reklama  
 
 
Domů > Zelená auta

Jak (ne)obstojí auto a motorka na elektřinu v každodenním provozu


velikost textu:
     
13.dubna 2012 00:01
 

Prosadí se auta a motorky na elektřinu, nebo upadnou v zapomnění? Dva testy ukazují, že zatím se hodí jen do města.


Výrobci
Ani elektrická motorka, ani elektrické auto se nemohou rovnat v jízdním dosahu s vozidly na benzin nebo na naftu  

Německé vydání magazínu Auto Motor und Sport srovnalo tři elektromobily, které už zamířily nebo se mají brzy objevit v sériové výrobě – Renault Fluence Z.E., Nissan Leaf a Volvo C30 Electric.

Všechny tři vozy jsou na první pohled nerozeznatelné od současných benzinových, plynových nebo naftových aut.

Avšak několik zásadních detailů je odlišných: vysoká cena a velmi malý počet kilometrů, které zvládnou na plně nabité baterky.

Ty nacházejí v autech různá umístění. Testovaný Renault Fluence Z.E. je má jako bariéru mezi zadními sedadly a kufrem.

Volvo vozí své rozsáhlé akumulátory pod podlahou, kde má auto obvykle nádrž. Jediným ryze elektrickým autem z testované trojice je Nissan Leaf a jeho vývojáři měli při hledání místa pro rozměrné baterie volnější ruce. Umístili je do speciální dvojité podlahy.

Těžké a velké baterie s malou kapacitou jsou největším handicapem dnešních elektromobilů. Potvrdil to test magazínu Auto Motor und Sport.

Ve srovnání s dnešními auty mají malý jízdní dosah. Ten je v nejhorším případě i desetiprocentní.

Nevýhodou je také složité a zdlouhavé „tankování“ elektřiny. Naplnění nádrže benzinem trvá pár minut, plné dobití akumulátorů zabere několik hodin. Navíc chybějí veřejné dobíjecí stanice rozmístěné například podél chodníků.

Méně než sto kilometrů na jedno nabití

Výrobci testovaných elektroaut slibují, že na jedno nabití zvládnou 150 až 185 kilometrů. Mnohým řidičům by to na každodenní ježdění do práce stačilo, ale na delší výlety nebo na cestu na dovolenou k moři je to žalostně málo.

Test navíc ukázal na další neduhy 300 kilogramů těžkých baterií. Při zimním provozu, kdy auto hodně svítí a vytápí se kabina, baterie vydrží jen na desítky kilometrů.

Auto Motor und Sport měřil počet najetých kilometrů na jedno nabití při minus sedmi a plus 23 stupních Celsia.

Při letní teplotě zvládnul Renault Fluence Z.E. 135 kilometrů, Nissan Leaf se zastavil po 126 kilometrech a Volvo C30 Electric ujelo jen 106 kilometrů.

Minus sedm stupňů zaskočilo testovanou trojici ještě více. Renault ujel jen 83 km, nissan urazil 91 km a volvu naměřila redakce 89 kilometrů.

Zdánlivá je také čistota elektrických aut. Když redaktoři přepočetli spotřebu elektřiny na množství emisí CO2, které vyprodukují německé elektrárny pro její výrobu, byl výsledek podobný jako u dnešních vozů. Dosahoval až 148 g/km. 

Velká výhoda elektromobilů však spočívá v tom, že svými emisemi nezatěžují své nejbližší okolí. Velká města, které jsou dnes zamořená zplodinami, proto doufají v rychlý rozvoj elektroaut.

Tomu však zatím brání jejich vysoká cena. Například Nissan Leaf stojí v přepočtu necelý milion korun, přitom se jedná o auto velikosti Volkswagenu Golf, který přijde s benzinovým motorem na méně než polovinu.

Ani motorky nezvládnou dlouhý výlet

Německý autoklub ADAC se ve svém srovnání zaměřil na tři elektrické motocykly.

Výsledek je podobný jako u aut: Také motorky působí vyzrálým technickým dojmem, ale vinou kapacity baterií se hodí jen ke kratším jízdám.

Pořizovací cena dvou srovnávaných skútrů a jedné klasické motorky je podobně jako u elektroaut velmi vysoká. Jeden z testovaných skútrů, kterým je Vectrix VX-1 LI+, stojí necelých 300 tisíc korun.

ADAC naměřil u skútru Vectrix a u motocyklu Zero DS jízdní dosah na jedno nabití 70 kilometrů.

Třetí testovaný skútr nesoucí název QvR VROne ujel nanejvýš 65 kilometrů. 

(buč)


Čtěte také:

Srovnání elektromobilu s běžným autem: co je stejné, a co je úplně jinak? 


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

28.4.2017 21:47:00
reklama
  reklama