reklama  
 
 
Domů > Zprávy

Když baterie stávkuje: jak nastartovat auto s pomocí startovacích kabelů


velikost textu:
     
14.listopadu 2013 00:01
 
Moderní auta zaplavila elektronika, a startování s vybitou baterkou si žádá ještě více opatrnosti než kdy dříve. 

GTÜ
Červený startovací kabel spojí plusové póly baterií, černý zamíří na minus akumulátoru pomáhajícího vozu a na druhé straně se propojí s kovovu částí motoru nepojízdného auta 

 

Rozhodně není vhodné dnešní auta roztlačovat, hrozí poškození katalyzátoru i částí motoru. 

Startovací kabely nejsou drahé, stojí několik stokorun. Ty úplně nejlevnější ze supermarketu však mohou být k ničemu.

Ráno přijdete k autu, otočíte klíčkem pod volantem a nic. Motor nenaskočí, baterie je vybitá. 

Nejrychlejší první pomoc zaručují startovací kabely a jiné auto s akumulátorem v dobré kondici - a se stejným napětím elektroinstalace, v případě osobních aut dvanáctivoltovým.

Startovací kabely leží na pultech nejrůznějších obchodů s autodoplňky, v hobby-marketech i v potravinových řetězcích. Které vybrat? Na obale by měla být uvedená tloušťka drátů.

Německý autoklub ADAC doporučuje majitelům benzinových aut alespoň 16 mm2, řidiči dieselů nebo benzinových šesti- a osmiválcových pohonů by měli sáhnout po kabelech s tloušťkou alespoň 25 mm2

Na pohledovou zkoušku se přitom není možné spolehnout. Tlustá gumová izolace může v sobě skrývat nedostatečně hubené vodiče.

Výběr pomocného auta pro nastartování se má řídit silou motoru: Baterka z felicie nebo fabie patrně nenatočí mnohem silnějšího mercedesa.

Hra barev má svá pravidla

Červený kabel spojuje plusové póly obou akumulátorů, černý obstarává propojení minusového pólu nabité baterie s ukostřením - neboli kovovou částí motoru - nepojízdného vozu.

Nejdříve je nutné spojit plusy obou baterií červeným kabelem, začíná se u vybitého, pak se připojí nabitý akumulátor. U něj je zapotřebí zůstat a svorku černého kabelu spojit s minusem na baterce.

Následně vedou kroky zpátky k vybitému autu a černý kabel zamíří na kovovou část v motorovém prostoru.

Černý kabel nesmí přijít do styku s minusovým pólem vybité baterky, protože hrozí jiskření. Baterie přitom vypouští chemické výpary, které by mohly explodovat. Není to moc pravděpodobné, ale stát se to může.

reklama

 

Poté je na řadě nastartování pojízdného auta běžným způsobem, aby byl pro pomocné startování k dispozici větší proud než z baterky vozu s vypnutým motorem. 

Navíc by mohlo několik neúspěšných startovacích pokusů při teplotách hluboko pod bodem mrazu vést při vypnutém motoru k vybití také pomocné baterie. Pak by nezbylo než shánět dalšího zachránce.

Jakmile motor auta s dobrým akumulátorem běží, přichází správná chvíle pro nastartování druhého vozu. 

Rakouský autoklub ÖAMTC na svém instruktážním videu radí ještě před otočením klíčkem zapnout světla a ventilátor topení ve voze s vybitou baterií, aby byla lépe ochráněna elektronika vozu.

A ještě jednou v opačném pořadí

Poté autoklub doporučuje přesednout do auta s dobrou baterií a vypnout motor. Pokud hned zhasne motor auta s vybitým akumulátorem, není u něj problém v baterii, ale v elektroinstalaci.

Rozpojení kabelů probíhá přesně naopak než při připojování. Začíná se u černého kabelu na kovovém díle auta s vybitou baterií, následuje černý kabel u auta v pořádku. 

Tam se také pokračuje odpojením červeného kabelu a stejným procesem se končí u vybitého vozu.

Baterie se dobije alespoň hodinovou jízdou. Pokud vybití akumulátoru způsobilo například zapomenuté zapnuté rádio, baterka bude po nabití fungovat bez problémů. 

Jestliže už je starší než čtyři roky a vybila se sama od sebe, její životnost končí.

(buč)


V ohrožení jsou čtyřleté a starší baterie

Akumulátor v autě může náhle vypovědět službu, pokud má odslouženo více než čtyři roky. 

Stav baterie nejlépe prověří servis. Rychlá kontrola napoví, zda při ostrých mrazech řidič auto nastartuje, nebo ne. 

Podle německého autoklubu ADAC je běžné, že baterka fungující normálně při teplotách nad nulou, v mrazu náhle zkolabuje.

Když panuje teplé počasí, jede baterka na malý výkon. V zimě však má více práce s roztočením motoru, který je plný mrazem ztuhlého oleje.

Dieselový motor navíc odebírá výkon baterii kvůli delšímu žhavení. A také chemický proces v baterii při teplotách pod nulou probíhá se zpomalením.

(red)


 

Čtěte také:  

Test nabíječky CTEK MXS 5.0: malý, ale účinný zachránce autobaterie

Test nabíječek autobaterií: první mrazy prověří stav akumulátoru


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

20.7.2018 2:58:27
reklama
  reklama