Domů > Zprávy

Jak čelit podvodům s počítadly kilometrů? Inspirací je Belgie


velikost textu:
     
15.dubna 2014 00:00
 

V Česku i v o ostatních evropských zemích přibývá ojetých aut s upraveným počítadlem kilometrů. Změna údajů směrem dolů je jednoduchá, nebrání jí automobilky a chybí také přísnější zákony.


ÖAMTC
Zástupci rakouského autoklubu ÖAMTC ukazují novinářům, jak snadné je upravit počítadlo kilometrů 

Upravit počítadlo kilometrů nikdy nebylo tak jednoduché jako nyní. A nikdy dříve se nenašlo tolik podvodníků, kteří nabízenou ojetinu během pár vteřin "omladí".

Evropská unie odhaduje, že pět až dvanáct procent nabízených ojetin má upravený údaj o najetých kilometrech. V Česku je takto podvodně nabízených aut až 40 procent (více zde).

Mnoho řidičů naletí: zaplatí například 150 tisíc za ojetinu s 80 tisíci najetými kilometry. Auto má přitom za sebou dvojnásobnou porci kilometrů, a jeho hodnota je tak o několik desítek tisíc korun nižší.

Podvody trápí nejen Česko, ale také další evropské země. Rakouský autoklub ÖAMTC proto navrhuje 4 kroky k nápravě.

1) Úprava počítadla kilometrů se musí stát trestným činem. Takový zákon platí v Německu. Otázkou je, jak někoho usvědčit z nezákonné manipulace s počítadlem.

Jeho úprava trvá několik vteřin a přístroje jsou k mání na internetu za pár tisícovek. Prodávající může tvrdit, že o úpravě nevěděl.

2) Počet najetých kilometrů se má povinně zaznamenávat při každé návštěvě servisu. Něco podobného funguje v Belgii, kde má auto svůj Car-Pass. 

Jedná se o jakýsi list s historií auta, který je podle belgických zákonů nutné doložit při každém prodeji vozu. Kupující na něm vidí, jak se vyvíjel počet najetých kilometrů.

Car-Pass vystavují stanice technické kontroly a data čerpají z informačního systému, do kterého se ukládají informace při každé servisní a technické kontrole. 

Vystavení Car-Passu stojí nanejvýš sedm eur. Prodej ojetého auta v Belgii bez Car-Passu je podle zákona neplatný.

3) Evropská unie by měla zavést mezinárodní informační systém, v němž se budou povinně uvádět prohlídky a počty najetých kilometrů. Jinými slovy: je zapotřebí belgické Car-Passy zavést v celé Unii.

4) Zákonodárci by měli výrobcům aut nařídit, aby počítadla kilometrů zajistili proti manipulaci. V současnosti používaná elektronika v autě a její software manipulaci nebrání.

(buč)


Čtěte také:

Podvody s auty: co všechno hrozí při nákupu ojetiny


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

5.10.2023 5:33:19
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku