Nejnovější crash testy Euro NCAP zvládla auta na výbornou včetně elektromobilu
Japonský vůz coby první elektromobil s pětihvězdičkovým skóre ze zkoušek Euro NCAP potvrdil, že auta s alternativním pohonem nejsou o nic nebezpečnější než jejich kouřící předchůdci.
48 článků lithium-iontové baterie pod podlahou Nissanu Leaf bezpečně zvládlo všechny nárazy podle metodiky Euro NCAP. Zkoušky zahrnují čelní náraz, boční střet s bariérou simulující jiný automobil, boční kolizi se sloupem a náraz do zadní části vozu pro posouzení ochrany krční páteře.
Nárazové zkoušky elektromobilu rozptýlily pochyby o bezpečnosti baterií při havárii. Díky umístění ve speciálním prostoru se nedostanou těžké baterie do kontaktu s posádkou, které nehrozí ani případné zasažení elektrickým proudem.
Každému z crash testů Euro NCAP předchází náročná příprava
Systém baterií elektromobilu byl během nárazů zapnutý, aby byly odzkoušeny zabudované prvky bezpečnosti elektrického systému, které v případě nehody zajišťují automatické odpojení. I ty ve zkouškách spolehlivě obstály.
Nissan Leaf získal vysoké hodnocení za ochranu dospělé a dětské posádky i za přítomnost asistenčních systémů na palubě, jako je kontrola stability a omezovač rychlosti. Slušné skóre obdržel za bezpečnost chodců, částečně díky nízké konstrukci přední části vozu a také díky relativní absenci tvrdých bodů pod kapotou.
Dalším vozem s vysokým počtem bodů na kontě je letošní novinka v podobně poslední generace Fordu Focus. Kromě pěti hvězd za celkový výkon je potěšitelné ohodnocení 72 procenty za ochranu chodců při nárazu.
Nový Ford Focus získal v crash testu Euro NCAP více bodů než větší Peugeot 508, oba si vysloužily plný počet hvězd - pět
Organizace Euro NCAP ocenila i jeho výbavu moderními elektronickými systémy zvyšujícími bezpečnost jízdy. Active City Stop dokáže zastavit vůz před překážkou, Lane Keeping Aid upozorní na nechtěné opuštění jízdního pruhu.
Dvojice francouzských aut ze stáje PSA také získala plný počet hvězd. Nový model střední třídy Peugeot 508 si vedl dobře téměř ve všech sledovaných kritériích, ochrana hrudníku při bočním nárazu do sloupu je jen průměrná.
Menší, ale stylový Citroën DS4 ochrání posádku při bočním nárazu do sloupu lépe než větší Peugeot. Na druhou stranu si zase nevedl nijak slavně při ochraně krční páteře, když do zadní části auta narazí jiné vozidlo.
S pěti hvězdičkami „odjely“ z crash testů i luxusnější vozy Lexus CT200h s hybridním pohonem a Volvo V60. Švédský vůz měl ve výbavě systém Volvo City Safety, jenž mu mimo jiné umožňuje v nízkých rychlostech vyhnout se chodci.
VÝSLEDKY CRASH TESTŮ EURO NCAP - KVĚTEN 2011 | ||||||
Auto | Počet hvězd | Body celkem | Ochrana dospěl. (%) | Ochrana dětí (%) | Ochr. chodců (%) | Bezp. syst. (%) |
Citroën DS4 | 5 | 93 | 90 | 80 | 43 | 97 |
Ford Focus | 5 | 104 | 92 | 82 | 72 | 71 |
Lexus CT 200h | 5 | 101 | 94 | 84 | 55 | 86 |
Nissan Leaf | 5 | 101 | 89 | 83 | 65 | 84 |
Peugeot 508 | 5 | 97 | 90 | 87 | 41 | 97 |
Volvo V60 | 5 | 104 | 94 | 82 | 64 | 100 |
Pramen: Euro NCAP
Martin Urban
Čtěte také:
Německo napumpuje do rozjezdu elektromobilů miliardy eur
Nejkrásnějším autem roku 2010 je Citroën DS4
V nové sérii crash testů zklamala terénní Dacia Duster, dobře si vedla elektroauta