reklama  
   
Domů > Zprávy

Bez správně nastaveného sedadla není cesta komfortní, ani bezpečná


velikost textu:
     
15.srpna 2013 00:01
 

Někteří řidiči si podle sedadel vybírají auto. Někomu vyhovují měkčí sedáky, jinému tužší. Ať tak či onak, každé sedadlo vyžaduje takové nastavení, které dá cestování pohodlí a bezpečí.


TCS
Jak správně nastavit sedadlo? Důležitá je jeho výška, poloha sedáku i sklon opěradla.  

Ladění správné polohy sedačky začíná hrubým nastavením opěradla a vzdálenosti sedadla od volantu.

Poté je dobré seřídit výšku sedadla. Mezi hlavou a stropem auta ideálně zůstane prostor odpovídající šířce zaťaté pěsti. 

Čím výše řidič sedí, tím lepší má výhled z vozu. Příliš vysoko nastavené sedadlo by však představovalo nebezpečí nárazu hlavy do střechy auta. 

Zatnutá pěst na šířku stanovuje správnou mezeru mezi hlavou a stropem auta. Neplatí to pro vozy s vysokou karoserií, jako jsou některé SUV nebo minivany. V těch má řidič nad hlavou obvykle mnohem více prostoru.


Když se řidič „zaboří“ do sedadla a jeho zadnice je úplně vzadu u opěradla, nastává správná chvíle pro seřízení posunu sedadla.

Platí, že při plném prošlápnutí pedálů až na podlahu mají nohy zůstat lehce skrčené.

Podobný úhel je třeba zajistit rukám. Opěradlo musí dostat takový sklon, který zaručí, že řidič volant může držet s trochu skrčenými horními končetinami.

Ruce i nohy mají být lehce pokrčené


Při otáčení volantem nesmí ramena ztrácet kontakt s opěradlem. Je lepší, když je opěradlo více přikloněno k volantu, než aby řidič „ležel“.

Správné poloze se pak přizpůsobí volant auta. Spíše výjimkou jsou dnes mezi novými vozy takové, které nenabízení seřízení ve dvou směrech.

Pokud lze nastavovat také sedák, měl by mít takový sklon, aby řidičova stehna na něm spočívala v co nejpohodlnější pozici. Když dostane sedák špatný úhel, řidič má problémy s mačkáním pedálů.

Mezi ohybem nohy a hranou sedadla by mělo být místo nejméně na dva až tři prsty


Při nastavení délky sedáku je dobré pamatovat na pravidlo, že mezi kolenní jamkou a přední hranou sedadla má zbýt místo na dva až tři prsty.

Stále více sedadel dostává bederní opěrky. Ty je dobré nastavit tak, aby co nejlépe odpovídaly tvaru páteře.

Po nastavení sedadla, následuje seřízení hlavové opěrky. Její horní hrana má správnou výšku, když je zároveň s temenem hlavy.

Opěrka hlavy by měla být co možná nejblíže hlavě řidiče. To platí také pro ostatní pasažéry.


Odstup opěrky od hlavy se kvůli bezpečnosti volí co nejmenší. Mezera by určitě neměla překročit tři centimetry. To je důležité při nehodách, kdy do auta narazí zezadu jiný vůz. Náhlé trhnutí hlavy může znamenat nepříjemné poranění pro krční páteř.

Některé automobilky dávají sedadlům bočnice více přiléhající k tělu, jiné mají horší boční vedení. Řidiče by však sedadlo z boků rozhodně nemělo příliš tlačit.

(buč)


Čtěte také: 

Test: jak bezpečně v autě převážet psa nebo jiného domácího mazlíčka

Speciální sedadlo pohlídá kardiakům jejich nemocné srdce

Tři dětské sedačky vedle sebe? Jen pár aut pamatuje na větší rodinu.


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

28.11.2021 7:05:58
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku