Gynekolog Jiří Kepák: Těhotné ženy často neví, jestli mají použít v autě pás
Pro ženu čekající miminko je
automobil největším rizikem. 70 procent těžkých úrazů těhotných má na svědomí
auto. Hlavním nešvarem je přitom odmítání bezpečnostních pásů. „Chybí osvěta.
Civilizovaná země má na takové riziko jasně upozorňovat,“ říká v rozhovoru
pro AutemBezpečně.cz MUDr. Jiří Kepák CSc., gynekolog z Úrazové nemocnice
v Brně.
Jako varování pro nastávající matky může posloužit havárie z dálnice D1, ke které došlo v roce 2007. Řidička bohužel nebyla připoutaná, při nehodě vyletěla z auta, umřela a zahynula i její nenarozená dvojčata. Sestřenice řidičky, která byla také těhotná, cestovala na zadním sedadle, byla těžce zraněná, přesto přežila a nehodu přestál i její plod.
Jdou vůbec těhotenství a jízda autem dohromady?
Musí to jít, je to dáno moderním životním stylem. Každá těhotná v autě někdy pojede. Buď jako řidička, nebo jako spolujezdkyně. A proto by měly ženy možná rizika znát.
Které cesty autem byste ženám vymluvil?
Čeština má krásný výraz pro těhotenství – jiný stav. Ženy zažívají jiné tělesné pocity, mění se jejich tělo, krevní tlak, cévy a řada dalších funkcí. Tělo bude jinak reagovat v prvním trimestru a jinak ve třetím trimestru těhotenství. Snižuje se rychlost reakcí za volantem. Ve třetím trimestru je lepší, když žena už řídit sama nebude a nechá se autem odvézt. Při nějaké delší cestě například do Chorvatska by si měla dopředu zjistit, kde jsou po cestě velké nemocnice.
Jak se má tedy těhotná žena řidička nebo spolujezdkyně v autě správně usadit, aby se cítila dobře a neohrozila své dítě?
V každém případě se musí připoutat. Ramenní pás má procházet pohodlně přes hrudník mezi prsy, spodní část pásu je třeba umístit co nejníže pod břicho. Před těhotensky zvětšeným břichem by mělo být vždy alespoň 25 centimetrů místa, tedy vzdálenosti od volantu nebo palubní desky auta.
Říkal jste, že u těhotných žen klesají schopnosti rychle reagovat. Není to nebezpečné pro řízení?
Souvisí to s krevním oběhem, těhotné ženy mívají nižší tlak. To přichází už uprostřed těhotenství. Krev ženy se zmnožuje a dochází k úbytku červených krvinek. Těhotné ženy mívají problémy s rovnováhou, dochází k pádům a závratím, mění se statika těla. Mění se i schopnost rychlých reakcí, je proto lepší nechat se autem vozit než ho řídit.
Uvědomí si ženy změnu v rychlosti reakcí? Říkají vám o tom?
Ženy jsou stále emancipovanější, přibývá razantních žen, které řídí auto, podnikají. To je na jednu stranu dobře, na druhou stranu mohou mít problém uvědomit si, že existují nějaké hranice, po jejichž překročení už by neměly riskovat. Občas se těhotné ženy ptají, co mají dělat, když musí dojíždět do práce 50 kilometrů daleko, část cesty prostojí v zácpách, svítí slunce, v autě není příjemně. To si musí každá zvážit sama. Očekává přece chtěné dítě a musí proto myslet i na něj a jeho bezpečnost.
Rychlost reakcí se podle Jiřího Kepáka u těhotných snižuje
Ke kolika těžkým úrazům v těhotenství v Česku ročně dochází?
Přesné statistiky v České republice neexistují, avšak jde o desítky případů.
Automobil má podle vašich údajů až 70procentní podíl na těžkých úrazech v těhotenství. Odkud pochází ten údaj?
To je průměr udávaný v dopravních statistikách v rozvinutých zemích. Horší to bývá v rozvojových částech světa, kde mají stará auta a jezdí ještě nezodpovědněji než čeští řidiči. V Evropě platí těch 70 procent. Zbytek těžkých zranění v těhotenství připadá na pády, násilí nebo například sebevraždy.
Pak by bylo logické, aby informace o rizicích spojených s ježděním autem dostávaly těhotné ženy srozumitelnou formou hned po zjištění těhotenství. Proč se to neděje?
O to se snažím od roku 2003. U nás v traumacentru jsme řešili několik těžkých havárií, při kterých byly závažně zraněny těhotné ženy. Rozdávat letáčky nemá smysl, ty si málokdo přečte a nejspíš je vyhodí. Základní informace o vhodné cestovní pozici v autě a o nutnosti použití bezpečnostních pásů při každé jízdě mají být součástí těhotenského průkazu. Ten drží během těhotenství každá těhotná žena v ruce alespoň desetkrát.
Proč to tak není, nevzpomínám si, že bych si průkazu s návodem, jak se chovat v autě, u mé manželky před pár lety všimnul?
Udělali jsme sérii několika desítek tisíc průkazů s nepřehlédnutelným instruktivním obrázkem, jak se v těhotenství v autě správně připoutat (projekt „Chraňte sebe a své dítě, vždy se připoutejte“). V ideálním případě by takový těhotenský průkaz měla mít každá těhotná v České republice. Chybí však větší zájem sponzorovat tento projekt, ke škodě našich těhotných žen a jejich nenarozených dětí.
Takový návod by měla mít každá těhotní žena na očích - nejlépe jako součást těhotenské průkazky
Otázka, zda použít nebo nepoužít pás v těhotenství, ale nejednu ženu napadne. Vy uvádíte, že je nepřipoutáno 40 až 70 procent žen, které v autě havarují. Jak nejlépe přesvědčit těhotné ženy, aby se poutaly?
Chybí osvěta, nejen ženy nevědí, jestli se mají poutat. Ženy často říkají, že je kontrolovali policisté a ptali se, jestli mají od lékaře potvrzení, že mohou použít pás. Ale tím spíš, když je žena těhotná, musí se v automobilu připoutat. Pro těhotné i netěhotné platí: jakmile nastoupím do auta, musím si zacvaknout pás! I na krátkou vzdálenost. Nejvíce dopravních nehod se stává do 40 kilometrů od bydliště. Havárie při rychlosti nad 30 km/h už může být pro nepřipoutanou těhotnou nebezpečná. Může dojít k odloučení placenty, vnitřnímu krvácení a smrti plodu. 60 procent žen nepřipoutaných při těžké dopravní nehodě nad 60 km/h ztrácí plod.
Mají smysl doplňky k bezpečnostním pásům pro těhotné, které některé firmy nabízejí?
Důležité je především použití samotného pásu, ten má větší přínos než airbag. Smysluplným doplňkem pásu je výrobek BeSafe Pregnant. Díky němu dochází k fixaci spodního pásu pod břichem, aby se při dopravní kolizi a nárazu nevysunul vzhůru a nezatlačil, kde nemá.
Nestačí ani dvoubodový pás, který má hodně aut na zadním prostředním sedadle, proč?
Je zapotřebí použít výhradně tříbodový pás. U dvoubodového hrozí při nárazu větší kontakt s těhotensky zvětšených břichem, to může plod ohrozit.
Kam doporučujete usednout těhotné ženě v autě?
Určitě na zadní sedadlo, za řidiče nebo spolujezdce.
Ani airbag na místě spolujezdce není dobré kvůli bříšku vypínat?
Důležité je mít 25 centimetrů před břichem. Airbag není třeba vypínat, ale je dobré posunout sedadlo co možná nejvíc dozadu.
Co může způsobit těhotné samotný šok z nehody?
Vliv na dítě to nemá. Největším problémem bývá psychika ženy, která si s odstupem času začne uvědomovat, co vše se vlastně při nehodě mohlo stát.
Petr Buček
Čtěte také:
Test dětských autosedaček ADAC 2011 odhalil pět nebezpečných
Známkou vyspělé společnosti mohou být i parkovací místa pro těhotné
Bezpečnější jízdu v autě by těhotným ženám měl zajistit speciální pás