Pomocníci při parkování: jak fungují a kolik stojí?
Auta
zaplavuje moderní elektronika a stranou nezůstávají ani doplňky ulehčující
parkování. Pro mnohé jsou jako z jiného světa parkovací senzory. Kdo je v autě
má, nemůže si jejich službu vynachválit, hlavně při couvání.

I ta nejjednodušší verze senzorů začne pípat, když se auto přiblíží k jinému vozu nebo ke zdi garáže.
Čím je překážka blíž, tím intenzivnější pípání řidič slyší. Jakmile hrozí náraz, pípání se změní na nepřerušovaný tón.
Pokud má auto uvnitř displej, doprovází pípání také parkovací grafika. Na obrázku řidič vidí, jak moc ještě může couvat.
Cena za zadní parkovací senzory se nejčastěji blíží deseti tisícům korun, a to v případě, že je auto dostává přímo z výroby.
Parkovací čidla si však lze pořídit také k autu, které je v továrně při výrobě nedostalo. Nejlevnější přijdou na několik stokorun.
Jejich montáž svede zkušenější kutil anebo je za pár hodin namontují v servisu.
Parkovací senzory mají význam hlavně při couvání. Někdo však může mít ztížený výhled také dopředu.
Řidiči někdy jen odhadují, kolik místa mají před nárazníkem, proto chtějí také přední senzory.
K mnoha vozům, především levnějším, je však automobilky nenabízejí. V případě škodovek vyjde požadavek naprázdno u modelů Rapid, Roomster, Citigo i Fabia.
K nové Škodě Octavia znamenají zadní senzory příplatek 9000 korun, zájemce o přední čidla si musí připravit dalších osm tisíc.
K nejluxusnější škodovce, kterou je Superb, dodává mladoboleslavská automobilka zadní parkovací senzory bez příplatku, přední stojí osm tisíc.
Volkswagen Golf – parkovací král
V některých případech není ani možné objednávat pouze zadní senzory, k mání je však rovnou balíček čidel pro přední i zadní nárazník. K Volkswagenu Golf jej zájemci pořídí za 14 100 korun.
Jen u některých aut mají zájemci možnost volit mezi všemi druhy parkovacích pomocníků.
Dobrým příkladem může být Volkswagen Golf – nabízí zadní i přední senzory, za příplatek je možné nechat v továrně namontovat parkovací kameru.
Lze si také pořídit rovnou i parkovací systém, který převezme od řidiče ovládání volantu.
Například ke škodovkám kamery koupit nelze. Opět se však nabízí sáhnout po kameře z obchodů s autodoplňky. V balení kamery je také displej, který se umístí na palubní desku.
Kameru jako dodatečnou výbavu lze pořídit za dva až šest tisíc korun, její montáž podobně, jako to bylo u senzorů, zvládne zručnější amatér nebo autoservis.
K Volkswagenu Golf lze parkovací kameru pořídit přímo z výroby za 5200 korun.
Prodejci Fordu B-Max si za kameru naúčtují dvojnásobek, ale kupci Hyundaie i30 si musí připravit téměř 30 tisíc korun.
Důvodem je skutečnost, že korejská značka dává kameru do výbavového balíčku spolu s dalšími doplňky, jako jsou vyhřívání sedadel či tempomat a nelze ji objednat samostatně.
Někdy je však možné kameru objednat do auta i bez parkovacích senzorů. I na to si lze zvyknout. Parkování sice nedoprovází pípání, ale obraz z kamery má řidič před očima.
Ve Spojených státech dokonce chtějí kamery na autech uzákonit, aby se předešlo nehodám, při kterých řidič přehlédne například dítě pohybující se za automobilem.
Parkovací poloroboti
Malým technickým zázrakem jsou poloautomatické parkovací systémy. Fungují jen na autech vybavených předními i zadními senzory.
Když řidič hledá parkovací místo – ať už v řadě kolmo nebo podélně stojících aut – zapne tlačítko tohoto systému. Navíc musí spustit blikač, aby systém rozpoznal, na které straně má hledat místo.
Jakmile najde dostatečně velkou mezeru, pípne a na displeji před řidičem napíše: Zastavit! Poté následuje příkaz k puštění volantu. Řidič složí ruce do klína a ovládá pouze pedály. Plyn, spojku a nakonec i brzdu.
Auto samo zajede do parkovací mezery. Kromě toho, že řidič šetří své nervy, ochrání také disky kol.
Parkovací systém s naprostou přesností auto zaveze na několikacentimetrovou vzdálenost od obrubníku. Ke kontaktu s koly nedojde.
K Volkswagenu Golf lze parkovací asistenční systém pořídit za 16 tisíc korun, ještě levněji je k mání například k Fordu Focus, zájemce o novou Škodu Octavia za něj zaplatí 22 až 31 tisíc korun podle zvolené výbavy.
Petr Buček
KOLIK STOJÍ PARKOVACÍ POMŮCKY (KČ) | ||||
Vůz | Základní cena | Senzory (zadní/i přední) | Zadní kamera | Parkovací asistent |
Škoda Citigo | 181 900 | 6100/ne | ne | ne |
Škoda Fabia | 229 900 | 93001)/ne | ne | ne |
Škoda Roomster | 239 900 | od 9300/ne | ne | ne |
Škoda Rapid | 269 900 | 91002)/ne | ne | ne |
Škoda Octavia | 334 900 | 9000/17 000 | ne | 31 000/22 0003) |
Škoda Yeti | 349 900 | 10 000/18 1004) | ne | 20 300 až 35 4005) |
Škoda Superb | 539 900 | ano/82006) | ne | 22 5006) |
Hyundai i20 | 199 990 | 40 0007)/ne | 40 0007) | ne |
Hyundai i30 | 289 990 | 27 9008) přední i zadní | 27 9008) | ne |
Hyundai ix20 | 269 990 | 78 0009)/ne | 88 0009) | ne |
Volkswagen Polo | 252 900 | 5700 až 10 1005)/ne | ne | ne |
Volkswagen Golf | 349 900 | 14 10010) přední i zadní | 520010) | 16 10010) |
Volkswagen Passat | 619 900 | 13 700 přední i zadní | 9500 | 19 800 |
Ford B-Max | 291 150 | 10 00010)/16 80011) | 16 80011) | ne |
Ford Focus | 299 990 | 8000 až 13 500/9400 až 13 4005) | 40 4009) | 9400 až 13 4005) |
Kia cee´d | 269 980 | 900010)/35 00011)9) | 20 00011)9) | 35 00011)9) |
Poznámka: 1) k základní výbavě Active nelze dokoupit, ke střední Ambition je za uvedený příplatek, k výbavě Elegance bez příplatku; 2) příplatek k základní výbavě Active, k vyšším výbavám zdarma v rámci akčních balíčků; 3) první cena ke střední výbavě Ambition, druhá k nejvyšší Elegance (k základní Active se nedodává); 4) k nejvyšší výbavě Elegance jsou zadní senzory bez příplatku, přední za 8100 Kč; 5) v závislosti na zvolené výbavě; 6) od výbavy Elegance bez příplatku; 7) doplňková sada zahrnuje zadní senzory i parkovací kameru; 8) Parkovací sada zahrnuje zadní a přední senzory i parkovací kameru; 9) doplněk je k mání pouze v paketu s další výbavou; 10) nelze koupit k nejnižší nabízené výbavě; 11) pouze k nejvyšší nabízené výbavě
Pramen: AutemBezpečně.cz
Čtěte také:
Nové bezpečnostní systémy zaplavují auta. Jak fungují?