Motorem roku 2011 je dvouválcová devítistovka na benzin od Fiatu

Devítistovka s turbem a jen dvěma válci má objem 875 kubických centimetrů, tedy tak akorát pro rychlou motorku. V tomto případě se ale montuje do Fiatu 500, jehož maximální výkon 85 koní umožňuje drobnému vozu uhánět rychlostí až 173 km/h.
Za točivý moment 145 Nm při 1900 otáčkách za minutu vítězného motoru by se nemusela stydět ani konvenční čtrnáctistovka. Fiat 500 není s dvouválcem žádný šnek, na stovku zrychlí za 11 sekund.
Motor je díky malému objemu a jen dvěma válcům velmi úsporný. Automobilka uvádí jeho spotřebu 4,2 litru na 100 km, s robotizovanou převodovkou Dualogic bere ještě o deci méně.
Na maličký dvouválec Fiatu nedosáhla v kategorii ekologických motorů ani Toyota se svou osmnáctistovkou spřaženou s elektromotorem, kterou montuje do modelů Auris (na snímku) a Prius
Mrňous do ovzduší přitom vypouští 95 gramů oxidu uhelnatého na kilometr, s Dualogikem 92 gramů. To je hodnota blížící se autům s hybridním pohonem, například Toyota Auris HSD vypouští 89 g CO2/100 km.
Italský motůrek posbíral v anketě Motor roku 2011 vícero ocenění. Kromě hlavní ceny Mezinárodní motor roku ho porota ověnčila i ohodnocením Nejlepší motor s menším než litrovým objemem a Nejlepší motorová novinka.
Porota složená z evropských automobilových novinářů při udílení cen v německém Stuttgartu prohlásila dvouválec ještě za ekologický motor roku. Devítistovka díky nízkým emisím a malé spotřebě zaujala porotu více než ekologické pohony elektromobilů v anketě.
Malý objem a turbo – trend současnosti
V kategorii motorů s objemem od jednoho do 1,4 litru obhájila své prvenství benzinová čtrnáctistovka se dvěma turbodmychadly značky Volkswagen. Pro letošek už neudržela absolutní vítězství mezi motory, které držela loni a předloni.
Tento motor Volkswagen montuje do vícero vozů s emblémem VW. Dostávají ho pod kapotu i vozy dceřiných značek, například Škoda Fabia RS.
Obyčejnější čtrnáctistovka s turbem, která je například základním motorem pro Škodu Superb, byla ve své kategorii letos čtvrtá. Jen proto, že ji předehnal ještě menší přeplňovaný motor na benzin 1,2 TSI, běžně montovaný například do Octavie, ale i do Fabie, Roomsteru, Yetiho…
V kategorii od 1,4 do 1,8 litru letos drží otěže BMW spolu s francouzským koncernem PSA. Jejich společně vyvinutá benzinová šestnáctistovka pohání jak modely prémiové německé automobilky, tak Peugeoty a Citroëny.
MOTOR ROKU 2011 | body |
1. Fiat 875 cm3 two-cylinder (Fiat 500) | 372 |
2. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Škoda Fabia RS, VW Touran, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) | 346 |
3. Ferrari 4,5 V8 (458 Italia) | 278 |
4. BMW 3,0 DI twin turbo (BMW 135i, M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 740i) | 275 |
5. Audi 2,5 five-cylinder turbo (Audi TT RS, RS3) | 192 |
6. BMW M 4,0 V8 (M3) | 159 |
7. BMW diesel twin turbo (123d, X1) | 127 |
8. BMW 1,6 four-cylinder turbo (Mini Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) | 126 |
NOVINKA ROKU 2011 | body |
1. Fiat 875 cm3 two-cylinder (Fiat 500) | 352 |
2. Nissan elektrický motor (Nissan Leaf) | 161 |
3.Ford 1,6 turbo (Ford Focus, C-Max, Mondeo, Volvo S60, V60, V70, XC70, S80) | 154 |
4. BMW diesel 2,0e (BMW 3 Eff. Dyn) | 152 |
5. Porsche 3.6-liter Boxer turbo (Porsche GT2 RS) | 111 |
6. McLaren 3.8-liter V8 (McLaren MP4-12C) | 110 |
EKOLOGICKÝ MOTOR ROKU 2011 | body |
1. Fiat 875 cm3 two-cylinder (Fiat 500) | 258 |
2. Toyota 1,8 gasoline hybrid (Toyota Prius, Auris) | 204 |
3. Nissan electric powertrain (Nissan Leaf) | 185 |
4. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Škoda Fabia RS, Seat Ibiza/Cupra, Audi A1) | 184 |
5. Mitsubishi electric powertrain (Mitsubishi iMiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero) | 92 |
6. Volkswagen 1,2 TSI (VW Polo, Jetta, Touran, Golf, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Škoda Fabia, Roomster, Octavia, Yeti, Audi A1, A3) | 85 |
OBJEM DO 1,0 LITRU | body |
1. Fiat 875 cm3 two-cylinder (Fiat 500) | 479 |
2. Toyota 1,0 three-cylinder (Toyota Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Peugeot 107, Citroën C1, Subaru Justy, Daihatsu Sirion/Boon) | 257 |
3. Hyundai/Kia 998 cm3 three-cylinder (Hyundai i10, Kia Picanto) | 178 |
4. Smart diesel 799 cm3 (Smart Fortwo) | 141 |
5. Mitsubishi 999 cm3 three-cylinder turbo (Smart Fortwo) | 135 |
6. Opel 1,0 three-cylinder Twinport (Opel Agila, Corsa, Suzuki Alto, Splash, Opel Corsa, Chevrolet Spark) | 120 |
OBJEM OD 1,0 DO 1,4 LITRU | body |
1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Touran, Škoda Fabia RS, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) | 365 |
2. Fiat 1,4 MultiAir turbo (Alfa MiTo, Giulietta, Fiat Bravo, Lancia Delta) | 248 |
3. Volkswagen 1,2 TSI (VW Polo, Jetta, Touran, Golf, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Škoda Fabia, Roomster, Octavia, Yeti, Audi A1, A3) | 196 |
4. Volkswagen 1,4 TSI turbo (VW Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Passat, Škoda Octavia, Superb, Yeti, Audi A1, A3, Seat Leon, Altea, Freetrack) | 124 |
5. Fiat-GM diesel 1,3 (Ford Ka, Fiat 500, Panda, Punto Evo, Linea, Qubo, Doblo, Opel Corsa, Meriva, Astra, Suzuki Swift) | 91 |
6. Fiat 1,4 turbo (Fiat Abarth 500, Abarth Punto Evo, Punto Evo, Bravo, Alfa Giulietta, Lancia Delta) | 63 |
OBJEM OD 1,4 DO 1,8 LITRU | body |
1. BMW 1,6 four-cylpt solid; PADDING-TOP: 052c Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) | 246 |
2. Alfa Romeo DI turbo 1750 (Alfa Romeo 159, Giulietta, Lancia Delta) | 226 |
3. Toyota 1,8 gasoline hybrid (Toyota Prius, Auris) | 199 |
4. Audi 1,8 TFSI (Audi A3, A4, TT, A5, Seat Leon, Altea, Exeo, Škoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat) | 149 |
5. BMW-PSA diesel 1,6 four-cylinder (Mini One D, Clubman D, Countryman D, Mini Cooper D, Clubman Cooper D, Countryman Cooper D, Peugeot 207, 308, 3008, 508, 5008, Citroën C3, C3 Picasso, Berlingo, C4, C4 Picasso/Grand Picasso, C5) | 124 |
6. Ford 1,6 turbo (Ford Focus, C-Max, Mondeo, Volvo S60, V60, V70, XC70, S80) | 109 |
OBJEM OD 1,8 DO 2,0 LITRU | body |
1. BMW diesel 2,0 twin-turbo (BMW 123d, X1) | 210 |
2. Audi 2,0 four-cylinder TFSI (Audi S3, Seat Cupra R, VW Scirocco R, Golf R, Audi TTS) | 204 |
3. Audi 2,0 four-cylinder TFSI (Audi A4, A5, A4 Allroad, Q5, S3, VW Scirocco, Eos, Tiguan, Passat, Golf, Jetta, Seat Exeo, Seat Alhambra, Škoda Octavia vRS) | 151 |
4. Honda 2,0 four-cylinder i-VTEC (Honda Civic Type-R) | 77 |
5. BMW diesel 2,0 (BMW 120d, X3, X1, 320d, 520d) | 73 |
6. Subaru 2,0 Turbo (Impreza WRX) | 71 |
OBJEM OD 2,0 DO 2,5 LITRU | body |
1. Audi 2,5 five-cylinder turbo (Audi TT RS, RS3) | 400 |
2. Mercedes-Benz CDI 2,1 (Mercedes-Benz C, E, GLK) | 267 |
3.Subaru 2,5 turbo (Subaru Forester, Impreza, Legacy, Exiga) | 199 |
4. BMW 2,5 DI six-cylinder (BMW Z4 23i) | 171 |
5. Peugeot-Citroën-Ford diesel 2,2 (Citroën C-Crosser, C5, Land Rover Freelander2, Range Rover Evoque, Peugeot 4007, 508, Ford Mondeo, S-Max, Galaxy) | 153 |
6. Hyundai 2,4 four-cylinder (Hyundai Sonata, Santa Fe, Kia Cerato, Forte, Forte Koup, Optima, Kia Sportage, Sorento) | 89 |
OBJEM OD 2,5 DO 3,0 LITRU | body |
1. BMW 3,0 DI twin-turbo (BMW 135i, 1 M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 640i, 740i) | 421 |
2. BMW diesel 3,0 twin-turbo (BMW 335d, X5 40d, 740d, 535d) | 237 |
3. Porsche 2,9 flat-six DI (Porsche Boxster, Cayman) | 147 |
4. VW/Audi 3,0 TDI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A6 Allroad, Q5, Q7, A6, A7, A8, VW Touareg, Phaeton, Porsche Cayenne) | 145 |
5. Audi 3,0 DI supercharged (S4, S5, Q7) | 140 |
6. Jaguar/Ford/PSA diesel 3,0 (Citroën C5, C6, Peugeot 407 Coupe, Jaguar XF, XJ, Land Rover Discovery 4/ LR4, Range Rover Sport) | 109 |
OBJEM OD 3,0 DO 4,0 LITRU | body |
1. BMW 4,0 V8 (BMW M3) | 364 |
2. Porsche 3,8 (Porsche GT3, GT3 RS) | 191 |
3. McLaren 3,8 V8 (McLaren MP4-12C) | 173 |
4. Porsche 3,4 flat six DI (Porsche Boxster S, Boxster Spyder, Cayman S, Cayman R) | 121 |
5. Nissan 3,8 twin turbo (Nissan GT-R) | 110 |
6. Ford 3,5 EcoBoost turbo (Ford Taurus, Flex, Lincoln MKS, MKT) | 96 |
(rub)
Čtěte také:
Jak jsme se mohli bez turba dříve obejít? Test Škody Fabia 1,2 TSI
Test Škody Yeti 1,2 TSI – základní motor jí sedí
Test Volkswagenu Sharan 1,4 TSI: prostorné auto bez emocí, i bez nemocí
Test Toyoty Auris HSD: hybrid je tichý a úsporný hlavně ve městě