reklama  
 
 
Domů > Zelená auta

Více než stovka aut na elektřinu překonala hory Švýcarska


velikost textu:
     
26.června 2017 10:06
 
112 elektromobilů se vydalo na 1600 kilometrů dlouhou cestu okolo alpské země.

Petr Buček
Závody Wave kopírovaly jedinečnou autoturistickou trasu, která nese název Grand Tour Švýcarskem 


„Před rokem jsem na curyšském letišti spustil svůj start-up, v jeho rámci nabízíme k půjčení elektroauta Tesla S,“ říká Švýcar Remo Hahn a dodává: „Zájem je takový, že právě čekáme, až nám americký výrobce dodá dalších devět tesel.“ 

Ještě donedávna majitel řeznické firmy z Winterthuru se nebál do elektroaut investovat milion švýcarských franků. To je v přepočtu 25 milionů korun. O elektromobily je ve Švýcarsku stále větší zájem. Firmy tomuto podnikateli  slibují, že si u něj objednají i sto výpůjček měsíčně.

Se svou dcerou Leou se Remo vydal po trase Grand Tour, která je určena všem, kteří si během dovolené chtějí prohlídnout krásy Švýcarska. Trasu tvoří okruh alpskou zemí a vede po jejích nejkrásnějších partiích.

Po stejných cestách se v rámci závodů Wave 2017 vydal konvoj 112 elektřinou poháněných vozidel. K dispozici měli celkem 300 dobíjecích stanic, u nichž mohli naplnit kapacitu svých akumulátorů.

Sériových elektroaut přibývá

Wave pořádá od roku 2011 Louis Palmer, Švýcar s maďarskými kořeny. Když byl batoletem, rodiče s ním emigrovali na Západ. V roce 2007 se vydal na cestu kolem světa vozítkem se solárním pohonem. Jeho Solartaxi, jak auto s vozíkem pokrytým solárními panely pojmenoval, tehdy projelo i Českem.

Letos se na startu už každoročního „závodu“ elektrovozidel Wave sešlo 112 posádek. To je téměř dvojnásobek ve srovnání s loňskem. „Asi je to částečně tím, že jsme vybrali krásnou trasu Grand Tour Švýcarskem. Ale zároveň máme v konvoji stále více sériových aut, než bývalo zvykem. Dříve se účastnila spíše vozidla přestavěná nadšenci pro elektromobilitu, dnes pochází 90 procent aut z klasických automobilek,“ uvádí Louis Palmer. Na startu v Curychu se předvedl i elektrický popelářský vůz.

Tesla S na startu jedné z etap


V průměru 200 kilometrů dlouhé denní přejezdy se vydali překonávat nejen milovníci nové automobilové technologie, ale také ti, pro které se stává elektromobilita dobrým byznysem. Na startu v Curychu se objevily nové sériové modely Volkswagen Golf, Renault Zoe, Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq, ale největším tahákem byla auta se znakem Tesly. 

Především model X se zadními dveřmi výklopnými směrem nahoru. „Teslu X mám jen několik týdnů, předtím jsem rok používal model S. Jsou to úžasná auta, loni jsem Teslou S najel okolo 40 tisíc kilometrů,“ popisuje další účastník týdenního závodu Wave 2017 Uwe Zanzinger z jihoněmeckého městečka Rot am See-Brettheim. Jeho firma ročně pokryje fotovoltaickými panely okolo 80 domů. Lidí se zaměřením na obnovitelné zdroje energie bylo na trase okolo Švýcarska více.

Pro pořádek je dobré uvést, že spíše než o závody se jedná o spanilou jízdu elektromobilů alpskou zemí. Časy se posádkám neměří, soutěží se ve znalostních kvízech zaměřených na Švýcarsko, na programu Wave jsou i dovednostní soutěže v přesnosti ovládání auta.

Kromě sériových modelů, které tvoří na rozdíl od předešlých ročníků většinu startovního pole, se na 1600 kilometrů dlouhou trasu vydaly různé speciály a také tříkolky, motorky a elektrokola. 

Nechyběly ani spíše historické vozy, které jejich majitelé přestavěli na elektrický pohon anebo s nimi před desítkami let experimentovaly přímo automobilky. Jsou mezi nimi Citroën 2CV nebo Volkswagen Transporter první a druhé generace.

Tak trochu nebezpečné ticho

„Já jsem bohužel své auto nestihnul dokončit tak, abych se s ním mohl postavit na start závodu. Naštěstí jsem se domluvil s Louisem Palmerem a dělám účastníkům technickou podporu,“ říká Jürgen Riegel, doktorand z mnichovské univerzity, kde se věnuje softwaru pro studium genetické epidemiologie. Ve volném čase ve své garáži staví lehké elektrické sportovní auto. Mezi jednotlivými etapami převáží díly pro stavbu ozvučení a pódia. Přívěs táhnul bílou Teslou X.

Toto luxusní elektroauto za cenu blížící se třem milionům korun utáhne až třítunový přívěs. Tesla X samotná váží 2,5 tuny. Díky vysoké hmotnosti však auto získává při brzdění velkou porci energie zpět do baterií.

A to se hodí. Při přejezdu švýcarských průsmyků všichni sledovali na obrazovkách uvnitř svých elektroaut, jak nejdříve při jízdě směrem nahoru kapacita baterií padá dolů. Při následných dlouhých sjezdech, kdy se skoro nebrzdí, protože auto zpomaluje po sejmutí nohy z pedálu plynu samo a rekuperuje energii, kapacita baterií opět rostla. 

Na trase Grand Tour Švýcarskem je k dispozici více než 300 dobíjecích míst pro elektromobily


„Vyjeli jsme nahoru průsmykem San Bernardino, poté jsme sjeli dolů a máme stejně elektřiny jako na začátku dnešní trasy,“ sdělovaly si s menším či větším překvapením navzájem posádky.

Ve startovní listině se sešli zástupci 10 zemí. Neustálý údiv vzbuzoval mohutný záběr elektromotoru po sešlápnutím plynu. Kdo to nevyzkoušel, neuvěří.

Během závodu Wave se vše točí okolo výměny zkušeností s používáním elektroaut. Provázelo ho také neobvyklé ticho, protože elektrický pohon je téměř neslyšitelný. Při chůzi po parkovišti zúčastněných aut si bylo třeba dávat neustále pozor. „Do rychlosti 30 km/h téměř nejsme slyšet. Musíme dávat pozor na chodce. Ve vyšších rychlostech už se ozývají pneumatiky a aerodynamický hluk,“ říká Uwe Zanzinger své zkušenosti s vozy Tesla.

Konvoj více než stovky aut se na cestě Švýcarskem zastavoval na náměstích, kam si lidé přicházeli auta prohlédnout. Mnohé zajímalo, jak se s nimi jezdí, kolik kilometrů zvládnou na jedno nabití. 

Nové sériové modely od Volkswagenu a Opelu už ujedou 300 či 400 kilometrů. Stojí okolo milionu korun. Renault Zoe je za půlku, ale majitelé musí počítat s pravidelnou platbou za pronájem baterií. Cena elektroaut klesá, dojezd na jedno nabití roste.

„Když chodím s lidmi z automobilek na kafe a ti mi vyprávějí, co právě ve svých zkušebnách testují, jsem si jist, že se máme na co těšit. Za pět let budou elektroauta ještě dostupnější a ujedou na jedno nabití ještě více kilometrů než nyní,“ uzavírá organizátor soutěže a velký propagátor elektromobility Louis Palmer. 

Petr Buček 

Článek uveřejnil také portál iDNES.cz 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

17.7.2018 17:38:42
reklama
  reklama