reklama  
 
 
Domů > Rozhovory

Auto se přizpůsobí ženám a řidičům seniorského věku


velikost textu:
     
23.dubna 2010 00:01
 
Evropa stárne a za volantem se objevuje více řidičů v seniorském věku, autem stále častěji jezdí také ženy. Proto se auto změní. „Přibývá i dětských pasažérů, a proto se musíme zaměřit ještě více na testování dětských sedaček a další vývoj zkušebních figurín,“ říká Jiří Socha, ředitel divize Automotive společnosti TÜV SÜD Czech. Byl jedním z členů programového výboru na kongresu Crash.tech, jenž se zabýval bezpečností aut v roce 2020. Jiří Socha přiznává, že někdy mu všechna práce na bezpečnosti aut připadá zbytečná, zvláště když vidí pirátské chování některých řidičů.

TÜV
TÜV se v Česku mimo jiné zabývá testováním vozidel. V Německu provozuje síť stanic technických kontrol, při prohlídkách sbírá údaje o stavu aut a jednou ročně vydává statistiky jejich závad. 

 

Jaké bude z pohledu bezpečnosti auto roku 2020?

Na nedávném kongresu Crash.tech, který se konal během autosalonu v Lipsku, se hodně hovořilo o tom, kam se bude ubírat vývoj auta v příštím desetiletí. Andre Seeck z německého Spolkového silničního úřadu připomněl, že bude zapotřebí brát ohled na demografický vývoj, na stárnoucí evropskou populaci. Seniorům by se podle Andre Seecka měly přizpůsobit například asistenční systémy v autě.

Druhým důležitým faktorem je zvyšující se podíl žen - řidiček. S tím souvisí také vyšší počet dětí v autech při cestách do školy a podobně. Ze statistik vyplývá, že polovina dětských obětí v silničním provozu v Německu jsou děti, které cestují ve vozidle. Zbytek připadá na děti - chodce a děti - cyklisty. Proto je třeba hodně se věnovat například zdokonalení dětských figurín pro nárazové testy, aby odpovídaly co nejvíce realitě. Vylepšovat je nutné i samotné testy dětských sedaček.

Bude tedy za deset let auto lépe zvládat nárazy, nebo nehodě zabrání elektronické systémy? Třeba tím, že si vymění informace o namrzlé silnici a auto se na nebezpečnou situaci lépe připraví a varuje před ní řidiče?

Trendem je takzvaná integrovaná bezpečnost. To znamená, že se propojují prvky aktivní bezpečnosti (ABS, ESP) s pasivními (airbagy, předpínače bezpečnostních pásů apod.). Auta si za deset let budou vzájemně předávat informace například o nebezpečných úsecích na silnici. Za jeden stůl je ale třeba dostat odborníky od výrobců vozidel s odborníky z oblasti infrastruktury, kam patří silnice. Obě oblasti by si měly začít více vyměňovat své poznatky.

Jak lze propojit aktivní bezpečnost s pasivní – tedy předcházení nehodám - s tlumením jejich následků?

Náraz považujeme obvykle za okamžik „nula“. Je to moment, kdy končí účinky systémů aktivní bezpečnosti a následuje bezpečnost pasivní. V tomto okamžiku začíná proces, při kterém senzorika vozidla musí vyhodnotit, že se děje něco, čemu nelze zabránit. Musí připravit všechno tak, aby dopady nehody na cestujícího byly co nejmenší. Je to svět milisekund. Musí se předepnout bezpečnostní pásy, připraví se airbagy k výstřelu.

Odborníci na pasivní bezpečnost říkají, že pokud časový úsek před okamžikem „nula“ bude delší a systémy se dozvědí o něco dřív, že už nehodě nelze zabránit, vylepší to možnosti ochrany cestujících. Mercedes třeba představil loni experimentální vozidlo s tak zvaným brake-bagem, který se nafoukne pod autem těsně před nehodou a společně s účinkem brzd zpomalí auto dvakrát rychleji než při použití samotných brzd.

 

Jiří Socha některým řidičům doporučuje návštěvu psychologa

 

Myslíte si, že některý z automobilových výrobců je v otázce bezpečnosti významně napřed před ostatními výrobci?

To nelze říct, těžko soudit. O vývoji toho moc nevíme, automobilky vše pečlivě z pochopitelných důvodů nechávají pod pokličkou. Že by byl někdo napřed v bezpečnosti s auty běžné produkce, tak to nevnímám.

Nepřipadá vám někdy vaše práce a práce všech, kteří se bezpečností aut zabývají, zbytečná, když se podíváte kolem sebe a vidíte, jak se lidé za volantem chovají?

To máte velikou pravdu. Všechny bezpečnostní systémy ve vozidlech jsou výsledkem snahy mnoha týmů, které se snaží nabídnout cestujícím to nejlepší pro krizové okamžiky. A pak to všechno někdo zhatí tím, že nepoužije bezpečnostní pás.

Média propírají řidiče z dálnice D1, který vytlačil nepochopitelně auto mimo silnici, jehož posádka jako zázrakem vyšla z nehody bez vážnějších zranění. To asi taky není velké povzbuzení pro lidi zabývající se bezpečností aut, když se řidiči chovají takto bezohledně.

Občas by byl lepší psycholog než bezpečnostní systém v autě.

Spousta otazníků panuje kolem elektromobilů, které míří na silnice. Jakou hrozbu představují jejich velké baterie?

Na zmiňovaném kongresu v Lipsku vystoupil zástupce společnosti Daimler s výsledky testů baterií pro elektromobily. Jednak provedli nárazové zkoušky celého auta do šikmé bariéry a zjistili, že se sice baterie v autě posunula, ale nedošlo k narušení její struktury.

Kromě toho se Daimler zaměřil na zkoušky, kdy baterie v ochranném obalu měly odolávat vtlačování trnů různých tvarů. Ani v tomto případě nedocházelo k dramatickým reakcím. Pokud baterie odolají nárazu a nedojde k jejich narušení, nic mimořádného se neděje. Odborníci se ale shodují, že jde o první pokusy a ve zkouškách a vývoji zkušebních metodik je nutné pokračovat.

Co samotná elektroinstalace u ekologických aut, bude nebezpečím elektřina?

Elektrický proud nebude v autě nebezpečný. Je to podobné jako s elektřinou doma. Pokud s ní budete zacházet podle daných pravidel, nic vám nehrozí. Pozornost je ale třeba věnovat potřebnému zaškolení, které se už vlastně dotýká dnešních hybridních aut. Třeba záchranáři by dnes už měli být školení k tomu, aby při nehodě hybridního a potom i čistě elektrického auta věděli, co mají s elektrickým zařízením dělat.

A co zcela tiché motory? Budou auta bučet nebo vydávat jiné zvuky, aby chodci zaznamenali, že se blíží?

Tiché elektromobily jsou příležitostí i hrozbou zároveň. Je obrovskou šancí, že takové auto nevydává obtěžující hluk. Na druhou stranu mají ale lidé historickou zkušenost a očekávání ve vztahu k hluku vozidel. Přístupy k tomuto problému se liší.

Jednou z možných cest je nechat generování zvuku na řidiči. Také se uvažuje o tom, že by se hluk spojil třeba se zpomalováním auta. Například před přechodem pro chodce by se auto nějak ozvalo. Jaký koncept nakonec zvítězí, to zatím nedokážu říct.

Nezávislé crash testy Euro NCAP dávají na jednu stranu skvělý obrázek o bezpečnosti jednotlivých aut, na druhou stranu sklízejí kritiku za to, že výrobci auta přizpůsobují tak, aby dopadla dobře v onom předepsaném nárazovém testu. Co si o tom myslíte?

Pokud chceme hodnotit auta, potřebujeme k tomu dobrou metodiku. Že na silnicích může nehoda vypadat jinak než v laboratoři, to je pravda. Na druhou stranu je nutné říct, že se výrobci aut a testovací organizace zabývají vztahem mezi skutečnými nehodami a laboratorními testy. Určitě to tedy není tak, že by testy Euro NCAP stály mimo realitu.

První volva už umí zastavit před chodci bez přičinění řidiče. Jaké další systémy zamezující střetům se v autech objeví?

Určitě se rozšíří automatické brzdné systémy ve spojení s adaptivními tempomaty, které auto zabrzdí bez zásahu řidiče, pokud se tím zabrání nějaké kritické situaci. Velkou šanci na rozšíření mají také systémy varující řidiče, když auto opouští jízdní pruh.

Co nového vnesla do bezpečnosti aut „kauza Toyota“?

Možná jsme dostali obecné upozornění, že více a více elektroniky ve vozidlech vyžaduje také přísnější pohled na jejich funkční bezpečnost. Musíme lépe předvídat, co může velké množství elektroniky ve vzájemné kombinaci způsobit negativního z pohledu bezpečnosti. V souvislosti s problémy Toyoty také často zaznívá, že bychom se měli zamyslet nad tím obrovským tlakem na úspory, který v posledních letech k automobilovému průmyslu patří.

Petr Buček

 

Čtěte také:

TÜV: Na jedničku si vedou na prohlídkách auta z Německa a Japonska

Evropa zestárne a přibude letitých řidičů. Jak se jim přizpůsobí automobil?

Řídí bezpečněji zkušený sedmdesátník, nebo čerstvý mladý motorista?

Test potvrdil, že chytré tempomaty s radarem předcházejí nehodám



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

21.2.2017 6:13:27
reklama
  reklama