reklama  
 
 
Domů > Bezpečné auto

Lidé v bezpečnost samořízených aut moc nevěří


velikost textu:
     
30.listopadu 2017 14:18
 
San Francisco se stává hlavním městem umělé inteligence a aut, která se řídí sama. Nejnovějším přírůstkem je společnost Lyft připojující se k Tesle, Fordu, Uberu, Intelu a Samsungu, které mají povolení k testování na dálnicích v Kalifornii.

Wikimedia Commons

Nicméně většina lidí si pod pojmem umělá inteligence představí umělé protivníky, kteří je porazí ve 3D střílečkách, šachách nebo jiných hrách založených na strategii. Umělá inteligence, která by měla spolehlivě vykonávat nějaký běžný úkol, se stále jeví jako fantazie. A snad i proto panuje k samořízeným autům velká nedůvěra.

Zpráva společnosti Forbes říká, že více než 1 700 podnikatelů má za cíl narušit automobilový průmysl pomocí průlomové aplikace autonomního řízení. V cestě elektrifikovaných ulic je ale bezpečnost. Technologii byla věnována dostatečná pozornost médií, ale co s řidiči? Hlubší pohled na data ukáže, že lidem se tak úplně nechce vzdát volantu, protože nevědí, zda si auto bez řidiče může počínat bezpečně. V roce 2016 zjistila americká automobilová asociace (AAA), že 54 % amerických řidičů by se cítilo méně bezpečně, pokud s nimi měly sdílet silnici samořiditelné vozy a 78 % uvedlo, že by se bálo takovým autem jet.

Nedávný průzkum agentury Harris ukázal, že téměř polovina Američanů (48 %) se domnívá, že technologie autonomního řízení je bezpečná. A více než třetina (35 %) ji vidí jako budoucnost mobility. Ale mírná většina (52 %) se stále obává o bezpečnost řidiče a 36 % uvedlo, že nikdy neuvažují o koupi nebo pronájmu automobilu s automatickým řízením. Tento nedostatek důvěry se rozšiřuje na 62 % lidí, kteří se také obávají o bezpečnost chodců a 57 % lidí obávajících se o ostatní řidiče.

Začátkem tohoto roku zjistil výzkum společnosti Gartner, že lidé zkrátka chtějí mít řízení pod kontrolou. V USA a Německu by 55 % respondentů vůbec nesedlo do plně autonomního vozidla, zatímco většina (70 %) by neměla potíž s jízdou v částečně autonomním vozidle. A podle AAA 61 % spotřebitelů chce tuto technologii mít ve svém příštím vozidle. Prostě to musí být tak, jak chtějí oni.

Na cestě mezi příslibem pohodlí a futuristickou fantazií (pětina Američanů si myslí, že samořízená auta jsou "něco ze seriálu Futurama") se lidé ptají: Jsme řidiči, spolujezdci, nebo něco mezi tím? Protože nás toto zajímalo, zeptali jsme se lidí, jak by posoudili své vnímané riziko autonomní jízdy s jinými činnostmi, kde kontrola také není zcela jistá. Šedesát devět procent uvedlo, že jízda v autonomním autě by byla velmi nebo poněkud riskantní ve srovnání s 72 %, kteří říkali totéž o surfování a 85 % lidí, kteří uvedli, že nebezpečná je jízda na motocyklu nebo potápění se žraločí klecí.

Ironií je, že autonomie doslova znamená odkázaný sám na sebe, přesně to, co nám tato úžasná technologie bere. A tím přináší prostor pro úzkost z vlastního počínání. Ale pamatujte si, že budoucnost často v dnešní době vypadá dystopicky. Když se vrátíme do historie, v jedné anketě v roce 1972 uvedlo 72 % Američanů, že "lidé jsou tak závislí na přístrojích a technice, že už nevědí, co je příroda.“ A v roce 1996 většina Američanů prohlásila, že doma nebo v práci používá počítač a odesílá průměrně 11 e-mailů týdně.

Data z průzkumů potvrzují, že každému přijetí nové věci předchází napětí spojené s obavami a úzkostí. I když autonomní řízení zažívá fázi deziluze, již není považováno za sci-fi a je to opravdu životaschopný způsob dopravy. Lidé jen chtějí vědět, co obnáší sedět v autě, které řídí za vás. Podle průzkumů se jen 12 % lidí domnívá, že plně autonomní řízení je zcela bezpečné. Ale dokud se nevzdáme rukou na volantu, naše důvěra v autonomní řízení nebude mít šanci se změnit.

Tyto společenské obavy lze zmírnit, pokud se bude rozvíjet nejen samotná technologie vozidel, ale také sociální infrastruktura pro autonomní řízení. To znamená inovace v řízení dálniční dopravy, autoškoly pro "řidiče" autonomních vozů, senzory a možná i nový koncept řidičských průkazů. Možnosti předělat naše životy (a bezpečné životy) máme přímo na dlani. Automobilový průmysl se takových výzev nikdy nebál a není důvod se domnívat, že tentokrát by tomu mělo být jinak.

(red) 



Diskuse

 
 
Miki - Nebojím se
Já bych z toho zas takovou obavu neměl. Kdo se projel třeba v Tesle...

Celkem 1 příspěvků, poslední 9.7.2018 9:51:19.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

22.7.2018 10:26:41
reklama
  reklama