reklama  
 
 
Domů > Rozhovory

Sdílení aut nastartujeme ve velkém jako první v Česku, plánuje Pavel Louda


velikost textu:
     
15.ledna 2014 00:00
 

Na počítači nebo v telefonu najdete volné auto, které stojí nedaleko vašeho bytu nebo kanceláře. Za pět minut do něj nastoupíte, zajedete si nakoupit nebo na pracovní schůzku a za dvě hodiny ho do stejné lokality vrátíte.


Petr Buček
Pavel Louda rozjíždí carsharingovou firmu, v Praze chce mít ještě letos 150 sdílených aut 

Tak funguje carsharing. V e-mailu pak najdete účet. Platí se pět korun za ujetý kilometr a připočítává se také doba výpůjčky. Ta se pohybuje od 50 do 170 korun podle typu auta a denní doby. Nejde o půjčovnu, ale o tak zvané sdílení aut.

Pavel Louda je majitelem prodejen nových aut v Poděbradech, Kolíně a v Pardubicích. Pražany chce naučit sdílení aut, v hlavním městě má být do konce letoška 150 aut pod značkou Mášauto.cz, které provozuje Loudova nová společnost Car4way.

Tak zvaný carsharing se už desítky let prosazuje v západní Evropě. V Německu podle Wikipedie funguje ve více než 300 městech, je do něj zapojeno téměř sedm tisíc aut, o které se dělí okolo 270 tisíc uživatelů. V Česku jsou zatím k vidění menší formy sdílení aut, v rámci nichž se v autě střídají známí, přátelé nebo členové různých společenství. Mášauto.cz však chce nabídnout sdílení po celé Praze. To je druhá forma carsharingu, kdy jej provozují velké společnosti.

V Česku se zatím sdílení aut moc neprosazuje. Menší forma carsharingu existuje v Brně nebo v Liberci. Myslíte, že to změníte?

Carsharing je o svobodě, zaplatíte jen za to, kolik ujedete. Auto si půjčujete jen na tu nejnutnější dobu, kdy vůz potřebujete. Lidé ale musí přistoupit na filozofii, kdy auto nevlastní, ale užívají. Nemusí je zajímat pořizovací cena auta, jeho ztráta hodnoty, opravy ani pojištění. 

Působím jako předseda dealerské asociace Audi a Volkswagenu. Scházíme se v rámci Evropy a vidím, že carsharing je jistým fenoménem dnešní doby. Ačkoliv v každé zemi funguje jinak. Jestli to bude fungovat u nás, to je ještě velký otazník.

Jak se k tomu staví automobilky a vy jako dealeři? Když se budou lidé o auta dělit, prodá se jich méně, než když si lidé kupují auto každý pro sebe.

Mercedes provozuje v západní Evropě svou carsharingovou společnost, která půjčuje vozy Smart. Jiné automobilky váhají, nemají v tom jasno, jestli mají sdílení aut podporovat nebo dokonce přímo provozovat.

Za sebou máte první dva měsíce provozu, k dispozici dáváte 12 aut. Kdo jsou první uživatelé vašeho systému sdílení aut pod značkou Mášauto.cz?

Snažíme se skloubit potřeby lidí ve městě, kteří auto nechtějí, půjčují si ho od kamarádů nebo je pro ně příliš drahé. Chceme naše auta nabídnout i turistům. Cílíme na mladé Pražany, kteří potřebují odjet na nákup, něco zařídit, ale také se vypraví autem na víkend.

Škoda Octavia k rychlé výpůjčce


V čem je výhodnější jezdit sdíleným autem než taxíkem?

U taxíku platíte za čekání, u našeho auta máte svobodu, můžete si zajet nakoupit nebo se zastavit na oběd. Užíváte jej jak chcete. Pak se s ním vrátíte na místo, kde jste si ho půjčil. 

Můžete si jej vzít i na několik dní. Platí se za ujetý kilometr a za dobu užívání. Čím déle ho máte, tím sazba klesá.

U delších výpůjček se nabízí srovnání s půjčovnami aut. Proč nejít do půjčovny?

Naše auta jsou přímo na ulicích, první auta máme v centru Prahy – v částech 1, 2, 3, 6 nebo 7. Auta stojí uživateli blízko domu, nemusí pro něj nikam jezdit, nemusí nic složitě vyřizovat. Jen se u nás musí na začátku zaregistrovat. 

Dostane čipovou kartu a pak už si auto objednává přes internet. Kartou auto otevře, ve voze je terminál, klíč i karta na tankování. Až ho nepotřebuje, vrátí jej na stejné místo. 

Když například není na náměstí Jiřího z Poděbrad ani jedno místo v modré zóně volné, může nechat vozidlo stát v některé z přilehlých ulicí. Auta mají parkovací karty pro modrou zónu.

Začali jste před dvěma měsíci, máte 12 sdílených aut, jaké jsou plány na další rozvoj vašeho carsharingu?

Nabíráme uživatele, hledáme pro každé auto klíčového uživatele, který bude vůz nejen používat, ale bude na něj i dohlížet. Zkontroluje, jestli je vůz v pořádku, umytý, nepoškozený a bude nám dávat podněty ke zlepšení. 

V Praze u Václavského náměstí máme registrační kancelář, kde probíhají registrace nových uživatelů. 

Od března nám přibude dalších 40 aut a do konce roku chceme v Praze sdílet až 150 vozů. Aby byla naše služba dostupná pro celou Prahu. 

Dnes nabízíme Škody Citigo, Rapid a Octavia, doplní je vozy dalších značek koncernu Volkswagen, tedy také Audi a Seat, z různých tříd. Od malého městského auta až po užitkovou dodávku. Nebudeme přitom sdílet auta starší než jeden rok.

Pracovnice carsharingu Mášauto.cz ukazuje terminál, který je umístěný v každém autě


Sdílení pražských aut chcete nabídnout také turistům. Pro ty ale může být problém registrační poplatek, který účtujete novým uživatelům (činí 4000 korun, nyní v testovací fázi je poloviční). Jak chcete oslovit turisty?

Na ty se zaměříme také, ale až ve druhém kroku. Musíme mít jistotu, že nám uživatel zaplatí. Proto vybíráme registrační poplatek. A po každé jízdě posíláme účet, v budoucnu to bude asi jednou měsíčně. Turistům na kartě zablokujeme kauci, abychom měli jistotu, že zaplatí.

Jak je to s pojištěním aut nebo s tankováním?

Auta jsou samozřejmě pojištěná, na klienta může maximálně dopadnout spoluúčast, pokud zaviní nehodu. Za palivo se u nás neplatí. Když je v nádrži méně než 25 procent paliva, měl by benzin doplnit a zaplatit kartou patřící k autu. Za tankování dostává navíc půlhodinu užívání zdarma. 

Máme však také určité sankce. Kdyby se náš účastník nechoval podle pravidel, například by auto vracel se zpožděním a silně znečištěné. V nejzazším případě mu pozastavíme členství.

Ve kterých dalších městech se může váš carsharing objevit?

Nyní je pro nás klíčová Praha, ale v budoucnu se můžeme rozšířit do dalších velkých měst, jako jsou Brno, Ostrava a další.

Počítáte také s firemními zákazníky?

Pro společnosti je to zajímavé vždy, když potřebují jedno auto navíc. Anebo naše auta využijí firmy, které auta vůbec nevlastní a potřebují je jen na občasné pojížďky.

Petr Buček




Diskuse

 
 
Luděk Grygar - sdílení aut
Jak se řeší případna porucha auta a jeho nepojízdnost?

Celkem 1 příspěvků, poslední 15.3.2016 17:13:33.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

26.9.2017 14:48:17
reklama
  reklama