reklama  
 
 
Domů > Spodní články

Hasič Tomáš Hradil: Rozstřihnout moderní auto není jen tak


velikost textu:
     
1.srpna 2011 00:01
 

Tomáš Hradil velí berounské hasičské stanici, která se stará o část dálnice mezi Prahou a Plzní. K dopravním nehodám vyjely jeho jednotky v loňském roce 282krát, patří tak mezi nejvíce zasahující hasičské sbory u havárií vozidel. Tomáš Hradil doporučuje vozit v autě hasicí přístroj: „Od hořícího motoru může být za tři, čtyři minuty požár v prostoru posádky a do deseti minut je po autě. Ne vždy se během tak krátké doby k místu zásahu dostaneme.“


Petr Buček
Auta naštěstí hoří výjimečně, říká v rozhovoru velitel berounské hasičské stanice Tomáš Hradil 


O čem hasiči přemýšlí, když přijíždějí k automobilové nehodě?

Většinou už máme alespoň základní informace o nehodě. Například, že v osobním vozidle na střeše jsou dvě zraněné osoby, které je nutné vyprostit. Podle toho probíhají úvahy, jak může vypadat zásah. 

Záleží také na tom, jestli jsme u zásahu první, nebo zda už přijela sanitka. Pokud ne, poskytujeme první pomoc. Ale někdy se stane, že přijedeme se zapnutými majáky k autu v příkopu a zjistíme, že tam stojí už tři dny. Nebrání v provozu, jen to někoho, kdo jel kolem a nezastavil, zmýlilo.

Že by auto po havárii hořelo, to asi není častý případ?

Naštěstí požáry dopravních prostředků po nehodách nejsou zas až tak časté, jak si lidé myslí. Ve filmech to vypadá velmi efektně, když auto po několika saltech převrácené na střechu okamžitě vzplane a po krátké chvíli exploduje v ohnivé kouli. 

To se stává jen opravdu ve výjimečných případech. I vozidla s pohonem na plyn jsou konstrukčně vybavena bezpečnostními prvky, z hlediska hořlavosti pohonných hmot jsou pak na tom nejlépe vozidla poháněná naftou. 

Vždy ovšem záleží na konkrétní situaci, například pokud motocyklista po pádu z motorky zůstane bezvládně ležet v kaluži benzinu, vznícení paliva může bez okamžité pomoci skončit tragicky. Takovou nehodu se špatným koncem jsme tady již bohužel měli.

Znamená to, že hasicí přístroj, který nepatří do povinné výbavy auta, není na palubě nutný?

To ne, já alespoň malý hasící přístroj s náplní dvou kilogramů prášku doporučuji každému. Auto je směsí mnoha hořlavých látek, zejména plastů. Uhašením požáru v zárodku můžete uchránit velkou část vozu a tím i vašeho majetku. 

Požár, pokud vznikne, se na autě šíří velmi rychle. Od hořícího motoru může být za tři, čtyři minuty požár v prostoru posádky a do deseti minut je po autě. Ne vždy se během tak krátké doby k místu zásahu dostaneme.

Jak tedy správně hasit auto?

Hasíte uzavřený prostor, protože nejčastěji hoří motor zakrytý kapotou. Požár se bez přístupu kyslíku rozhořívá pomalu. Kapotu stačí trochu pootevřít, oblak hasicího prášku si umí vyhledat místo požáru. 

Když kapotu úplně otevřete, dodáte nahromaděným hořlavým výparům kyslík a může dojít k vyšlehnutí velkého plamene. Nejdříve je zapotřebí uhasit plameny, pak prostor pod kapotou opatrně zkontrolovat. 

Na druhou stranu není dobré hasit tehdy, když se jen vyvaří voda z chladiče. Prášek v přístroji se podobá velmi jemnému písku a může zbytečně poničit elektroniku auta.

Auta sice často nehoří, ale když se to stane, škody jsou obrovské. Alespoň malý práškový hasicí přístroj by proto měl být na palubě každého vozu. I když to zákony nevyžadují.


V Německu, Rakousku nebo Švýcarsku je běžnou výbavou auta záchranářská karta umístěná za stínítkem před řidičem. Hasičům radí, kde má auto výztuhy a kde jsou patrony airbagů a pásů pro případ, že je nutné auto rozstříhat. Co na ni říkáte?

Určitě by se nám to hodilo. Něco podobného nabízejí i výrobci vyprošťovacího nářadí, kde se hasiči na přenosném počítači rychle dozví, co kde které auto má. 

Ale to jsou pro nás cenově nedostupné věci s ohledem na licenční podmínky a ceny aktualizací. Máme docela štěstí, že na našich silnicích takovým způsobem převažují škodovky, které po stránce airbagů a výztuh známe. Problémem jsou speciály, výjimečná auta. 

Už se nám stalo, že jsme u nabouraného auta museli dlouho hledat akumulátor, abychom provedli protipožární opatření. Byl u zadního podběhu blatníku přístupný ze zavazadlového prostoru.

Auta se v posledních letech velmi zlepšila v tom, jak odolávají nárazům a chrání posádku. Co to pro hasiče znamená?

Na jednu stranu je to dobře, lidé vyváznou z nehody často s lehčími zraněními než dříve. Automobilky myslí na to, aby bylo možné i po velkém nárazu otevřít dveře. 

Na druhou stranu pevnost konstrukce vozů nám činí potíže, když je zapotřebí karoserii rozstříhat a dostat se k někomu, kdo v autě uvíznul. 

Zasahovali jsme na amatérských závodech u auta s tuhým karbonovým rámem a naše vybavení na to téměř nestačilo. Vyproštění nám trvalo více jak 30 minut.

Paradoxně dochází k nehodám, kdy lidé tu svou přestojí, ale vzápětí kvůli nevhodnému chování na místě nehody dochází k dalším tragičtějším střetům. Jeli jsme k nehodě, kdy auta stála v odstavném pruhu po lehkém karambolu. 

V tu chvíli přišla rána a další auta kvůli okukování té malé nehody do sebe vrazila. Bylo tam rázem sedm zraněných. Jindy jsme jeli dá se říct k malému ťukanci, ale řidiče, který tam chodil po silnici, smetl mezitím jiný vůz.

V tomto případě nezbylo než použít vyprošťovací nářadí


Kázeň na místě nehody je důležitá. Nepřekážejí různé asistenční služby, které se k haváriím slétávají jako vosy na bonbon?

Když se u nehody někdo motá a bojuje o zákazníka nepřiměřeným způsobem, ohrožuje sebe i jiné, měl by jej velitel zásahu ve spolupráci s policisty vykázat. Účastníci nehody jsou samozřejmě trochu v šoku a my je musíme uchránit. 

Ostatně víme, že pokud má nehodu i hasič, který léta jezdí k vážným nehodám, zaskočí ho to stejně jako kohokoliv jiného. 

Pokud se asistenční služby chovají slušně a řešení nehody pomohou, je to dobře. My také umíme zajistit odtah, ale vše co nás zdržuje, oddaluje naši plnou připravenost na další zásahy. 

Takže po provedení záchranných prací se co nejrychleji snažíme uvolnit provoz alespoň přesunutím vozidel ke krajnici, aby nevznikaly další rizikové situace jako kolony, objíždění překážek do protisměru apod. Odtah vozidel mimo komunikaci necháváme na asistenčních službách. 

Stává se na druhou stranu, že jsou lidé z asistenčních služeb schopny řidiče nabouraného auta zmýlit tak, že se nechá odtáhnout kamkoliv a pak musí doplácet, i když jeho pojistka kryje asistenci zdarma. Avšak u jiné pojišťovny či v jiném rozsahu.

Co dělají řidiči podle váš špatně? Co nejvíce trápí českou dopravu?

Máme vysokou míru nedisciplinovanosti. Co si řidiči dovolí tady, nedovolí si v zahraničí. Češi překračují limity z principu. Vždy musíme počítat s tím, že ani vozidlu se zapnutými majáky nedají ostatní řidiči vždy přednost. 

Extrémem jsou pak řidiči, kteří se nerozpakují zavěsit se za nás při průjezdu kolonou, či projíždět přes střepy v těsné blízkosti okolo havarovaných vozidel a vyprošťujících hasičů, místo toho aby zastavili a chvíli počkali. 

Petr Buček


Čtěte také:

Jednoduchá karta má zachránit tisíce životů

Když do auta na konci kolony narazí náklaďák, šance na přežití je mizivá

Na zadních sedadlech není tak bezpečně jako vpředu



Diskuse

 
 
Jan - článek
Hradil není žádný hasič je to jen úředník...
 
Josef - jak se stříhá
ty vůbec netušíš, z čeho se dneska vyrábí kastla. Vysokopovnostní ...
 
Dan - slabé nůžky
To se mi nezdá. Vždyť při dnešní technice musí být vše rozděláno ...

Celkem 3 příspěvků, poslední 4.6.2012 16:18:24.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

24.8.2017 10:33:34
reklama
  reklama