Správný tlak v pneumatikách sníží spotřebu benzinu i nafty

Podhuštěná kola se silně deformují a zvyšují valivý odpor. Motor tak musí vykonat větší práci při pohonu auta, než kdy jsou kola nafouknutá na správnou míru.
Důsledkem je zvýšená spotřeba benzinu nebo nafty. Ale také plynu v případě aut jezdících na LPG nebo CNG.
Pláště s malým tlakem vzduchu se navíc rychleji opotřebovávají a prodlužuje se brzdná dráha auta.
Proto se vyplatí vždy po pár týdnech tlak v pneumatikách zkontrolovat. Nejpozději má přijít měřič tlaku ke slovu jednou za měsíc.
Podle GTÜ si málokdo z řidičů uvědomuje, že tlak vzduchu v kolech auta ovlivní spotřebu paliva až o 25 procent.
V hlavní roli v tomto ohledu vystupuje tak zvaný valivý odpor, který souvisí s deformací pneumatiky na asfaltu.
Čím je valivý odpor menší, tím nižší je spotřeba paliva automobilu.
Vzhledem k vysokým cenám benzinu a nafty, které se v Česku nyní pohybují okolo 35 korun za litr, se pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách může hodně vyplatit.
Technici GTÜ spočítali, že auto s pneumatikami podhuštěnými o 0,6 baru oproti výrobcem předepsaným hodnotám má spotřebu vyšší asi o čtyři procenta.
Takové zvýšení spotřeby paliva odpovídá u auta se spotřebou osm litrů asi třem decilitrům na sto kilometrů.
To znamená ztrátu více než deseti korun na stokilometrovém úseku. Zbytečně utracené peníze jsou ještě vyšší, když má motorista v pneumatikách větší nedostatek tlaku vzduchu než 0,6 baru.
Velkou finanční ztrátu znamená také rychlejší opotřebení podhuštěných plášťů. Podle GTÜ se při tlaku menším o 0,3 baru životnost pneumatik zkracuje o 30 procent.
A v neposlední řadě nelze zapomínat ani na bezpečnost. Pneumatiky s malým tlakem mají citelně delší brzdnou dráhu.
Experti GTÜ naopak připouštějí, že není na škodu tlak vzduchu ve srovnání s předepsanými údaji kvůli snížení spotřeby paliva o něco zvýšit, ne však více než o 0,3 baru.
Ještě větší „přefouknutí“ už může mít negativní přínos – pneumatika se více opotřebuje, zhoršují se jízdní vlastnosti auta a klesá komfort pro posádku.
GTÜ také připomíná, že pneumatiky auta se správně prohřejí až po asi 30 minutách jízdy. Do té doby mají větší valivý odpor a spotřeba paliva je o něco vyšší.
Na správný tlak by neměli určitě zapomínat ti řidiči, jejichž auto obouvá speciální ekonomické pneumatiky, které automobilky dodávají k ekologicky zaměřeným modelům, jako je například Škoda Greenline. Nesprávný tlak v těchto eko-pláštích úplně zničí jejich možný přínos.
(buč)
Čtěte také:
Sjeté a podhuštěné pneumatiky jsou nebezpečné, podívejte se jak
Test porovnal nové a staré pneumatiky: bezpečnost klesá se stářím
Pneumatiky si žádají při uskladnění chlad, sucho a tmu