Domů > Zprávy

Auta jsou plná tlačítek. Věnujete se jim pár vteřin a ztratíte kontrolu


velikost textu:
     
18.dubna 2013 00:00
 

Stačí na chvíli nasměrovat zrak k rádiu a ukládat si zajímavou stanici. Anebo si prohlížet údaje o spotřebě v palubním počítači. Řidič jede naslepo. Test zjišťoval, jak dlouho se nepodívá ven a jakou vzdálenost auto urazí.


Citroën
Auta jsou plná tlačítek, která odvádějí řidičovu pozornost od dění na silnici 

Zdá se, že jde o krátkou chvilku. Ztráta pozornosti však může mít tragické následky.

Podle autoklubu ADAC si jen málo řidičů uvědomuje, že když odhlédne při rychlosti 130 km/h na čtyři vteřiny od silnice, ujede jeho auto 145 metrů.

Během této vzdálenosti může řidič sjet s autem z vozovky a narazit do stromu. Šance na jakoukoliv reakci jsou mizivé.

Německý autoklub vyzkoušel pozornost řidičů v praxi. Dostali různé úkoly - měli například naladit novou stanici na rádiu a uložit ji do paměti přístroje.

Poté hledali v palubním počítači údaj o průměrné spotřebě paliva a o maximální dojezdu na aktuální množství benzinu v nádrži.

Pracovníci ADAC s pomocí kamer měřili, jak často řidičovy oči odhlédnou od silnice a jaký bude celkový čas ztráty pozornosti.

Nejdůležitější tlačítka, jako například výstražná světla, by měla být řidičovi nejsnadněji přístupná.


Jako nejhorší pro bezpečnost se ukázalo ladění rádiové stanice. V průměru si vyžádalo 11 pohledů mimo silnici, které trvaly celkem 12 vteřin.

Hledání počtu kilometrů, které auto ujede, než bude potřebovat doplnit palivo, si od řidiče vyžádalo čtyři pohledy a 4,4 vteřiny.

Nejdelší pohledy do interiéru trvaly dvě vteřiny. Auto jedoucí padesátkou během dvou vteřin ujelo 30 metrů. Bez řidičovy kontroly o dění okolo vozu.

30 metrů odpovídá řadě pěti za sebou zaparkovaných aut. Když však vůz jede rychleji, řízení naslepo se prodlužuje.

Při rychlosti 100 km/h ujede auto za dvě vteřiny 55 metrů a při stotřicítce dokonce 70 metrů.

Až šest vteřin může řidič ztratit také tehdy, když mění nastavení automatické klimatizace o tři stupně.

Test probíhal v šesti různých autech. Za volantem se střídali řidiči i řidičky.

Podle ADAC si je dobré dávat pozor při prvním nasednutí do nových a půjčených aut, jejichž ovládání je pro řidiče plné novinek.

Automobilky by měli podle autoklubu ovladače rozmisťovat a tvarovat podle jejich důležitosti. Například výstražné blikače by měl mít řidič rychle po ruce.

(red)


Čtěte také:

Nejbezpečnější auta roku 2012: Renault Clio, Volvo V40, Ford B-Max, BMW řady 3 a další


 
Čtěte dále na téma:
Testy ADAC
 

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

5.10.2023 4:55:56
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku