reklama  
   
Domů > Bezpečné auto

Dalším rozšířeným bezpečnostním doplňkem aut budou automatické brzdy


velikost textu:
     
29.ledna 2013 00:00
 

Až 90 procent nehod se stane ve chvíli, kdy se řidič více než řízení věnuje telefonu, hudbě nebo navigaci. Proto do aut zamíří automatické brzdy. 


Volkswagen
Na dálnici sleduje systém AEB odstup od vpředu jedoucích aut s pomocí radaru  

ABS i ESP je už dnes pro automobilky povinností. Bez nich nemohou v Evropě prodávat svůj nový model.

Největší přínos ABS nastává tehdy, když potřebujete naplno brzdit a zároveň točit volantem. ABS nezablokuje brzdící kola a auto se nedostane do smyku.

Ještě větším přínosem pro bezpečnost je ESP, někdy označované jako ESC nebo VSC. Tento stabilizační systém sám od sebe začne přibrzďovat jednotlivá kola a sníží výkon motoru, když zjistí, že se auto dostává do smyku.

Se smykem už si auto docela dobře díky ABS a ESP poradí. Všechny situace však nezvládne, a proto není dobré jezdit hlavně na kluzkém povrchu příliš rychle.

V záplavě dalších nových bezpečnostních systémů se v dohledné době asi nejvíce prosadí autonomní brzdové systémy AEB (Autonomous Emergency Braking). 

Tento systém sleduje dění před autem. Když zjistí, že by vůz mohl narazit do jiného auta (nejčastěji jedoucího ve stejném směru před ním), spustí varovné signály. 

Pokud na ně řidič nereaguje, protože se například věnuje ladění rádia nebo navigace, začne auto samo od sebe brzdit.

Když auto začne automaticky brzdit, spustí se přípravy ke střetu - napnou se pásy, zavřou se okna


Systémy AEB zatím patří do příplatkových výbav a fungují různě.

Například ve Škodě Citigo funguje jeho městská varianta. Její AEB umí reagovat díky laserovému senzoru při rychlostech do 30 km/h na překážky, před kterými malá škodovka sama začne brzdit.

AEB pro vyšší rychlosti pracuje s radary. Ty umí zaregistrovat riziko střetu i ve vyšších rychlostech, a fungují proto i na dálnici.

Další verze AEB rozpozná kromě aut i chodce. Také před nimi začne samo brzdit.

Kromě brzdění umí auta s automatickými brzdami spustit další elektroniku, která připraví posádku na možnou nehodu. Spustí se předpínače bezpečnostních pásů, aby byly připravené na náraz.

Systém AEB by mohl zabránit hlavně nehodám aut jedoucích za sebou. V ohrožení jsou mimo jiné krční páteře cestujících v předním z obou vozů. K poranění dochází už při nehodách v nízkých rychlostech.

Organizace Euro NCAP, která provádí nezávislé crash testy a auta hodnotí i podle vybavení bezpečnostními systémy, zahrne AEB do svých testů v roce 2014. Bude zjišťovat, zda fungují správně. 

Podobné zkoušky už provádí také například německý autkolub ADAC. Výsledky takového testu čtěte zde.

(buč)


Čtěte také:

Srovnávací test automatických brzd: vyhrálo BMW 7, poslední skončil Ford Focus


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

28.11.2021 5:56:08
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku