Auta jsou plná tlačítek. Věnujete se jim pár vteřin a ztratíte kontrolu
Stačí na chvíli nasměrovat zrak k rádiu a ukládat si zajímavou stanici. Anebo si prohlížet údaje o spotřebě v palubním počítači. Řidič jede naslepo. Test zjišťoval, jak dlouho se nepodívá ven a jakou vzdálenost auto urazí.

Zdá se, že jde o krátkou chvilku. Ztráta pozornosti však může mít tragické následky.
Podle autoklubu ADAC si jen málo řidičů uvědomuje, že když odhlédne při rychlosti 130 km/h na čtyři vteřiny od silnice, ujede jeho auto 145 metrů.
Během této vzdálenosti může řidič sjet s autem z vozovky a narazit do stromu. Šance na jakoukoliv reakci jsou mizivé.
Německý autoklub vyzkoušel pozornost řidičů v praxi. Dostali různé úkoly - měli například naladit novou stanici na rádiu a uložit ji do paměti přístroje.
Poté hledali v palubním počítači údaj o průměrné spotřebě paliva a o maximální dojezdu na aktuální množství benzinu v nádrži.
Pracovníci ADAC s pomocí kamer měřili, jak často řidičovy oči odhlédnou od silnice a jaký bude celkový čas ztráty pozornosti.
Nejdůležitější tlačítka, jako například výstražná světla, by měla být řidičovi nejsnadněji přístupná.
Jako nejhorší pro bezpečnost se ukázalo ladění rádiové stanice. V průměru si vyžádalo 11 pohledů mimo silnici, které trvaly celkem 12 vteřin.
Hledání počtu kilometrů, které auto ujede, než bude potřebovat doplnit palivo, si od řidiče vyžádalo čtyři pohledy a 4,4 vteřiny.
Nejdelší pohledy do interiéru trvaly dvě vteřiny. Auto jedoucí padesátkou během dvou vteřin ujelo 30 metrů. Bez řidičovy kontroly o dění okolo vozu.
30 metrů odpovídá řadě pěti za sebou zaparkovaných aut. Když však vůz jede rychleji, řízení naslepo se prodlužuje.
Při rychlosti 100 km/h ujede auto za dvě vteřiny 55 metrů a při stotřicítce dokonce 70 metrů.
Až šest vteřin může řidič ztratit také tehdy, když mění nastavení automatické klimatizace o tři stupně.
Test probíhal v šesti různých autech. Za volantem se střídali řidiči i řidičky.
Podle ADAC si je dobré dávat pozor při prvním nasednutí do nových a půjčených aut, jejichž ovládání je pro řidiče plné novinek.
Automobilky by měli podle autoklubu ovladače rozmisťovat a tvarovat podle jejich důležitosti. Například výstražné blikače by měl mít řidič rychle po ruce.
(red)
Čtěte také:
Nejbezpečnější auta roku 2012: Renault Clio, Volvo V40, Ford B-Max, BMW řady 3 a další