Čínská automobilka staví hybridní vzdušné zámky

Jak se zdá, miliony čínských elektrických či hybridních aut zatím svým ekologickým provozem vzduch kolem zeměkoule nepročistí. I když podle továrny BYD, která od poloviny devadesátých let minulého století začínala s výrobou baterií do mobilů a na auta se zaměřila v roce 2003, by se tak mělo stát do několika málo let. Ovšem prodeje současných čínských modelů ambicím zdaleka neodpovídají. A stejně jako další čínská konkurence vyvolávají zájem médií.
Deník The Wall Street Journal se pozastavuje nad tím, že továrna BYD chtěla jeden svůj vůz - elektrický e6 - začít exportovat do USA už příští rok. Přesto, že na to prý ještě není připraveno. Nejmenovaný šéf technického vývoje velké automobilky se ve voze svezl a podivil se, že by takový „polotovar“ už měl od příštího roku brázdit americké silnice. Jestliže by k tomu ve Spojených státech měl vůz přijít na avizovaných 45 tisíc dolarů, pak si bude muset automobilka Build Your Dreams nejdříve vybudovat silnou základnu skalních fanoušků.
Agentura BBC citovala představitele automobilky, podle nichž by elektrické auto se značkou BYD mělo na jedno nabití, které by navíc trvalo pouhou hodinu, ujet kolem 400 kilometrů. A jen desetiminutové nabíjení prý vystačí na poloviční vzdálenost. Jenže takovéto parametry by znamenaly obrovský skok kupředu v porovnání s tím, co odborníci od rodinných vozů poháněných elektrickým proudem očekávají v příštích letech.
Foto: BYD
Elektrický rodinný vůz e6 údajně na jedno hodinové nabití ujede 400 km
Dalším želízkem v ohni automobilky BYD by měl být model F3DM s hybridním pohonem. Auto se dobíjí připojením do elektrické zásuvky, ale dokáže si elektrický proud také vyrábět pomocí spalovacího generátoru, který dobíjí baterii. Předpoklady výrobce prodávat takovýto vůz jsou opět ambiciózní. V Evropě by měl být na trhu příští rok, v USA v roce 2011. Celkově si továrna BYD naplánovala vyrobit 170 000 vozů v roce 2008, letos už 350 tisíc.
Wall Street Journal ale podotýká, že BYD mívá problém své sliby dodržet, a že za zpožděním produkce mohou být technické problémy. To se patrně týká i hybridního F3DM. Tohoto modelu se v srpnu prodalo pouhých 100 kusů navzdory tomu, že továrna BYD začala hybridní auto, které lze dobíjet ze zásuvky, prodávat jako vůbec první.
Dlužno podotknout, že plány, cíle a zejména tužby nových výrobců elektrických aut často neodpovídají možnostem je uskutečnit. Čínské nevyjímaje. BYD svými proklamacemi riskuje, že zklame ty, kteří automobilce zatím věří nejvíc - její investoři.
(rub)
Čtěte také:
Na tokijském autosalonu hrají prim auta bez emisí, k vidění je i silniční kluzák
Nedokonalé baterie brzdí rychlejší nástup elektromobilů. Budou však obchodovat se svou energií
Vybité akumulátory z elektromobilu zmizí v podzemní výměnné stanici