reklama  
 
 
Domů > Rozhovory

Na českých silnicích se bojím dennodenně, přiznává Jiří Patera, provozovatel školy bezpečné jízdy


velikost textu:
     
6.listopadu 2011 00:04
 
Čeští řidiči jsou příliš sebevědomí, ale neumí auto zrovna dobře řídit. Za špatnou situaci na zdejších silnicích viní Jiří Patera, dlouholetý provozovatel školy bezpečné jízdy, také autoškoly, protože v mnohých z nich šla úroveň výuky hodně dolů. „Přece není správné, aby si kritickou situaci poprvé mladý řidič vyzkoušel, až když jede z diskotéky. To může být pozdě,“ varuje Jiří Patera.

Petr Buček
Jiří Patera provozuje školu bezpečné jízdy HCT, která své kurzy pořádá v Mostě, Vysokém Mýtě a na dalších místech 

 

AutemBezpečně.cz: Bojíte se na českých silnicích?
Vždy, když vyjedu, dennodenně. Ta naprostá nekázeň je neuvěřitelná. Lidé mají úžasné sebevědomí, ale neví, že neumí správně brzdit nebo se vyhnout překážce. Když jsem směřoval sem za vámi, jel jsem v obci padesátkou. A všichni mě předjížděli.

AutemBezpečně.cz: Jak je možné, že když přejedu rakouskou nebo německou hranici, skoro mě praští do očí ten rozdíl – řidiči neriskují, na dálnici v Německu navzdory neomezené maximální rychlosti nikdo nikoho nevytlačuje z levého pruhu...
Je to dáno povahou tamních lidí. Mají se víc rádi, bojí se o sebe. Vybudovali si nějaké majetky, které si chtějí užívat a předávat. Tady si lidi ještě pořád zvykají na nové věci. Třeba na to, že mohou v práci poroučet, pak to ale někteří z nich přenášejí do auta. Jiní si za volant berou nějakou bolest, neúspěch, svou podřízenost. Ale pedál plynu v autě všichni tlačí neuvěřitelně dolů.

Lidé se dostávají do auta taky hodně brzo. Dříve to bylo až po třicítce, dnes si mladí kluci pořídí silnou motorku. A protože nemají moc peněz, tak si koupí stroj, co nezatáčí, nebrzdí, moc nefunguje. Anebo staré silné auto, které úžasně akceleruje, ale zbytek není tak dobrý. Dřív se lidé dostali za volant později, kdy už byli klidnější.

AutemBezpečně.cz: Na Západě však usedají za volant lidé hned v 18 letech, přitom přistupují k řízení s mnohem větším respektem než u nás.
Ano, ale jsou úplně jinak vychovaní. Od rodičů, ale také ze školy a dokonce už ze školky. Mají podstatně lepší dopravní výchovu. Autoškolství je naprosto nesrovnatelné. Papíry na motorku tam nedostane nikdo, kdo neodjezdí určité množství hodin, dokud si nevyzkouší určité prvky na cvičišti, jako je slalom.

Řidiči jsou tam mnohem lépe připravení na běžný provoz. Instruktor si může dovolit jezdit za žákem na jiném motocyklu nebo v autě. Naše autoškolství bylo vysoce kvalitní před rokem 1989, patřilo k nejlepším v Evropě. Dnes je to horší. Chybí profesní čest učitelů v autoškolách. Přesto existují vynikající autoškoly.

AutemBezpečně.cz: Co by měl udělat stát pro zlepšení autoškol?
Stát by měl velice tvrdě jako v minulosti zkoušet učitele autoškol a zkušební instruktory. Také bychom se měli vrátit k prodlužování licencí učitele autoškoly vždy po třech letech. To úplně zmizelo. Dělal jsem taky učitele v autoškole a pamatuji se, jak jsme se všichni klepali před testy. Museli jsme se učit a připravovat. Dnes je to jinak. Učil jsem komisaře v Brně a z 20 otázek byli schopni odpovědět správně na tři.

AutemBezpečně.cz: Přichází zimní počasí. Jak by řidiči měli změnit jízdu autem?
Všichni by měli zpomalit. Prodlužuje se brzdná dráha. Nejde říkat „tady můžu devadesát, tady sto třicet“. To je vrchní hranice. Dále by se měly zvětšit rozestupy mezi vozidly. Je dobré si uvědomit, že když vyjíždím se studeným autem, nejsou prohřáté brzdy ani tlumiče, a auto tedy nemůže fungovat na sto procent. Zimní pneumatiky jsou úplně bez debaty.

AutemBezpečně.cz: Jste pro zavedení zimních pneumatik plošně, dejme tomu vždy od 1. listopadu před nástupem zimy?
Já jsem zastáncem demokratické metody. Ať si každý jezdí, na čem chce. Ale když způsobíš nehodu nebo zablokuješ dopravu kvůli špatnému obutí, pak by měl přijít tvrdý postih. Přikazovat zimní pneumatiky bych úplně nechtěl. Nejsou laciné a u řady lidí vidím, co kupuje. Často jsou to hodně použité gumy s malou hloubkou vzorku, které na sněhu stejně nic nezmůžou.

AutemBezpečně.cz: Při kurzech bezpečné jízdy vidíte na vlastní oči, jak umí čeští řidiči jezdit. Co je dokáže překvapit?
Kurzy dělám od roku 1990. Nejvíce se snažíme naučit řidiče správně brzdit a provést vyhýbací manévr. 95 procent lidí brzdí na začátku kurzu málo intenzivně, s brzdou se mazlí. Když se to naučí, brzdná dráha se neuvěřitelně zkracuje. Řidič se nesmí bát rychle a tvrdě zmáčknout pedál až dolů. To mi taky chybí v autoškolách, kde se to moc nevyučuje.

Vyhýbací manévr učíme na suchu, mokru, na kluzkém povrchu, v kopci i v zatáčce. Lidem říkáme, že v autě bez ABS musí razantně brzdit, zmáčknout spojku a jakmile auto přestává brzdit, musí brzdu povolit. Spojka zůstává zmáčknutá. U aut s ABS musí být oba pedály zmáčknuté naplno po celou dobu vyhýbání.

AutemBezpečně.cz: ABS už se stává v autech standardem, Evropská unie nařídí také ESP do všech nových vozů. Souhlasíte s tímto nařízením?
Rozhodně ano. ESP má čím dál více aut. Hlavně u vozů se zadním náhonem je ESP neuvěřitelný poklad. Ale lidem říkáme, že nesmí na elektroniku úplně spoléhat. Základem jízdy autem stále zůstává fyzika a nemá smysl riskovat s vědomím, že mi ESP a další systémy pomohou v případě nouze, kdy se budu vyhýbat autu, člověku nebo zvířeti. Lidé by si měli přečíst návod k autu. V našich kurzech zjišťujeme, že o ESP nic nevědí. Když se chci například rozjet na větším množství sněhu, je třeba systém vypnout, aby elektronika nedusila motor.

AutemBezpečně.cz: Pocitu neohrožení propadají někteří majitelé aut s pohonem všech kol. Mohou se na svou techniku v zimě tak spolehnout?
Čtyřkolky nemají žádný rozdíl v brzdné dráze oproti běžnému autu. Jsou technicky lépe vybavené pro adhezi kol a výkon na silnici. Ale jejich řidiči by měli jezdit stejně disciplinovaně jako ostatní.

AutemBezpečně.cz: Co si může řidič vyzkoušet sám před zimou?
Jakmile napadne sníh, neškodí, když si někde na plácku vyzkoušíte prudké brzdění z rychlosti 30 km/h, potom i z vyšší, a když to jde, tak i z osmdesátky. Abyste pocítil, jak se auto chová, kolik dráhy potřebuje k zastavení. Brzdná dráha je neuvěřitelně dlouhá.

AutemBezpečně.cz: Řada lidí si spíše vyzkouší zatáčení s ruční brzdou. Je to k něčemu?
To je všechno nesmysl. Ruční brzda je k parkování.

AutemBezpečně.cz: K vám se nyní mohou přihlásit na kurz řidiči kvůli odpočtu trestných bodů. Přicházejí na ně ti nejhorší piráti silnic?
Na tento typ kurzu se hlásí nejrůznější lidé. Menší podnikatelé, generální ředitelé i další. Většina z nich přichází na kurz s nechutí. K mé radosti však nakonec hodnotí kurs velice kladně. Jen výjimečně někdo řekne, že mu kurz nic nepřinesl. Jestli se pak chovají tito lidé na silnici jinak, to nevím. Podle německého autoklubu ADAC si řidič uvědomuje problémy, na které jsme ho na kurzu bezpečné jízdy upozornili, dva až tři měsíce. Pak to pomalu odeznívá. Ti největší lumpové k nám ale nechodí. Zařídí si odpočet bodů asi jinak.

AutemBezpečně.cz: Kdybyste měl kouzelný prsten, co byste na českých silnicích změnil?
Chtěl bych, aby si každý uvědomil, že může autem způsobit bolest sám sobě i jiným. Tisíckrát můžete udělat za volantem něco správně, ale malá nepozornost vás, a pravděpodobně i další lidi, přivede do obrovských problémů.

Petr Buček



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

30.5.2017 13:09:10
reklama
  reklama