reklama  
 
 
Domů > Reklamní články

Proč nedojíždět zimní pneumatiky v létě


velikost textu:
     
17.února 2017 14:46
 
Podle zákona musí mít letní pneumatiky hloubku dezénu minimálně 1,6 mm. O maximální hloubce už se nic neříká, takže není divu, že vynalézaví Češi velmi rádi dojíždí staré zimní pneumatiky v létě. Co s nimi taky jiného, když už nedosahují požadovaných 4 mm pro zimní provoz. Přece je nevyhodíte, ne?

Goodyear

REKLAMNÍ ČLÁNEK

Abychom byli trochu spravedliví, je nutno podotknout, že tohle není žádný český výmysl. Myšlenka, zda by se dalo jezdit na zimních pneumatikách po celý rok, se každoročně rodí v hlavách mnohých řidičů. Používání zimních pneumatik v létě se bohužel vůbec nedoporučuje.

Lidé o této záležitosti přemýšlí zejména z důvodu úspory financí, jenže v dlouhodobém horizontu je to bude stát daleko více peněz než měnit zimní a letní pneumatiky. Výrobci nenabízí dva druhy pneu jen tak pro nic za nic. Má to svůj důvod, a to bezpečnost. Budete-li v létě jezdit na zimních, riskujete nepříjemnosti včetně bouračky. A oprava vozu vás pak přijde na mnohonásobně více peněz než výměna pneu. Nehledě na cenu lidského života…

Ale dost už prázdných řečí. Pojďme se podívat na konkrétní důvody, proč se nedoporučuje v létě dojíždět zimní pneumatiky. Nejdřív si ovšem musíme něco ujasnit.

Co je to zimní pneumatika?

Všechny zimní pneumatiky jsou vyrobené pro použití v chladu, na zledovatělých, zasněžených nebo rozbředlých silnicích. Guma je měkčí a pružnější, což vyhovuje chladným podmínkám. Právě měkkost gumy a jiný dezén jsou nejdůležitějšími vlastnostmi zimních kol.

Celá záležitost se dá přirovnat třeba k botám. Tenisky sice můžete nosit jak na pláži, tak ve sněhu, ale nebylo by lepší vyjít si na pláž v žabkách a v zimě si obout sněhule? Zimní pneumatiky jsou pro váš vůz něco jako ty sněhule.

A proč je tedy nepoužívat v létě?

Letní a celoroční pneumatiky jsou vyrobené tak, aby odolávaly vysokým teplotám. Zimní varianta na tohle uzpůsobená není, obvykle je vhodná cca do 7 °C. Guma je příliš pružná a měkká, a tak se za tepla velmi rychle sjíždí. Když budete mít štěstí, vydrží vám jednu letní sezónu. Ale bezpečné to rozhodně nebude.

Testy letních pneu pravidelně vyhrávají takové kousky, které se chlubí výbornou ovladatelností. Se zimními pneumatikami se však v létě manipuluje daleko hůře než s nejhoršími letními. Měkká guma klouže a neumožní vám plynulé ovládání. Brzdná dráha se prodlouží až o 45 % na mokré silinci a o 10% na suché. Přilnavost v zatáčkách je horší o 12 %, odolnost proti podélnému aquaplaningu o 20 %. Nepotěší ani zvýšená hlučnost jízdy a vyšší spotřeba (kvůli valivému odporu).

Kdo chce vyzkoušet nebezpečnou a rizikovou jízdu na zimních pneumatikách v létě, měl by aspoň snížit rychlost, jezdit klidněji, plynuleji a opatrněji do zatáček. Odborníci se však shodují, že je takové jednání vysoce riskantní. Neprospěje ani vašemu zdraví, ani peněžence.




Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

26.6.2017 21:05:47
reklama
  reklama