reklama  
   
Domů > Zprávy

Satelitní navigace prý mohou být nebezpečné


velikost textu:
     
4.ledna 2010 00:02
 
Kdo umí v autě používat satelitní navigaci, snadno dojede do cíle. S navigací - popřípadě v kombinaci s informacemi v rádiu – se dokáže vyhnout zasekanému dálničnímu úseku po nehodě, uzavírkám či běžné dopravní zácpě. O výhodách satelitních navigací asi málokdo pochybuje. Málokdo si ale také dokáže přiznat, že sledování instrukcí, kterým směrem se má vydat, může odvádět pozornost od samotného řízení.

Porsche
Drahé navigace zabudované v palubní desce byly ještě nedávno výsadou luxusní výbavy vozu. Dnes lze koupit přenosnou navigaci běžně za méně než dva tisíce korun.

 

Ostřílení matadoři dálnic nedají bez navigace ani ránu. Pokud se ale v neznámém prostředí věnují více navigaci než řízení, nemají k nehodě daleko. Výsledky průzkumu nedávno pořádaného v Británii ukázaly, že více než tři čtvrtiny nehod zaviní řidiči, kteří se nedostatečně věnovali řízení.

Pojišťovna Direct Line provedla v roce 2008 na vzorku 2000 řidičů zajímavý průzkum. Zjistila, že pětina z respodentů na základě pokynů navigace aspoň jednou zaváhala, kudy jet dál, zatímco řídili v hustém provozu.

Každý padesátý respodent také prý zná případ, kdy vinou navigace někdo naboural, nebo téměř naboural. Navigacím se také dává za vinu, že řidiči často nepředvídatelně odbočí nebo svůj vůz náhle otočí do protisměru.

Raketové rozšíření navigací mezi motoristy všech věkových kategorií a sociálních skupin znamená také nárůst případných problémů. Negativní vliv sledování údajů, které navigace poskytuje, na řízení vozu budou zkoumat psychologové britských vysokých škol Lancaster University a Royal Holloway, University of London.

Ve svém bádání se zaměří na to, jak řidič nakládá s informacemi, které mu navigace poskytuje, a jak se na jejich základě chová. Výzkum bude pracovat s dobrovolníky, kterým bude instrukce zadávat počítač simulující GPS navigaci. Řídit vůz ale během testů nebudou.

„U skupiny dobrovolníků budeme zjišťovat, jestli nenastanou výkyvy jejich pozornosti nebo paměti v momentě, kdy jim navigace zadává pokyny, kudy mají jet. Pokud zjistíme, že ano, znamená to, že navigace kladou na řidiče vysoké nároky a rozptylují ho,“ nastínila průběh zkoumání Polly Daltonová, jedna z členů vědeckého týmu, britskému Telegraphu.

„Po skončení testů budeme moci vyhodnotit, nakolik satelitní navigace zatěžuje řidičovu pozornost a paměť,“ dodává výzkumnice. Potřeba zabývat se navigacemi podrobně je nabíledni. Počet řidičů, kteří navigaci používají, jde do milionů. Nejsou skutečně nebezpeční sobě i okolí?

Pro Telegraph se vyjádřil za „druhou stranu“ také jeden z šéfů místního zastoupení firmy TomTom, jméno zůstalo v utajení. „Podle našich průzkumů navigace chování řidičů naopak zlepšuje,“ prohlásil. „Řidiči jsou víc sebejistí, můžou se soustředit pouze na řízení, nemusí se stresovat.“

Tento názor zastávají nejen výrobci navigací. Například podle interní statistiky půjčovny aut Europcar mají vozy vybavené navigací o deset procent nižší nehodovost než auta bez ní. Argumenty jsou podobné jako u TomTomu: řidiči v autě bez navigačních pokynů prý ztrácejí koncentraci nad řízením, když se v neznámém prostředí snaží za volantem správně zorientovat.

Nizozemský výzkumný institut TNO uvádí další velké plus. Auto s navigací prý může snížit počet najetých kilometrů až o 16 procent. Při cestách do neznámého cíle dokonce až o osmnáct procent.

(rub)

Čtěte také:

Test porovnal levné navigace s drahými: vyplatí se ušetřit
Dopravní zpravodajství chce lepší informace od policie, říká šéf firmy, která je sbírá


Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.4.2021 22:55:40
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku