Blízká budoucnost? Auta komunikují se semafory, pumpou i parkovištěm

Automobilky hledají cestu, jak dále snižovat spotřebu benzinu či nafty u svých výrobků, řidičům chtějí nabídnout plynulé a komfortní cestování bez čekání v dopravních zácpách. Cílem je s tím vším související nižší zamoření měst škodlivými látkami.
Jedním z takových projektů je Travolution, který Audi zkouší ve svých autech na silnicích Ingolstadtu, mateřského města automobilky. Jako první se svezou zaměstnanci firmy.
Když pojedou ráno do práce nebo během dne na jednání, vybrané semafory budou posílat informace o právě rozsvíceném světle přímo na displej jejich auta.
Pokud svítí červená, auto dostane informaci, jak dlouho ještě bude rozsvícená a vozidlo tomu přizpůsobí svou rychlost.
Bude na řidiči, jestli si zvolí jen příjem informací na displej a například doporučenou rychlost 50 km/h pro plynulý příjezd k dalším „světlům“ bude udržovat on.
Anebo celou záležitost přenechá tempomatu. Ten s informacemi od semaforu naloží sám a přidává nebo ubírá plyn podle potřeby.
VIDEO: JAK FUNGUJE TRAVOLUTION V PRAXI?
Video, které Audi k projektu Travolution připravila, ukazuje bílé nebo stříbrné auto jezdící plynule díky spolupráci se semafory. Druhý vůz řídí osoba, která si libuje v rychlých rozjezdech na křižovatkách a podle všeho také v pravidelném brzdění. Takové auto má vyšší spotřebu, jeho řidič ale také více platí v servisu třeba při častějších výměnách brzdových destiček.
Travolution přichází i s jednou vyloženě bezpečnostní funkcí. Pokud svítí červená na semaforu, ale řidič na příkaz k zastavení nereaguje, auto samo od sebe přibrzdí, jakoby silněji ťukne do brzdového pedálu. Aby řidiče na červenou na světlech upozornilo.
Snadné placení účtu za parkování a tankování
Výhody komunikace auta s okolím se však netýkají pouze semaforů. Když bude zapotřebí zaparkovat, auto načte informace z okolních parkovišť o počtu volných míst a o ceně za hodinu stání. Řidič si vybere, kde auto odstaví, obrazovka mu dá jen povel, aby najel až těsně k závoře placeného parkoviště.
U ní dojde k předání informací mezi autem a parkovištěm, závora jde nahoru a auto zajíždí na volné místo.
Po návratu k vozidlu řidič na displeji vidí, kolik dluží za parkovné. Kliknutím na ovladači potvrdí částku, bankovní transakce může proběhnout. Závora jde nahoru a motorista může se svým autem odjet.
Podobně snadné bude placení za benzinu či naftu. Po natankování paliva se na displeji na palubní desce auta objeví částka, řidič podobně jako u parkovného částku potvrdí a odešle díky internetovému připojení celou záležitost jako platební příkaz do své banky.
V současnosti jezdí po Ingolstadtu 15 aut, které si umí předávat informace se svým okolím. Komunikovat s nimi zvládne 25 zdejších semaforů.
Kdy má projekt šanci na rozšíření do dalších měst a automobilů, Audi zatím nechce odhadovat.
(buč)
Čtěte také:
Elektromobily jsou vystavené na milost počítačovým pirátům
Automatický start/stop systém ušetří dva litry benzinu ve městě
Vlak na dálnici - vítejte v budoucnosti