Domů > Spodní články

Správný tlak v pneumatikách sníží spotřebu benzinu i nafty


velikost textu:
     
12.května 2011 00:01
 
Vysoké ceny paliva nutí řidiče dbát na každou maličkost, spotřebu auta ovlivní také správný tlak v pneumatikách. Podle německé sítě stanic technické kontroly GTÜ ovlivní množství vzduchu v gumách spotřebu až o čtvrtinu. Navíc se podhuštěné pláště rychleji opotřebují.

GTÜ
Alespoň jednou měsíčně se vyplatí změřit tlak vzduchu v pneumatikách 

 

Podhuštěná kola se silně deformují a zvyšují valivý odpor. Motor tak musí vykonat větší práci při pohonu auta, než kdy jsou kola nafouknutá na správnou míru.

Důsledkem je zvýšená spotřeba benzinu nebo nafty. Ale také plynu v případě aut jezdících na LPG nebo CNG.

Pláště s malým tlakem vzduchu se navíc rychleji opotřebovávají a prodlužuje se brzdná dráha auta.

Proto se vyplatí vždy po pár týdnech tlak v pneumatikách zkontrolovat. Nejpozději má přijít měřič tlaku ke slovu jednou za měsíc.

Podle GTÜ si málokdo z řidičů uvědomuje, že tlak vzduchu v kolech auta ovlivní spotřebu paliva až o 25 procent.

V hlavní roli v tomto ohledu vystupuje tak zvaný valivý odpor, který souvisí s deformací pneumatiky na asfaltu.

Čím je valivý odpor menší, tím nižší je spotřeba paliva automobilu.

Vzhledem k vysokým cenám benzinu a nafty, které se v Česku nyní pohybují okolo 35 korun za litr, se pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách může hodně vyplatit.

Technici GTÜ spočítali, že auto s pneumatikami podhuštěnými o 0,6 baru oproti výrobcem předepsaným hodnotám má spotřebu vyšší asi o čtyři procenta.

Takové zvýšení spotřeby paliva odpovídá u auta se spotřebou osm litrů asi třem decilitrům na sto kilometrů.

To znamená ztrátu více než deseti korun na stokilometrovém úseku. Zbytečně utracené peníze jsou ještě vyšší, když má motorista v pneumatikách větší nedostatek tlaku vzduchu než 0,6 baru.

Velkou finanční ztrátu znamená také rychlejší opotřebení podhuštěných plášťů. Podle GTÜ se při tlaku menším o 0,3 baru životnost pneumatik zkracuje o 30 procent.

A v neposlední řadě nelze zapomínat ani na bezpečnost. Pneumatiky s malým tlakem mají citelně delší brzdnou dráhu.

Experti GTÜ naopak připouštějí, že není na škodu tlak vzduchu ve srovnání s předepsanými údaji kvůli snížení spotřeby paliva o něco zvýšit, ne však více než o 0,3 baru.

Ještě větší „přefouknutí“ už může mít negativní přínos – pneumatika se více opotřebuje, zhoršují se jízdní vlastnosti auta a klesá komfort pro posádku.

GTÜ také připomíná, že pneumatiky auta se správně prohřejí až po asi 30 minutách jízdy. Do té doby mají větší valivý odpor a spotřeba paliva je o něco vyšší.

Na správný tlak by neměli určitě zapomínat ti řidiči, jejichž auto obouvá speciální ekonomické pneumatiky, které automobilky dodávají k ekologicky zaměřeným modelům, jako je například Škoda Greenline. Nesprávný tlak v těchto eko-pláštích úplně zničí jejich možný přínos.

(buč)

 

Čtěte také:

Sjeté a podhuštěné pneumatiky jsou nebezpečné, podívejte se jak

Test porovnal nové a staré pneumatiky: bezpečnost klesá se stářím

Pneumatiky si žádají při uskladnění chlad, sucho a tmu 


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

5.10.2023 4:53:29
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku