reklama  
 
 
Domů > Rozhovory

Prodejci na vozíčku u dealerů škodovek


velikost textu:
     
31.května 2010 00:00
 
Marian Vilhan je vedoucím obchodního centra Škoda Auto Handy, které u osmi dealerů škodovek po celé České republice nabízí své služby handicapovaným řidičům. Projekt vznikl spoluprací Car Clubu a Škody Auto. Marian Vilhan tvrdí, že nabízejí kompletní servis v oblasti prodeje aut postiženým - od výkupu ojetého vozu, přes výběr nového, jeho přestavbu na požadované ovládání až po pojištění všech rizik včetně toho, kdy by majitel třeba ukradeného auta musel vrátit státní příspěvek na jeho pořízení.

Petr Buček
Marian Vilhan říká, že většinou na první pohled odhadne, jaké ruční nebo jiné ovládání bude handicapovaný zákazník potřebovat 

 

Jak dlouho se zabýváte prodejem aut tělesně postiženým?

Už pět let. Prodával jsem i jiné značky, ale začínal a nyní jsem opět u škodovek. Z hlediska nákladů na provoz auta, dostupnosti servisu ale třeba také finančních služeb dopadá domácí a nejprodávanější značka nejlépe.

Pro člověka na vozíčku je hustota servisní sítě asi mnohem důležitější než u zdravých…

Přesně tak. Někdy není nejdůležitějším kritériem cena servisu, ale jeho dostupnost. Navíc i úpravci aut například na ruční řízení jsou schopni udělat se škodovkami téměř cokoliv. A nemusí se čekat na dlouhá schvalování, jak tomu může být u jiných značek.

Většina handicapovaných tedy jezdí se škodovkami?

Na celém trhu má Škoda asi 40 procent. U handicapovaných je to podle mého odhadu o něco méně. Je to tím, že lidé, kteří se nemohou hýbat, vjíždějí do auta i s vozíkem. Proto potřebují něco jako dodávku. A takové auto mezi škodovkami nenajdete.

I zde ale hledáme pro klienta řešení. Neprodáváme jen nová auta, ale také jetá. Když někdo potřebuje prodat specificky a draze přestavěné auto za třeba sto tisíc korun pro určitý druh postižení, snažíme se mu najít kupce. Auto může mít nájezdní plošinu, která by běžnému řidiči překážela, ale někde je zase postižený, který právě takové auto hledá.

Kde všude auta prodáváte?

Vybrali jsme osm kvalitních dealerů Škody po celé republice, aby byli prodejci dobře dostupní pro každého. V současné době nás najdete v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Chlumci nad Cidlinou, Českých Budějovicích, dále máme své prodejce ve Zlíně a Děčíně.

Kolik aut ročně prodáte?

Před krizí to bylo tak 150 až 160, pak to šlo o něco dolů. Až si zvyknou naší zákazníci na novou strukturu prodeje pod hlavičkou Škody Auto, pak věřím, že to půjde zase nahoru.

"Škodovce chybí auto typu Volkswagenu Caddy s bočními posuvnými dveřmi," míní Vilhan.

 

V čem jsou vaše výhody oproti jiným prodejcům aut pro handicapované?

V prvé řadě nabízíme široký servis. Vykoupíme staré auto, a jak už jsem říkal, v případě neobvyklých přestaveb pro specifická postižení umíme najít zájemce s podobným handicapem. Poradíme s výběrem přestavby pro ruční nebo jiné ovládání, zajistíme jeho vestavbu.

Máme výhodné financování a pojištění pro auta. Je třeba si uvědomit, že auto sice stojí například půl milionu korun, ale dalších pár set tisíc může stát náročná přestavba a převážený elektrický vozík. Pojistíme majitele auta také pro případ, že by se s autem něco stalo a on by musel vrátit státní příspěvek, na který má nárok jednou za pět let.

To se stává třeba při krádežích aut, nebo kdyby někdo své vozidlo úplně zničil při havárii. Nepojištěný příspěvek by musel majitel auta státu vrátit. Má na něj nárok jednou za pět let a celou dobu musí být majitelem auta.

Jaké jsou v současnosti státní příspěvky na nákup auta?

Je to až 100 tisíc korun na nákup motorového vozidla, může se o něj žádat jednou za pět let. Druhý příspěvek míří na individuální úpravu koupeného auta. Součet obou příspěvků nesmí během deseti let překročit 200 tisíc korun. Stát u nás vrací postiženým DPH z nákupu auta.

Prodejní místa škodovek, kde zajišťují veškerý servis pro řidiče s postižením, nesou logo Car Clubu

 

Považujete podporu státu za dostatečnou?

Obecný názor mezi lidmi je, že to nestačí. Ale myslím si, že to není úplně špatné. Někdy je nejhorší při vyřizování příspěvku komunikace s úřadem, ale právě toto jsme schopni udělat za klienta.

Třeba na Slovensku je příspěvek ještě větší než u nás, ale stát tam zase nevrací DPH. Výborné to je ve Švédsku, tam je to dvakrát lepší než u nás. Auta s ručním ovládáním tam má dokonce v nabídce každá větší autopůjčovna.

Kolik stojí přestavba auta, aby s ním mohl jezdit člověk s postižením?

Je to individuální. Ruční ovládání stojí od 20 tisíc korun u jednodušších řešení s automatickou převodovkou. Řidič v takovém případě pákou přidává plyn a brzdí. Složité úpravy třeba pro řidiče bez rukou, kde je zapotřebí změnit také ovládání blinkrů nebo stěračů cenu zvyšují až k 100 tisícům korun.

Největší úpravy představují přestavby na posuvné dveře, jeřábky pro vozíky nebo snížení podlahy. Pak se cena za přestavbu šplhá až na 200 nebo 300 tisíc korun.

Liší se kromě požadavků na přestavbu zákazník s handicapem od zdravého klienta?

V podstatě jsou oba úplně stejní. Handicapovaní mají stejné nároky jako každý jiný. V obou skupinách najdete zájemce o auto, se kterým vše vyřídíte za několik minut, a pak jsou ti, kteří jdou do detailu, mají speciální požadavky.

V Praze prodává škodovky postiženým motoristům dealerství Klokočka

 

Jak složitý je proces hledání správného ovládání?

Většinou hned na první pohled vidíme, jestli je člověk po úrazu nebo je nemocný jinak. Pak je třeba rozlišovat mezi muži a ženami, některé typy ručního ovládání jsou fyzicky náročnější. Obecně se snažíme prodávat hlavně auta s automatickou převodovkou, odpadá u nich ovládání spojky, navíc se rozjíždějí plynuleji, nezhasíná motor.

Skoro půlku prodaných aut postiženým tak tvoří automaty. Umíme navíc na automatickou převodovku získat příspěvek, protože jde také v jejím případě o kompenzační pomůcku. Když má někdo složitější nároky na přestavbu, sejdeme se u firmy, která je dělá, a tam si zákazník může vyzkoušet na vlastní kůži širokou škálu ovladačů.

Jsou mezi vašimi zákazníci techničtí fajnšmekři, kteří se těší na nové verze ovládání a chtějí si je hned vyzkoušet?

Ano, určitě jsou takoví.

Který model Škody je podle vás pro handicapované nejvhodnější?

Mezi uživateli aut jsou velké rozdíly. Někdo se vůbec nemůže hýbat a auto je pro něj jen přepravní prostředek. Na druhé straně jsou aktivní sportovci, kteří hodně cestují za sportem, zábavou, hodně toho nařídí. Dost prodáváme roomstery, fabie, aktivnější sportovci volí octavie. Samozřejmě hlavně kombíky.

Roomster spojuje v sobě velký prostor, zadní dveře se dají celkem snadno přestavět na posuvné a sedí se v něm výše než třeba ve starých fabiích. Výhodou roomsteru je i skutečnost, že má samostatná, posuvná a vyjímatelná zadní sedadla. Jedno sedadlo tak může zůstat doma a vytvoří místo pro vozík.

Yeti už je docela vysoký, což někomu může vadit. Ale i to lze řešit pomocnými výsuvnými deskami, které usnadňují přesedání z auta na vozík.

Který model vám z pohledu prodejce v nabídce Škody chybí?

To je jasné, něco jako je Volkswagen Caddy nebo Touran. Hlavně Caddy má výhodu v posuvných zadních dveřích a ve svém velkém zavazadlovém prostoru.

Petr Buček

Rozhovor vzniknul pro magazín Můžeš, zářijové číslo vychází 1. září.



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.1.2017 7:06:24
reklama
  reklama