Nejlevnější rodinné minivany začínají na ceně čtvrt milionu korun
Desítce kompaktních MPV za co nejméně peněz u nás vládnou francouzská auta, vozy pocházející z jiných zemí jsou mezi nimi jen tři. Právě Francouzi jsou na prostorná rodinná auta experti.

Auta nižší střední třídy se zvýšenou karoserií, variabilním interiérem a zpravidla velkým kufrem se nazývají kompaktními minivany. Jsou často o něco dražší než vozy, ze kterých vycházejí, tedy pětidveřové hatchbacky.
Drsná konkurence a politika automobilek nasadit počáteční cenu co nejníž dostává cenu MPV prostřední velikosti na hladinu, kde se ještě před pár lety dalo pořídit auto velikosti fabie. Nízká cena minivanů ale něco stojí.
Nejzákladnější modely pohánějí benzinové motory, zpravidla jednodušší konstrukce, bez přeplňování. Bohatá není v základu ani výbava a je nasnadě, že moderní elektronické vychytávky typu samozatemňujícího se zpětného zrcátka zde zájemce bude hledat marně.
Při výběru je radno nenechat se oslnit extra nízkou cenou. Výbavu je potřeba předem u dané verze ověřit a zvážit, jestli bude nejlevnější varianta pro převážení rodiny dostatečně vybavená. To, co dělá minivan minivanem, nemusí být součástí základní výbavy nejlevnější verze.
Například u vozů se zadními posuvnými bočními dveřmi většinou v základní verzi chybí ty na levé straně. Jsou k mání až za tučný příplatek, například za 12 tisíc u Renaultu Kangoo. Samozřejmostí nejsou ani elektricky ovládaná zpětná zrcátka, klimatizace je v nejlevnějších modelech výjimečným jevem.
Kdo na výkony motoru nehledí a jde mu jen o prostorné auto pro rodinu za co nejméně peněz, má z čeho vybírat. Mezi desítkou nejlevnějších kompaktních minivanů jsou vozy dvojího druhu.
Seat Altea XL je minivanem, který sice nehýří prostorem, ale svými jízdními vlastnostmi nezaostává za auty s běžnou, mnohem nižší karoserií. Prodloužená verze XL má mnohem větší kufr než Seat Altea a stojí jen o 16 tisíc korun navíc.
Na jedné straně výhradně osobní auta s aerodynamicku karoserií pro rychlý přesun početné posádky. Aerodynamika či originální design jdou ale v některých případech na úkor zavazadlového prostoru, jako třeba u španělského seatu. Ani robustní Chevrolet Orlando neoplývá velkým kufrem.
Na straně druhé mezi kompatkní MPV patří vozy na bázi užitkových aut připomínající zastřešené pick-upy s hodně vysokou karoserií a masivním kufrem. Ty nejsou tak komfortní jako ortodoxní „osobáky“, těží ale právě z velké variability, maximálního prostoru a třeba i posuvných dveří pro pasažéry na zadních místech.
Minivany se najdou na trhu i menší a často levnější než desítka zde srovnávaných aut. Mají ale svou vlastní kategorii, protože vycházejí ze třídy malých aut.
Například Škoda Roomster je sice prostorná a v základu levnější než kompaktní minivany, ale nepatří mezi ně, jejím předobrazem je fabia z třídy malých aut. Podobně mezi menší auta patří například korejské duo Kia Venga a Hyundai ix20.
10 nEJLEVNĚJŠÍCH KOMPATKNÍCH MINIVANŮ | ||||
Model a výbava | Motor a max. výkon (kW/k) | Spotřeba (l/100 km) | Objem kufru (l) | Základní cena (Kč) |
Renault Kangoo Authentique | 1,6 78/105 | 10,6/6,3/3,8 | 660 | 249 900 |
Peugeot Partner Tepee Confort | 1,6 72/98 | 9,6/5,7/7,1 | 675 | 279 900 |
Citroën Berlingo X | 1,6 72/98 | 9,6/5,7/7,1 | 675 | 284 900 |
Fiat Dobló Active | 1,4 70/95 | 9,3/5,9/7,2 | 790 | 289 900 |
Seat Altea Basis | 1,4 63/85 | 8,6/5,4/6,5 | 409 | 304 900 |
Seat Altea XL Basis | 1,4 63/85 | 8,6/5,4/6,5 | 532 | 320 900 |
Renault Scénic Authentique | 1,6 81/110 | 10,1/5,9/7,4 | 522 | 339 900 |
Renault Grand Scénic Authentique | 1,6 81/110 | 10,4/6,2/7,7 | 752 | 349 900 |
Chevrolet Orlando LS | 1,8 104/141 | 9,7/5,9/7,3 | 454 | 362 900 |
Citroën C4 Picasso Attraction | 1,6 88/120 | 9,3/5,4/6,9 | 500 | 369 900 |
Poznámky: Spotřeba je udávaná pro městský provoz/mimo město/smíšený provoz. Renault Kangoo Authentique, Citroën Berlingo X a příbuzensky spřízněný Peugeot Partner Tepee Confort mají v základu jen 4 dveře – vpravo jsou zadní boční dveře posuvné, vlevo zadní boční dveře nejsou. Kromě Chevroletu Orlando, který se prodává jen v 7místné konfiguraci, obsahuje tabulka údaje k pětimístným verzím srovnávaných vozů. Udávaný objem zavazadlového prostoru u Chevroletu Orlando je při sklopených sedadlech ve 3. řadě. Většina cen je akčních, platných v červenci 2011.
Pramen: automobilky
Co nechybí v základní výbavě
Renault Kangoo Authentique
2 airbagy, přední okénka v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní sedadla sklopná umožňující rovnou plochu a dělená v poměru 40/60, boční posuvné dveře na pravé straně
Peugeot Partner Tepee Confort
2 airbagy, přední okénka v elektrice, centrální zamykání, výklopné zadní sedadlo dělené v poměru 2/3 a 1/3, dvě schránky v podlaze před zadními sedadly, boční posuvné dveře na pravé straně
Citroën Berlingo X
2 airbagy, přední okénka v elektrice, centrální zamykání, zadní sklopná a vyjímatelná lavice dělená v poměru 2/3 a 1/3, sedadlo spolujezdce s opěradlem sklopným k sedáku, boční posuvné dveře na pravé straně
Fiat Dobló Active
ESP včetně dalších elektronických systémů a asistenta pro rozjezd do kopce, 4 airbagy, přední okénka v elektrice, centrální zamykání, zadní sklopná sedadla dělená v poměru 40/60, zadní boční posuvné dveře na obou stranách vozu
Seat Altea BASIS
ESP včetně dalších elektronických systémů, 6 airbagů, přední okénka a zpětná zrcátka v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, multifunkční zadní sedadla dělená v poměru 40/60
Seat Altea XL BASIS
ESP včetně dalších elektronických systémů, 6 airbagů, přední okénka a zpětná zrcátka v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, multifunkční posuvná zadní sedadla dělená v poměru 40/60, stolek po sklopení prostředního sedadla
Renault Scénic Authentique
ESP včetně dalších elektronických systémů, 4 airbagy, přední mlhovky, manuální klimatizace, přední okénka a zpětná zrcátka v elektrice, centrální zamykání, sklopná, výklopná a vyjímatelná sedadla ve 2. řadě
Renault Grand Scénic Authentique
ESP včetně dalších elektronických systémů, 4 airbagy, přední mlhovky, manuální klimatizace, přední okénka a zpětná zrcátka v elektrice, centrální zamykání, sklopná, výklopná a vyjímatelná sedadla ve 2. řadě
Chevrolet Orlando LS
ESP, 6 airbagů, přední okna a zpětná zrcátka v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 7 míst, rádio, sklopné zadní sedadlo dělené v poměru 60/40, třetí řada sedadel sklopná do roviny
Citroën C4 Picasso ATTRACTION
ESP včetně dalších elektronických systémů a asistenta pro rozjezd do kopce, 6 airbagů, přední okénka a zpětná zrcátka v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio, skládací plastový vozík v zavazadlovém prostoru
Martin Urban
Čtěte také:
Sedmimístná auta: výběr je široký, škodovka zatím chybí
Test omlazeného Citroënu Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi: ve znamení výhledu a prostoru
Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou
Test Chevroletu Orlando 2,0 VCDi: levný a rychlý minivan s tváří SUV