reklama  
 
 
Domů > Spodní články

Auta zavolají pomoc při infarktu za volantem


velikost textu:
     
11.listopadu 2010 00:02
 
Na silnicích to není tak výjimečný jev – auto na přehledném úseku zčistajasna odbočí, v lepším případě se bokem zastaví o svodidla. Za volantem zhroucená postava v bezvědomí, nebo ho právě ztrácí… Infarkt za volantem. Pokud postižený motorista jede sám, je odkázaný na pomoc řidičů aut jedoucích kolem. Nové zařízení, na jehož vývoji se podílí automobilka BMW, umí kolaps řidiče samo vycítit, auto bezpečně zastavit a přivolat pomoc.

BMW
Řidič je v bezvědomí, havárie ale nehrozí. Elektronika zjistila, že dostal infarkt a chystá se sama navést auto bezpečně k pravému kraji dálnice. 

 

Možná podobnou situaci jako autor tohoto článku někdo zažil. Na rovné široké silnici protijedoucí vozidlo, v tomto případě červené, náhled změní směr, začne zpomalovat, až skončí ve svodidlech.

Auta projíždějící kolem vozidlo u krajnice objíždí, některá zrychlují, jiná přibrzdí. Zastavit z devadesátky chvilku trvá, bezpečně odstavit auto co nejblíž kraji, rozhlédnout se a zamířit do počínajícího zmatku kolem červeného auta podivně opřeného o svodidla.

Z otevřených dveří u řidiče visí hlavou dolů odulá postava, fialová v obličeji. Kolem auta pobíhá rozcuchaná korpulentní paní v teplákách a křičí: „Dělejte něco, dělejte něco, on mi tu snad umře!“ Sama se ale k žádnému oživování manžela, patrně kvůli šoku, nemá… 


Systém Emergency Stop Assistant umí sám překonat několik jízdních pruhů, než auto odstaví u krajnice

Když auto stanoví diagnózu

Emergency Stop Assistant, který vyvíjejí v automobilce BMW, by si měl s náhlou příhodou řidiče poradit lépe. Pokud systém zaznamená, že se řidiči udělalo nevolno, spustí se sled událostí, které zajistí posádce bezpečí a přivolají postiženému pomoc.

Aktuální zdravotní stav řidiče stále monitoruje počítač v automobilu podle tepu. Podmínkou je, že si řidič před jízdou nasadil náramek, který snímá tepovou frekvenci. Náramek je napojen na software palubního počítače, a jakmile puls vykáže kritické hodnoty signalizující infakrt, automaticky se aktivuje Emergency Stop Assistant.

Nejdříve se výstražné rozblikají všechny blinkry. Vzápětí vůz sám začne zpomalovat a s ohledem na okolní provoz zamíří co neblíže ke krajnici. Přitom monitoruje pomocí senzorů okolní provoz a dokáže takto překonat i několik jízdních pruhů.

Systém neustále proměřuje vzdálenosti mezi podélnými či přerušovanými čarami pruhů a také zaznamenává pohyb okolo jedoucích vozidel. Sám si dávkuje zrychlení či brzdění, aby od ostatních udržoval bezpečnou vzdáleností.

U krajnice pak BMW vybavené systémem Emergency Stop Assistant samo zastaví. Zároveň vůz vyšle signál s potřebnými informacemi jak o stavu řidiče, tak o lokalitě, kde se zrovna nachází. Tu určuje pomocí zabudovaného GPS modulu.

Automobilka BMW systém automatického bezpečného zastavení zatím vyvíjí, zkoušky probíhají na úrovni simulací. Na zjišťování a odeslání dat o aktuální zdravotní situaci na příslušná místa spolupracuje firma Siemens, berlínská univerzitní klinika Charité a další automobilky. 

Už aby byly podobné systémy v autech běžné

…Když dostal řidič červeného auta před deseti lety infarkt, nebylo snadné zavolat rychle pomoc, stalo se to mimo obec. Mobily nebyly rozšířené jako dnes. Pomoc zavolal až po nějaké době pán z kufříkového přenosného telefonu, tehdy za sto tisíc korun.

Mezitím se dlouhé minuty muži s infarktem či mozkovou příhodou nedostávalo odborné pomoci. Hlouček lidí, kteří přiběhli ze svých aut, rozpačitě postával a čekal, kdo se ujme oživování.

Nikomu se do toho moc nechtělo. Opuchlá tvář fialová nedostatkem kyslíku a s pěnou na jazyku vyloženě odpuzovala od dýchání z úst do úst.

Jeden dobrovolník se toho přece jen ujal, ale výsledek jeho námahy se viditelně neprojevoval. Dnes už každý snad ví, že stačila pouhá důsledná masáž srdce do doby, než přijede záchranka.

Asi po deseti minutách přijely z nedaleké Plzně sanitky. Mezitím policisté úplně zastavili provoz, aby na silnici mohl přistát vrtulník a dopravit postiženého do nemocnice k co nejrychlejší operaci.

Martin Urban

 

Čtěte také:

Jednoduchá karta má zachránit tisíce životů

Airbagy nového Fordu Focus se přizpůsobí mírám pasažérů



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

26.9.2017 14:39:58
reklama
  reklama