraji Olomouckém.

V Karlovarském kraji se intenzivně pracuje na rychlostní silnici R6, kde letos přibyl úsek dlouhý 7,5 kilometru mezi Karlovými Vary a Chebem. Zatím se jezdí po jednosměrné objížďce, úsek má být dokončen v červnu příštího roku.

K okolí Prahy vyrostl nejdelší most – dvoukilometrový. Jde o lahovickou estakádu na Pražském okruhu. Most je součástí spojky mezi dálnicemi D5 na Plzeň a D1 na Brno. V srpnu příštího roku tato komunikace převezme velkou část provozu, který dosud směřoval přes hlavní město.

Od října se pracuje na stavbě dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Celková délka bude mít 25 kilometrů, dokončena má být v polovině přespříštího roku.

Dálnice a rychlostní silnice se ovšem musí z něčeho zaplatit. Známky opravňující jezdit po rychlostních komunikacích tedy mají svůj důvod k existenci. Smutné je, že celkem pravidelně zdražují.

Roční známka opravňující v roce 2010 jezdit po silnicích pro motorová vozidla a dálnicích stojí pro auta do 3,5 tuny 1200 korun. Loni za roční známku dali motoristé o dvě stovky méně. Nová měsíční vyjde na 350 korun, oproti loňsku zdražila o dvacetikorunu. Známka s nejkratší platností sice také podražila z 220 na 250 korun, ovšem bude platit deset kalendářních dnů, nikoli pouhý týden.

Zdražování dálničních známek se koná i u nejbližších sousedů za jižními hranicemi. V Rakousku navýšení není tak dramatické jako v Česku. Roční známka u vozidel s hmotností do 3,5 tuny nově zaplatí řidiči 76,20 eura (oproti 73,80 eura v roce 2009), dvouměsíční přijde bez eurodesetníku na 23 eur (letos 22,20 eura). Desetidenní kupon stojí 7,90 eura (oproti letošním 7,70 eura). Zdražení je tedy ve srovnání s Českem spíše kosmetické.

Nejen na úskalí dálničních známek může najet řidič při návštěvě sousední země. V Německu úřady zpřísňují vjezd do center některých měst. Do Berlína nebo Hannoveru mohou už jen auta se zelenou plaketou.

Zelenou známku mohou získat jen auta, která splňují požadavky pro emisní stupeň č. 4. Čím vyšší emisní stupeň, tím menší emise auto vypouští. Některá města v Německu mají zóny vyznačené žlutým emisním stupněm s číslem 2 nebo červeným s číslem 3. Postupem doby se ovšem zóny mění vždy o krok na vyšší, jednou tedy budou všechny emisní zóny zelené, a tudíž do nich budou moci jezdit jen auta se zelenou plaketou.

Kdo plánuje vyrazit do Německa a plaketou s emisním stupněm své auto dosud neopatřil, měl by si předem zjistit, v jaké zóně se plánovaná destinace nachází a podle toho se zařídit. Pokuty – i pro cizince – za vjezd bez patřičné plakety do označené zóny jsou vysoké.

A aby změn nebylo málo, zvyšuje se spotřební daň na pohonné hmoty. Za litr nafty nebo benzinu motorista na dani státu navíc odvede už ne devatenáct, nýbrž dvacet procent z ceny.

Šťastný a veselý a bezpečný nový rok!

(rub)

 

Čtěte také:

Rodiny, které budou v roce 2010 kupovat nové auto, mají z čeho vybírat 

Autem jinak. Bahrajn očima české řidičky

 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.4.2021 22:55:02
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku