Nákup ojetiny: Tipy pro zkušební jízdu
Není důležité vyzkoušet auto jen z místa řidiče, ale je nezbytné usednout také na sedadlo spolujezdce.

Na co radí nezapomínat při zkušební jízdě autoklub ADAC?
Zájemce o ojetinu by neměl zkontrolovat jen stav pneumatik, čelního skla, světel a platnost technické kontroly. Důležité je vozidlo vyzkoušet.
ADAC radí, aby se zákazník nejdříve posadil na místo spolujezdce. Nemusí se rovnou soustředit na řízení, ale v klidu si auto za jízdy prohlédne a hlavně se zaposlouchá do zvuků, které vozidlo vydává.
Podle autoklubu lze z místa spolujezdce lépe vnímat různá klepání, nepravidelnosti a také zvuky spojené s řazením rychlostních stupňů.
Zákazníkův pohled by měl zamířit také k přístrojovému panelu. Může na něm problikávat nebo bez přestání svítit některá z kontrolek.
Za kontrolu stojí také plynulost rychloměru a otáčkoměru.
Poté je zapotřebí vyzkoušet klimatizaci. Pokud vypouštěný vzduch zavání plísněmi nebo zatuchlinami, znamená to, že ventilační systém správně netěsní.
Až poté přichází správná chvíle pro přesednutí za volant.
Po nastartování je lepší hned se nerozjíždět, a zaposlouchat se do zvuku motoru.
Následovat má podrobná kontrola fungování stěračů, navigace, rádia nebo přehrávače hudby. To jsou funkce, které přijdou ke slovu možná až za několik týdnů po koupi vozu. A reklamovat jejich výpadky není snadné. Proto je vhodné vyzkoušet všechny možné ovladače důkladně před koupí vozu.
Po rozjetí se vyplatí dávat pozor na reakce volantu. Může docházet k jeho vibracím.
Testovací trasa by měla vést po silnicích lepší i horší kvality, neměly by chybět ostřejší zatáčky i rovná dálnice ve vysoké rychlosti.
Důležitá je zkouška brzd. ADAC radí rozjet auto na rychlost 100 km/h a několikrát za sebou prudce zatlačit na brzdu. Při tom je nutné dávat pozor na ostatní vozidla. Pokud brzdy správně nereagují nebo se auto nechová klidně, je něco v nepořádku.
Také parkování patří ke zkušební jízdě. Pomalé popojíždění a točení volantem ze strany na stranu může odhalit opotřebení podvozkových dílů.
Stranou nesmí zůstat ani kontrola servisních prohlídek. Není od věci zavolat do servisu uvedeného v servisní knížce a zkontrolovat, zda nedošlo k manipulaci s počítadlem kilometrů (více zde).
Ještě větší jistotu při výběru ojetiny dává přítomnost odborníka.
(red)Čtěte také:
Podvody s auty: co všechno hrozí při nákupu ojetiny