Domů > Zprávy

Pomocníci při parkování: jak fungují a kolik stojí?


velikost textu:
     
15.července 2013 00:00
 

Auta zaplavuje moderní elektronika a stranou nezůstávají ani doplňky ulehčující parkování. Pro mnohé jsou jako z jiného světa parkovací senzory. Kdo je v autě má, nemůže si jejich službu vynachválit, hlavně při couvání.


Škoda
Škodě Octavia stačí k automatickému zaparkování mezera o půl metru delší, než je délka její karoserie 


I ta nejjednodušší verze senzorů začne pípat, když se auto přiblíží k jinému vozu nebo ke zdi garáže. 

Čím je překážka blíž, tím intenzivnější pípání řidič slyší. Jakmile hrozí náraz, pípání se změní na nepřerušovaný tón. 

Pokud má auto uvnitř displej, doprovází pípání také parkovací grafika. Na obrázku řidič vidí, jak moc ještě může couvat.

Cena za zadní parkovací senzory se nejčastěji blíží deseti tisícům korun, a to v případě, že je auto dostává přímo z výroby.

Parkovací čidla si však lze pořídit také k autu, které je v továrně při výrobě nedostalo. Nejlevnější přijdou na několik stokorun.

Jejich montáž svede zkušenější kutil anebo je za pár hodin namontují v servisu.

Parkovací senzory mají význam hlavně při couvání. Někdo však může mít ztížený výhled také dopředu. 

Řidiči někdy jen odhadují, kolik místa mají před nárazníkem, proto chtějí také přední senzory.

K mnoha vozům, především levnějším, je však automobilky nenabízejí. V případě škodovek vyjde požadavek naprázdno u modelů Rapid, Roomster, Citigo i Fabia.

K nové Škodě Octavia znamenají zadní senzory příplatek 9000 korun, zájemce o přední čidla si musí připravit dalších osm tisíc. 

K nejluxusnější škodovce, kterou je Superb, dodává mladoboleslavská automobilka zadní parkovací senzory bez příplatku, přední stojí osm tisíc.

Volkswagen Golf – parkovací král

V některých případech není ani možné objednávat pouze zadní senzory, k mání je však rovnou balíček čidel pro přední i zadní nárazník. K Volkswagenu Golf jej zájemci pořídí za 14 100 korun.

Jen u některých aut mají zájemci možnost volit mezi všemi druhy parkovacích pomocníků. 

Dobrým příkladem může být Volkswagen Golf – nabízí zadní i přední senzory, za příplatek je možné nechat v továrně namontovat parkovací kameru. 

Lze si také pořídit rovnou i parkovací systém, který převezme od řidiče ovládání volantu.

Například ke škodovkám kamery koupit nelze. Opět se však nabízí sáhnout po kameře z obchodů s autodoplňky. V balení kamery je také displej, který se umístí na palubní desku.

Kameru jako dodatečnou výbavu lze pořídit za dva až šest tisíc korun, její montáž podobně, jako to bylo u senzorů, zvládne zručnější amatér nebo autoservis.

K Volkswagenu Golf lze parkovací kameru pořídit přímo z výroby za 5200 korun. 

Prodejci Fordu B-Max si za kameru naúčtují dvojnásobek, ale kupci Hyundaie i30 si musí připravit téměř 30 tisíc korun. 

Důvodem je skutečnost, že korejská značka dává kameru do výbavového balíčku spolu s dalšími doplňky, jako jsou vyhřívání sedadel či tempomat a nelze ji objednat samostatně.

Někdy je však možné kameru objednat do auta i bez parkovacích senzorů. I na to si lze zvyknout. Parkování sice nedoprovází pípání, ale obraz z kamery má řidič před očima.

Ve Spojených státech dokonce chtějí kamery na autech uzákonit, aby se předešlo nehodám, při kterých řidič přehlédne například dítě pohybující se za automobilem.

Parkovací poloroboti

Malým technickým zázrakem jsou poloautomatické parkovací systémy. Fungují jen na autech vybavených předními i zadními senzory.

Když řidič hledá parkovací místo – ať už v řadě kolmo nebo podélně stojících aut – zapne tlačítko tohoto systému. Navíc musí spustit blikač, aby systém rozpoznal, na které straně má hledat místo.

Jakmile najde dostatečně velkou mezeru, pípne a na displeji před řidičem napíše: Zastavit! Poté následuje příkaz k puštění volantu. Řidič složí ruce do klína a ovládá pouze pedály. Plyn, spojku a nakonec i brzdu.

Auto samo zajede do parkovací mezery. Kromě toho, že řidič šetří své nervy, ochrání také disky kol. 

Parkovací systém s naprostou přesností auto zaveze na několikacentimetrovou vzdálenost od obrubníku. Ke kontaktu s koly nedojde.

K Volkswagenu Golf lze parkovací asistenční systém pořídit za 16 tisíc korun, ještě levněji je k mání například k Fordu Focus, zájemce o novou Škodu Octavia za něj zaplatí 22 až 31 tisíc korun podle zvolené výbavy.

Petr Buček

 KOLIK STOJÍ PARKOVACÍ POMŮCKY (KČ)
 VůzZákladní cenaSenzory (zadní/i přední)Zadní kameraParkovací asistent
Škoda Citigo181 9006100/ne  ne ne
Škoda Fabia229 90093001)/ne ne ne
Škoda Roomster239 900 od 9300/ne  ne ne
Škoda Rapid 269 90091002)/ne ne ne
Škoda Octavia334 9009000/17 000 ne31 000/22 0003)
Škoda Yeti 349 90010 000/18 1004) ne20 300 až 35 4005) 
Škoda Superb539 900 ano/82006) ne22 5006) 
Hyundai i20 199 99040 0007)/ne 40 0007)  ne
Hyundai i30 289 99027 9008) přední i zadní 27 9008) ne
Hyundai ix20 269 99078 0009)/ne 88 0009)  ne
Volkswagen Polo252 9005700 až 10 1005)/ne  ne ne
Volkswagen Golf349 90014 10010) přední i zadní 520010) 16 10010)
Volkswagen Passat619 900 13 700 přední i zadní 9500 19 800
Ford B-Max 291 15010 00010)/16 80011) 16 80011) ne
Ford Focus299 990 8000 až 13 500/9400 až 13 4005)40 4009) 9400 až 13 4005)
Kia cee´d 269 980 900010)/35 00011)9)20 00011)9) 35 00011)9) 

Poznámka: 1) k základní výbavě Active nelze dokoupit, ke střední Ambition je za uvedený příplatek, k výbavě Elegance bez příplatku; 2) příplatek k základní výbavě Active, k vyšším výbavám zdarma v rámci akčních balíčků; 3) první cena ke střední výbavě Ambition, druhá k nejvyšší Elegance (k základní Active se nedodává); 4) k nejvyšší výbavě Elegance jsou zadní senzory bez příplatku, přední za 8100 Kč; 5) v závislosti na zvolené výbavě; 6) od výbavy Elegance bez příplatku; 7) doplňková sada zahrnuje zadní senzory i parkovací kameru; 8) Parkovací sada zahrnuje zadní a přední senzory i parkovací kameru; 9) doplněk je k mání pouze v paketu s další výbavou; 10) nelze koupit k nejnižší nabízené výbavě; 11) pouze k nejvyšší nabízené výbavě

Pramen: AutemBezpečně.cz


Čtěte také:

Nové bezpečnostní systémy zaplavují auta. Jak fungují?



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

2.2.2023 9:26:06
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku