Zadní dveře a sedadla osmkrát jinak
Valná
většina aut má klasické křídlové zadní dveře a pouze jednoduše sklopná opěradla
zadních sedadel. Stále více výrobců však nabízí variabilnější řešení, ze
kterých těží rodiny, majitelé chat a chalup, ale také vozíčkáři. Tady je osm
zajímavých příkladů.

Ford B-Max: od 289 990 Kč
Otevírání zadních dveří Fordu B-Max nese název Easy Access (jednoduchý přístup). Díky zcela chybějícímu prostřednímu sloupku karoserie a posuvným zadním dveřím nabízí B-Max podle Fordu boční otvor o šířce až 1,5 metru. Přístup k zadním sedadlům nebo nakládání vozíku je díky chybějícímu prostřednímu sloupku karoserie jednodušší. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 60:40.
Škoda Roomster: od 244 900 Kč
Za klasickými zadními dveřmi této škodovky jsou umístěny tři samostatné sedačky, které lze z vozu zcela vyjmout. Kdo chce mít trvalé místo pro vozík nebo velký kočárek sedačku za řidičem nechá v garáži nebo doma. Škoda nazývá svůj systém tří samostatných a posuvných sedadel VarioFlex. Prostřední sedadlo je přitom užší než obě krajní. Podobně řešená sedadla má také Škoda Yeti.
Renault Scénic: od 349 900 Kč
Renault Scénic má ve druhé řadě tři stejně velká, samostatná a vyjímatelná sedadla. Podobně jaké u roomsteru lze sedadlo za řidičem z auta odebrat a nechat doma. Na rozdíl od menší škodovky však zůstávají v renaultu k dispozici v takovém případě dvě plnohodnotná zadní sedadla – prostřední a za spolujezdcem. Scénic je k mání ve dvou délkách.
Honda Civic: od 349 900 Kč
Honda dává svému sportovně pojatému civiku překvapivě praktickou a prostornou karoserii. Druhou řadu sedadel tvoří tak zvané Magic Seats. „Kouzelná sedadla“ jsou dělená v poměru 60:40, jejich trik spočívá ve sklápění sedáků jako u sedaček v kině, divadle nebo na fotbalovém stadionu. Když je zapotřebí vytvořit prostor pro vozík nebo jiný náklad, sedák se napevno vyklopí do kolmé polohy. Kromě vozíku lze ve vzniklém prostoru převážet například jízdní kolo. Stejná sedadla má také menší Honda Jazz, která stojí od 299 990 korun.
Opel Meriva: od 259 900 Kč
Naprosto netradiční jsou u tohoto opelu zadní dveře. Nemají panty u prostředního sloupku karoserie, ale až za zadními sedadly. Otevírají se proto naopak než u ostatních aut. Druhá řada sedadel je sice třídílná s úzkým středovým dílem. Nelze je však z auta úplně vyjmout.
Peugeot 308 SW: od 370 000 Kč
Francouzský kombík je jediným vozem ve své kategorii, u kterého si mohou zákazníci volit mezi klasickou pevnou zadní sedačkou a třemi samostatnými a vyjímatelnými sedadly. Ty jsou k mání ve vyšší výbavě Active+. Sedadlo za řidičem lze vyjmout z auta. Ostatní kombíky sázejí na klasické pojetí zadních sedadel, které jsou v autě napevno.
Citroën Berlingo: od 319 900 Kč
Berlingo se prodává buď jako užitkové auto, nebo v osobním provedení. U ní si zákazník může připlatit za tři samostatná a vyjímatelná zadní sedadla. Tuto možnost však Citroën nabízí k berlingu s dražšími výbavami. Kromě samostatných sedadel, které lze jednotlivě z auta odstranit a poté kdykoliv vrátit, má berlingo i zadní posuvné dveře. Na straně za řidičem však nejsou podobně jako samostatná sedadla ke koupi k levnějším výbavovým stupňům. Stejné výhody nabízí také dvojče berlinga – Peugeot Partner Tepee.
Peugeot 807: od 628 000 Kč
Zástupce velkoprostorových aut je nyní k mání za velmi výhodné ceny, protože jej francouzská automobilka v téměř nezměněné podobě vyrábí už deset let. Ve výbavě má elektricky ovládaný posuv zadních dveří. Například handicapovaný řidič naloží vozík a o zavření a otevření dveří se postará zmáčknutím jediného tlačítka. Tři samostatná a vyjímatelná sedadla druhé řady jsou samozřejmostí. Stejné řešení nabízí dvojče Peugeotu 807, kterým je Citroën C8.
Petr Buček, článek vyšel v magazínu Můžeš
Čtěte také:
V Itálii plní vozíčkářům sen – za volant najedou skrz dveře kufru