Nejlepší motor nabízí Ford, mezi elitou jsou také pohony pro škodovky
Odborná porota složená z vybraných motoristických novinářů z různých koutů Evropy zvolila už druhý rok za sebou nejlepším motorem litrový tříválec s turbem značky Ford.

Nejlepší motor pro rok 2013 lze koupit v modelech Fiesta, B-Max, C-Max, Focus a Grand C-Max.
Motor 1,0 EcoBoost existuje ve dvou variantách a má výkon 100, nebo 125 koní.
Porota složená z 85 novinářů z 35 zemí na něm ocenila jízdní dynamiku spojenou s nízkou spotřebou paliva.
„Nejmenší EcoBoost – vůbec první tříválec od Fordu – zůstává laťkou pro ostatní. Je hospodárný v reálném provozu a může snadno pohánět i větší auta jako Grand C-Max,“ říká Dean Slavnich, místopředseda poroty volící motor roku a šéfredaktor časopisu Engine Technology International.
V Česku si litrový tříválec od Fordu oblíbili hlavně kupci modelu B-Max. V prvním letošním čtvrtletí si jej vybralo 78 procent nových majitelů tohoto vozu. U Fordu Focus si litrový EcoBoost vybrala asi třetina kupců.
Ford B-Max s litrovým turbomotorem přijde na 337 tisíc korun, ve Fordu Focus stojí nejméně 330 tisíc a v rodinném minivanu Fordu C-Max je k mání za 395 tisíc korun.
Motory TSI se neztratily
Druhým nejlepším motorem v současnosti je podle evropské poroty agregát 1,4 TSI s dvojitým přeplňováním a s výkonem 180 koní.
Dostává jej například Škoda Fabia ve sportovním provedení RS. Lze jej najít také pod kapotou téměř všech modelů značky Volkswagen.
Třetí příčka v celkovém hodnocení patří motoru BMW s objemem dva litry a s dvojicí turbodmychadel.
Kromě celkového pořadí sestavuje porota také žebříčky pro nejlepší motory podle zdvihového objemu. Volí také nejpovedenější pohonnou jednotku mezi novinkami nebo nejekologičtější motor.
Za nejlepší nový motor vybrala opět agregát 1,4 TSI, avšak v provedení se zkratkou ACT. Inovace u tohoto motoru spočívá ve vypínání dvou ze čtyř válců za jízdy, aby se snížila spotřeba. Zatím jej dostává pouze Volkswagen Golf.
"Zeleným" motorem roku 2013 se stal dvouválcový motor Fiat s objemem 0,9 litru a s úpravou na zemní plyn. Fiat Panda s tímto pohonem přijde na 320 tisíc korun.
Vítězové podle objemu
Nejlepším motorem s objemem do jednoho litru se stal celkový vítěz 1,0 EcoBoost od Fordu. Následuje dvouválec Fiat s objemem 0,9 litru a třetí je litrový motor známý ze Škody Citigo. Na rozdíl od konkurentů se obejde bez turba.
V dalších kategoriích vládnou motory s turbem neboli s přeplňováním. Automobilky díky této technologii snižují spotřebu nabízených vozidel.
Mezi kvartetem nejlepších ve třídě motorů s objemem 1,0 až 1,4 litru jsou tři verze pohonu 1,4 TSI, které vyrábí koncern Volkswagen. Většina je k mání také ve škodovkách, seatech nebo v audi.
Třetí příčka patří motoru 1,2 TSI - ten se stále častěji objevuje u škodovek (v rapidech, fabiich nebo octaviích).
Pohonům v kategorii 1,4 až 1,8 litru kraluje motor s objemem 1,6 litru vzešlý ze spolupráce BMW s koncernem PSA (Peugeot a Citroën).
Kompletní výsledky ankety o nejlepší motor roku 2013 najdete zde.
(buč)